۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
بوم‌گردی در سرزمین چهار فصل؛ اکوتوریسم باب تازه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
بازار گزارش می دهد

بوم‌گردی در سرزمین چهار فصل؛ اکوتوریسم باب تازه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- سفر به حقیقت سبزینه و جنگل و کوه، روایت آشنای بوم گردی و سفر است که این روزها باب تازه ای در گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گشوده است؛ البته اگر کرونا رخصت دهد.

صدیقه امیدی؛ بازار: قصه خانه هایی کاهگلی، دشتهای سبز، چادرهای عشایری، نقاشی طلوع بر چهره کوهستان در روزهای بهاری و صدای پای نسیم بر علفزار، قصه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد است که هر مسافری را به خود می خواند.

معنای بوم گردی به معنای سفری مسئولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزش‌های محیط زیستی و معنوی یک منطقه توجه دارد و بوم‌گرد، گردشگری است که به یک منطقه بکر طبیعی سفر کرده و سعی دارد کمترین اثر منفی را بر ویژگی‌های اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی منطقه ایجاد  کند.

اکوتوریسم ۲۷ درصد سفرهای بین المللی را شامل می شود
اکوتوریسم یک روش بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون تخریب و آسیب زدن به منطقه بوده که یکی از شاخه های صنعت گردشگری بوده و ۲۷ درصد سفرهای بین المللی را شامل می شود.

سال ۱۹۹۴ میلادی و در اولین سمینار بین‌المللی انجمن‌های تخصصی اکولوژ، گونه جدیدی از اقامتگاه‌ها با نام «اقامتگاه بومی یا اکولوژ» به صورت رسمی به دنیای گردشگری معرفی شد که ساختار خود اقامتگاه با هویت آن در هم تنیده بود و به زنده نگهداشتن خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم بومیان کمک می کرد.

بوم گردی در دنیا به شکل قابل توجهی می تواند به اشتغال محلی، فرصتهای توسعه بومی و حفظ محیط طبیعی کمک کند و این امر چند سالی است در کهگیلویه و بویراحمد نیز رواج یافته تا علاوه بر ایجاد اشتغال به حفظ آداب و رسوم کهن این دیار کمک کرده و  حفاظت از محیط طبیعی و فرهنگی را با ایجاد کمترین اثر بر محیط طبیعی اطراف اقامتگاه در هنگام ساخت داشته باشد.

مهمترین هدف ساخت و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی است

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای ساکنان مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد محسوب شود، گفت: بوم گردی با ایجاد اشتغال و درآمد زایی از فروش زمین‌های کشاورزی و مهاجرت به شهرها می کاهد.

مجید صفایی افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل و دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است.

واحدهای بوم گردی زود بازده هستند
وی بیان داشت: بسیاری از روستاهای استان از بافتهای قدیمی و خاصی برخوردار هستند و می توانند به رونق بوم گردی و گردشگری در استان کمک کنند.

صفایی تصریح کرد: روستاهایی با بافت پلکانی و خانه های کاهگلی قدیمی می تواند برای گردشگران جاذبه مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: واحد های بوم گردی زود بازده هستند و ایجاد آنها راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و معرفی بهتر استان به گردشگران در ایران و خارج از کشور است.

صفایی اظهار داشت: صدها روستا با بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع، بستر مناسبی را برای جذب ایرانگردان و جهانگردان در قالب بومگردی برای کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.

وی مهم‌ترین هدف ساخت و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد را دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی عنوان کرد.

اکوتوریسم روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون تخریب و آسیب زدن به منطقه است

از مزایای مهم بوم گردی، استفاده از انرژی‌های پایدار به روش‌های سنتی و به کارگیری انرژی‌های نو با استفاده از وسایل مدرن، استفاده از معماری و مصالح بومی و داشتن بافت فرهنگی و فیزیکی خاص با توجه و هم آهنگ با فرم، منظره و رنگ محیط، استفاده از سیستم‌های آبرسانی پایدار و کاهش مصرف آب، به کارگیری روش‌هایی برای بازیافت زباله‌های خشک و دفع دیگر انواع زباله بدون آسیب رسانی به محیط است.

اکوتوریسم روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون تخریب و آسیب زدن به منطقه بوده و اقامتگاه‌های بوم گردی نیز معمولا در مناطق طبیعی و روستایی و در نزدیکی جاذبه‌های بکر طبیعی منطقه ساخته می‌شوند.

بیشتر اقامتگاههای بوم گردی در استان، خانه‌های قدیمی هستند که با بازسازی و احیا، مجددا مورد استفاده قرار می گیرند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است، گفت: راه اندازی بومگردی در مناطق گردشگری بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال زایی جوانان کهگیلویه و بویراحمد است.

۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث واحدهای بوم گردی پرداخت می شود
حسین کلانتری افزود: اقامتگاههای بوم گردی، خارج از محیط‌های شلوغ شهری و به دور از ترافیک، سروصدا و آلودگی‌های صوتی و محیطی  بوده و مکانهایی مطلوب و مورد پسند برای گردشگران خارجی و داخلی به شمار می روند.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر به بوم گردی نگاه ویژه ای داشته ایم و در کهگیلویه و بویراحمد نیز اقامتگاههای مختلف بوم گردی ایجاد شده است.

کلانتری با اشاره به تسهیلات ویژه برای متقاضیان ایجاد واحدهای بوم گردی اظهار داشت: در راستای احداث این اقامتگاه ها به هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

استاندار افزود: بیشتر اقامتگاههای بوم گردی در استان، خانه‌های قدیمی هستند که با بازسازی و احیا، مجددا مورد استفاده قرار می گیرند.

بوم گردی توان جذب سرمایه های داخلی و  خارجی را دارد
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی در هر منطقه‌ای که باشند، به سبک معماری خانه‌های محلی همان منطقه ساخته می‌شوند.

حشمت الله صمیم دوست افزود: مهمترین علت مهاجرت روستائیان به شهرها، اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی است.

وی بیان داشت: بوم گردی فرصتهای متنوعی برای ایجاد اشتغال، معرفی جاذبه‌های گوناگون روستاها با حفظ بسترهای اصلی زندگی روستایی فراهم می کند.

صمیمی دوست افزود: بوم گردی از شاخه های مهم گردشگری است که توان جذب سرمایه های داخلی و خارجی و به دنبال آن توسعه اقتصادی را داراست.

وی تصریح کرد: نقش اقامتگاه‌های بوم گردی تکمیل کننده توسعه روستایی بوده و توسعه گردشگری روستایی با هدف اشتغالزایی انجام می شود.

صمیم دوست افزود: یکی از مزایای اقامتگاههای بوم گردی این است که در طراحی اقامتگاه‌ها از سیستم‌های سازگار با محیط زیست استفاده شده و در این اقامتگاهها، مصرف انرژی برق، آب و همچنین تولید زباله باید حداقل باشد.

در سال جاری در هر شهرستان‌ کهگیلویه و بویراحمد 

واحدهای مختلف بوم‌گردی ایجاد خواهد شد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سال جاری در هر شهرستان‌ واحدهای مختلف بوم‌گردی ایجاد خواهد شد.

حمایت از بوم گردی توسعه اقتصادی در روستاها را به همره دارد
عزیز فیلی افزود: صنعت گردشگری این استان فرصت‌های چشمگیری برای سرمایه‌ گذاری دارد و ما از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری استقبال می کنیم.

وی بیان داشت: زمینه بهره‌مندی از پتانسیلها و ظرفیتها، با برنامه ریزی‌های لازم در راستای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

فیلی اظهار داشت: ایجاد واحدهای بوم‌گردی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم استان دارد و این واحدها زودبازده بوده و در استان کهگیلویه و بویراحمد با بافت عشیره‌ای و سنتی و روستاهایی با بافت زیبا و آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر، حمایت از بوم گردی، توسعه اقتصادی در روستاها را به همرراه اشتغالزایی به دنبال دارد.

وی افزود: صنایع دستی استان و پخت غذاهای محلی در این واحدها نیز از پتانسیلهای مهمی است که می توان در کنار واحدهای بوم گردی، اشتغالزایی ایجاد کند و برگزاری مراسم آیینی و سنتی نیز بر استقبال گردشگران می افزاید.

ایران از نظر داشته های طبیعی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است و وجود یک میلیون سایت تاریخی، ۳۴ هزار اثر تاریخی با ثبت ملی و ۲۳ اثر با ثبت جهانی به یکی از کانون های اصلی گردشگری تبدیل شده و به گفته مسئولان یکهزار و ۴۶۷ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور پروانه فعالیت دارند که بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام گرفته قرار است تا آخر دوره فعالیت دولت دوازدهم، این تعداد به دوهزار اقامتگاه افزایش یابد.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز اکنون بیش از ۱۰ اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا اکنون با رکود مواجه هستند اما استفاده بهینه از پتانسیلهای خدادادی و طبیعی در کنار بافت سنتی روستاها و مناطق عشایری، کهگیلویه و بویراحمد را به استانی با بهترین ظرفیت برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی بدل کرده است.

کد خبر: ۳۵٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha