۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
استقبال ضعیف بنگاه‌های قم از تسهیلات کرونا/ فرصت یک هفته‌ای به بانک‌ها
استاندار قم خبر داد؛

استقبال ضعیف بنگاه‌های قم از تسهیلات کرونا/ فرصت یک هفته‌ای به بانک‌ها

قم - سرمست، استاندار قم از اختصاص ۶۴۲ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در قم خبر داد و گفت: از این تسهیلات در قم استقبال نشده است که این موضوع باید آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، بهرام سرمست در کارگروه اقتصاد مقاومتی که قبل از ظهر پنج‌شنبه در استانداری قم برگزار شد، استقبال اصناف و بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در قم را ضعیف اعلام کرد و گفت: با ادامه این روند در قم نمی‌توانیم به اهداف تعیین شده در پرداخت تسهیلات مربوط به کرونا که با سود ۱۲ درصد عرضه می‌شود برسیم.

وی با تأکید بر اینکه عدم استقبال اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا در قم باید آسیب شناسی شود، تصریح کرد: فقط ۲۳ درصد از پرونده‌هایی که بانک عامل معرفی شده‌اند به مرحله پرداخت رسیده است.

استاندار قم سهم تسهیلات مربوط به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در قم را ۶۴۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در قم فقط برای ۷۳ میلیارد تومان تسهیلات پرونده تشکیل شده که از این مبلغ ۱۷ میلیارد تومان تا کنون پرداخت شده است.

وی از عملکرد ضعیف شورای هماهنگی بانک‌های قم در این زمینه انتقاد کرد و گفت: به این شورا یک هفته فرصت داده می‌شود تا سقف پرداخت وام‌های مربوط به کرونا را به ۷۳ درصد برساند.

سرمست با بیان اینکه بیشتر اصناف قم خدماتی هستند که شیوع کرونا آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده است، یادآور شد: لازم است برای افزایش رغبت به استفاده از تسهیلات کرونا برنامه‌ریزی و بسته‌هایی تعریف شود.

استاندار قم به پروژه‌های مربوط به جهش تولید اشاره کرد و افزود: ۲۷ پروژه تعریف شده در این بخش باید تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری برسد.

اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان قم واقعی نیست
نماینده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نیز در این جلسه با بیان اینکه استان قم جزو شش استان آخر کشور در زمینه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا قرار دارد، گفت: عملکرد قم در این زمینه بسیار ضعیف بوده است در حالی که استان‌های دیگر تقاضای افزایش سطح تسهیلات اختصاص یافته را دارند.

بهمنش افزود: آمار و اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان قم در رابطه با پرداخت تسهیلات کرونایی واقعی نیست.

تسهیلات کرونا در قم جذابیت ندارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه از اختصاص ۷۰۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۷ پروژه مربوط به جهش تولید خبر داد و گفت: تلاش مدیریت استان و مسئولان این است که این پروژه‌ها تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری برسد.

مهرداد غضنفری پیشرفت پروژه‌های جهش تولید را قابل قبول توصیف کرد و اظهار داشت: هفت پروژه در بخش میراث فرهنگی، ۹ پروژه در بخش صنعت و چهار پروژه مربوط به بخش کشاورزی جزو پروژه‌های جهش تولید هستند که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

وی نیز به استقبال ضعیف بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در قم از تسهیلات اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: مهلت ثبت نام تا پایان مردادماه امسال تمدید شد ولی همچنان استقبال مناسبی را شاهد نیستیم.

معاون استاندار قم نداشتن جذابیت این تسهیلات را مهمتری علت عدم استقبال متقاضیان دانست.

مشکل معوقات بانکی و بیمه تأمین اجتماعی
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این جلسه با بیان اینکه کشاورزان قم نیز تمایلی به استفاده از تسهیلات کرونا ندارند، افزود: استان قم حدود ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد که ۸۰ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند.

عباس پورمیدانی با بیان اینکه وجود معوقات بانکی باعث شده تا کشاورزان و دامپروران قم نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: علت دیگر در این زمینه وجود شرط تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بودن است در حالی که اکثر متقاضیان از بیمه عشایری و روستایی استفاده می‌کنند.

همچنین مرتضی حیدری، فرماندار قم پیگیری ضعیف دستگاه های اجرایی قم را از علت‌های پرداخت نشدن تسهیلات کرونایی دانست و افزود: از ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی فقط ۳ نفر برای دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

کد خبر: ۳۵٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha