۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
رفع مشکل کم آبی راه جلوگیری از مهاجرت مردم الموت است
نماینده قزوین در مجلس:

رفع مشکل کم آبی راه جلوگیری از مهاجرت مردم الموت است

قزوین- نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکل کم آبی تنها راه جلوگیری از مهاجرت مردم الموت است چرا که رونق کشاورزی و رفع مشکلات اقتصادی مردم منطقه ناشی از ره‌آورد مدیریت منابع آبی خواهد بود.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار، مشکلات شهرها از حاشیه نشینی، کمبود شغل متناسب با جمعیت و مسکن و در نهایت کاهش کیفیت زندگی در شهرها سالهاست با عنوان مشترک «مهاجرت» روستائیان به شهرها بررسی می‌شود.

بهانه‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر برای رسیدگی به مسائل ساکنین شهرها مورد توجه قرار گرفته است و از درک و رفع مسائل زیرساختی و بنیادینی که ساکنان روستاها را مجبور به مهاجرت از محل زندگی خود نموده شانه خالی کرده است.

مشکلات اقتصادی و اشتغال روستائیان اگرچه از گذشته مهم‌ترین عامل مهاجرت به شهرها بوده است اما در سال‌های اخیر مسائلی نظیر کمبود منابع آبی تیر خلاص را به بدنه نحیف جامعه کشاورزی وارد کرده و موجب شده تا بخشی از جمعیت جوان و کشاورز ماهر کشور برای کسب مشاغل کارگری به شهرها مهاجرت کنند.

از این رو در استان قزوین با شناسایی این مشکلات روستائیان برنامه ریزی جامعی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است و تلاش شده تا با افزایش اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی و توسعه رفاه در روستاها از این جمعیت حمایت شود.

لطف‌الله سیاهکلی مرادی ظهر پنج‌شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های آبخیزداری روستای بهرام آباد الموت غربی که با هدف حمایت از کشاورزان منطقه الموت و با حضور هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری می‌تواند گام هایی ارزشمند در راستای حفظ منابع آبی در استان و رونق اقتصادی در روستاها باشد.

وی بیان کرد: الموت ما امروز با مشکل کم آبی به صورت جدی مواجه است و در این شرایط آب شاهرود با گذر از دل این منطقه بدون بهره برداری مناسب به دریا ریخته می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آبرسانی دشت قزوین توسعه اقتصاد در مناطق روستایی را به همراه دارد و این در شرایطی است که بسیاری از مطالعات نشان داده است که مهاجرت به شهرها ناشی از مشکلات اقتصادی در روستا است.

سیاهکلی گفت: اگر بتوانیم منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از کشاورزی منطقه را مهیا کنیم زیرساخت‌های اشتغال را در روستاها ایجاد کرده‌ایم که با مشارکت خود مردم توسعه اقتصادی و رفاه را در روستاها فراهم می‌آورد.

وی افزورد: منطقه الموت قزوین با بیش از ۲۰ روستا امروز نیازمند مدیریت مناسب در حوزه منابع آبی است و باید فکری اساسی برای این منطقه اندیشیده شود.

رفع مشکلات آبی کشاورزان الموت در دستور کار
فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به برخی از مشکلات مرتبط با حوزه آب در منطقه الموت گفت: برنامه‌ریزی‌های برای رفع مشکلات آبی کشاورزان این منطقه در دستور کار قرار دارد و در تلاشیم تا با اجرای طرح های آبخیزداری بهره وری از منابع موجود را افزایش دهیم.

وی افزود: در این حوزه حفظ منافع کشاورزان از اولویت های ما بود از این رو امسال با مقاومت و تلاش هایی که انجام دادیم توانستیم ممنوعیت کشت برنج را در استان قزوین به محدودیت تبدیل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر در منطقه الموت غربی و شرقی در قزوین سه هزار و ۶۵۰ هکتار شالیزار وجود دارد که نزدیک به ۱۵ هزار تن تولید برنج داشته است.

بهره‌برداری از پروژه آبخیزداری بهرام آباد تا دو ماه آینده
طرح آبخیزداری بهرام آباد الموت غربی که امروز با حضور مسئولین استانی کلنگ زنی شد با اعتباری ۱۶ میلیارد ریالی آغاز به کار کرد که پیش بینی می شود تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

این پروژه آبخیزداری با سازه رسوب گیر بند سنگ ملاتی با حجم ۳۵۰۰ مترمکعب اجرا می‌شود.

کارخانه شالیکوبی مدرن رازمیان به بهره برداری رسید
همچنین امروز با حضور مسئولین استانی و شهرستانی کارخانه شالیکوبی مدرن رازمیان با ظرفیت روزانه ۵۰ تن به بهره برداری رسید.

این واحد با اعتباری ۴۰ میلیارد ریالی اجرایی شده است و با فعالیت هشت دستگاه مدرن تمام اتوماتیک می‌تواند میزان برنج خرده شده را به حداقل برساند.

کد خبر: ۳۵٬۳۷۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha