۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
تشنگی بی پایان شهرک‌های صنعتی

تشنگی بی پایان شهرک‌های صنعتی

سی سال از عمر فعالترین شهرک صنعتی کشور می گذرد؛ اما همچنان نبود زیرساخت مناسب از جمله آب، رگ‌های تولید را در این شهرک به سمت خشک شدن پیش می‌برد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما،  شهرک عباس آباد از جمله نزدیکترین شهرک‌های صنعتی به پایتخت است. براساس آمارها حدود ۴۲۰۰۰ نفر در زمینه‌ی صنایع فلزی، پلاستیک، کانی، مواد غذایی، برق الکترونیک، نساجی، پوشاک شیمیایی، سلولزی در این شهرک مشغول به فعالیت هستند. فعالانی که با گذشت سال‌های طولانی از افتتاح این شهرک همچنان با کمبود زیرساخت‌هایی مثل آب و برق دست و پنجه نرم می‌کند.

۴۵ کیلومتر از تهران به سمت گرمسار که خارج شوید به شهرکی صنعتی خواهید رسید که تولیدات آن‌ها نه تنها نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند بلکه در بسیاری از بازارهای خارجی نیز مشتریان زیادی را جذب خود کرده است به نحوی که محمد حسن مرجانی مدیرعامل یکی از تولید کنندگان شیرآلات بنام در کشور، می‌گوید محصولات ما در ۲۰ کشور عرضه می‌شود و این به معنای کیفیت قابل قبول این محصولات در دیگر کشورها است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان سیستم‌های صوتی و تصویری فعال در این شهرک با اشاره به اینکه با عرضه محصولات با کیفیت توانستم بازار ۵ شرکت چینی را در داخل کشور و حتی بازارهای خارجی از چرخه فعالیت خارج کنیم گفت: همه این دستاوردها درحالی است که در این شهرک کمبود زیرساخت‌ها به شدت مانع از فعالیت مناسب واحدهای تولیدی شده است.

قطع مکرر برق یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهرک است اتفاقی که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند؛ هر لحظه قطعی برق می‌تواند خرابی‌های زیادی در ماشین آلاتی ایجاد کند که میلیارد تومان قیمت دارد و البته حتی اگر نسوزد، خروج و ورود دوباره آن به چرخه تولید بسیار زمان بر است.

آقای مرجانی با اشاره به وجود کوره‌های ذوب فلزات در کارخانه شیرآلات و خطر انفجار این کوره‌ها در صورت طولانی شدن زمان قطعی برق افزود: صرف نظر از ده‌ها میلیون تومان خسارات ناشی از قطعی برق در کوره‌های ذوب فلزات، بیش از یک تا دوماه زمان برای ورود دوباره این کوره‌ها به تولید لازم است که در این مدت شاهد بیکاری بخشی از نیروی کار در کارخانه هستیم.

با همه مشکلاتی که می‌تواند در اثر قطعی‌های برق ایجاد شود شهرک عباس آباد در هفته دو روز بدون برق را تحمل می‌کند و البته گزارش‌های متعدد میدانی ما از شهرک‌های صنعتی مختلف نشان می‌دهد این مشکل گریبان گیر بسیاری از شهرک‌های صنعتی کشور است.

این در حالی است که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در شهرک عباس آباد ۱۶۰ مگاوات ظرفیت تامین برق وجود دارد افزود: درحال حاضر ۶۰ مگاوات آن میزان مصرف این شهرک است بنابراین هر چقدر اعلام نیاز شود ما قادر به تامین برق هستیم.

حالا در این مرحله، سوال اینجاست که چطور ظرفیت تامین برق از مصرف آن بیشتر است، اما این شهرک با قطعی‌های برق مواجه می‌شود؟ و این سوالی بی جواب است؛ زیرا پیگیر پاسخ آن که م یشوید بین مدیران و مسئولان مرتبط و سازمان‌های مربوط شروع می‌شود. برقی‌ها می‌گویند ما زیرساخت را تامین کرده ایم مابقی آن در حیطه کاری شهرک‌های صنعتی است، سازمان شهرک‌های صنعتی هم می‌گوید ما مشکلی برای برق نداریم شرکت توانیر باید پست برق بزند و این توپ درحال چرخش در زمین مسئولان می‌ماند و در نهایت جوابی برای تولید کننده وجود نخواهد داشت.

از کنار برق که می‌گذری به معضل آب می‌رسیم مشکلی که ۸ سال است قرار شده با طی مسافتی ۲۴ کیلومتری به ورودی شهرک برسد، اما این اتفاق همچنان نیفتاده است. علاوه بر همه بازدیدهای انجام شده، حضور وزرای دوره‌های مختلف و مسئولان متعدد، در آخرین جلسه مسئولان پاکدشت در اسفند ماه سال گذشته (که محل استقرار شهرک عباس آباد است) با متولیان شهرک صنعتی و آب منطقه‌ای تهران تصمیم گرفته شد آب موردنیاز شهرک تا پایان فروردین ماه به دست تولید کننده برسد، اما این وعده نیز در حد یک قول باقی ماند و همچنان تولید کنندگان چشم انتظار کمک برای رفع مشکل هستند.

در گزارش میدانی ما از آخرین وضعیت آب رسانی به شهرک عباس آباد؛ مدیرعامل شرکت امور آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه حتی اگر اعتبار را قرض بگیرم آب را تا پایان تیرماه به درب ورودی شهرک عباس آباد خواهم رساند افزود: نیروگاه دماوند که در مجاورت شهرک عباس آباد واقع شده سهم مالی خود را پرداخت نکرده است و همین موضوع گره کار شده که اگر این نیروگاه سهم خود را پرداخت نکند حق آبه را به مشتری دیگری خواهیم فروخت و آب را به شهرک عباس آباد تحویل خواهیم داد.

 تیرماه به پایان رسید و در روزهای پایانی مردادماه قرار گرفتیم و این وعده نیز، عملیاتی نشد و تولید کنندگان این شهرک و دیگر شهرک‌های صنعتی از جمله نصیر آباد (در رباط کریم) در انتظار حق آبه‌ای هستند که هزینه دریافت آن را سال‌های گذشته پرداخت کرده، ولی سهمی دریافت نکرده اند.

در سالی که با عنوان جهش تولید نام گذاری شده است به نظر می‌رسد نخستین کمک به تولید کننده برای پیشرفت و توسعه و سپس حضور در بازارهای بین المللی رفع نیازهای اولیه‌ی آن از جمله آب و برق است مشکلی که هنوز هم در شهرک‌های صنعتی به وضوح دیده و انگار اراده‌ای برای رفع آن نیست.

کد خبر: ۳۵٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha