۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
تأمین مسکن های کوچک اندازه اجاره ای در دستور کار چند وزارتخانه
بازار گزارش می دهد

تأمین مسکن های کوچک اندازه اجاره ای در دستور کار چند وزارتخانه

کمیسیون امور زیربنایی دولت اخیرا طرحی را از وزارت کشور دریافت کرده که بر اساس آن قرار است با تامین مسکن های کوچک اندازه و تاسیس موسسات اجاره داری واحدهای مسکونی احداث و برای اجاره به اقشار کم درآمد واگذار شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با توجه به کمبود مسکن و جا ماندن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه از تامین مسکن، وزارت کشور درصدد است با بسترسازی و تسهیل فرآیند برخورداری همه خانوارهای شهری از واحدهای مسکونی در حد استطاعت این مشکل را به نوعی برطرف کند. این برنامه قرار است با مشارکت چند وزارتخانه و در نهایت با همکاری شهرداریها عملیاتی و اجرایی شود.

بر اساس این گزارش،  وزارت کشور در اجرای سیاست های کلی نظام در امور مسکن، ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه، همچنین ماده (۱) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۱۳۸۷)، و تصویب نامه طرح مسکن اجتماعی (مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۲ هیئت وزیران) و به منظور ایجاد شرایط مناسب، بسترسازی و تسهیل فرآیند برخورداری همه خانوارهای شهری از واحدهای مسکونی در حد استطاعت، آیین نامه اجرایی تأمین نیاز اقشار آسیب پذیر و گروه های هدف سازمان های حمایتی به مسکن و رفع فقر سکونتی را جهت بررسی و تصویب، به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت ارایه کرده است.

در آئین نامه ای که وزارت کشور آنرا تهیه کرده است،  وزارتخانه های تعاون، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف هستند امکان دسترسی بر خط به اطلاعات گروه های هدف را برای احراز شرایط متقاضیان در اختیار شهرداریها قرار دهند.

بر اساس این طرح شهرداریها موظف هستند ظرف سه ماه از تصویب و ابلاغ این آئین نامه، نحوه و ضوابط تامین خانه های کوچک اندازه، پیشنهاد داده و کمیسیون های ماده ۵ موظف هستند خارج از نوبت آنها را بررسی، تصویب و ابلاغ کنند.

خانه های کوچک اندازه به واحدهای مسکونی اطلاق می شود که برای تامین مسکن گروه های هدف و کمک به تعادل بخشی میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن تولید و در قالب اجاره و یا فروش ارائه می شوند

خانه های کوچک اندازه به واحدهای مسکونی اطلاق می شود که برای تامین مسکن گروه های هدف و کمک به تعادل بخشی میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن تولید و در قالب اجاره و یا فروش ارائه می شوند.

خانه های کوچک اندازه اجاره ای: خانه های کوچک اندازه متعلق به نهادهای یاریگر(دستگاههای دولتی، شهرداریها، خیرین مسکن ساز و نهادهای انقلابی) که از طریق اجاره دار، صرفا برای اجاره به مدت مشخص و در قالب قراردادهای اجاره با شرایط معین در اختیار گروه های هدف قرار می گیرد.

خانه های کوچک اندازه فروشی: خانه های کوچک اندازه که برای کمک به تعادل بخشی میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن به صورت آزاد تولید و عرضه می شوند.

این واحدها شامل خانوارهایی است که درآمد ماهیانه آنها حسب مورد کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار باش

گروه های هدف خانه های کوچک اندازه اجاره ای: این واحدها شامل خانوارهایی است که درآمد ماهیانه آنها حسب مورد کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار باشد.

همچنین این افراد دارای شرایط قرارگیری در دهک های درآمدی ۱ تا ۵ با اولویت دهک های ۱، ۲، و ۳ و زوج های جوان، دارای حداقل ۱۰ سال سابقه سکونت در شهر مربوطه و نداشتن زمین و مسکن تا ۱۰ سال قبل از تصویب آئین نامه است.

چگونگی تامین خانه های کوچک اندازه
شیوه های تامین خانه های کوچک اندازه، فروشی و اجاره ای در ساختمانهای مشمول این آئین نامه به شرح زیر است:

الف: در مجموعه های مسکونی یا مختلط با غلبه مسکونی احداثی، اختصاص حداکثر ۲۰ درصد از زیربنای خالص مسکونی به خانه های کوچک اندازه مجاز است.

ب: در مجموعه های مسکونی یا مختلط با غلبه مسکونی احداثی واقع در اراضی متعلق به نهادهای یاریگر عمومی، اختصاص حداقل ۲۰ درصد از زیربنای خالص مسکونی به خانه های کوچک اندازه اجاره ای الزامی است.

خانه های کوچک اندازه اجاره ای در قالب قرارداد بهره برداری در اختیار اجاره دار قرار گرفته و صرفا به صورت اجاره ای به افراد واجد شرایطی که از طرف شهرداریها معرفی می شوند واگذار می شود

خانه های کوچک اندازه اجاره ای در قالب قرارداد بهره برداری در اختیار اجاره دار قرار گرفته و صرفا به صورت اجاره ای به افراد واجد شرایطی که از طرف شهرداریها معرفی می شوند واگذار می شود. شهرداریها نیز موظف هستند تعداد خانه های کوچک اندازه و موقعیت آن ها را در پروانه های ساختمانی صادره قید و صدور و تمدید گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمانی مربوطه را منوط به رعایت آن کنند.  

ادارات ثبت اسناد و املاک موظف هستند کوچک بودن خانه های موضوع این آئین نامه را به تفکیک فروشی و اجاره ای در صورت مجلسی تفکیکی و سند مالکیت واحدهای مورد نظر قید کنند.

زمان و میزان قرارداد اجاره خانه های کوچک اندازه اجاره ای
زمان قرارداد اجاره خانه های کوچک اندازه اجاره ای برای هر خانوار حداکثر ۵ سال با امکان تمدید سالانه است. میزان اجاره بهای ماهانه خانه های کوچک اندازه اجاره ای در کلانشهرها حداکثر معادل ۳۰ درصد و در سایر شهرها حداکثر معادل ۱۵ درصد حداقل حقوق ماهانه موضوع قانون کار خواهد بود.

نحوه تاسیس موسسات اجاره داری
وزارت کشور نیز مکلف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی استانها، ظرف سه ماه از تصویب و ابلاغ این آئین نامه، دستورالعمل نحوه تاسیس موسسه های اجاره داری را تدوین و جهت اجرا به شهرداریها ابلاغ کند.

رفتن به سمت مسکن استیجاری موضوعی که در بسیاری از کشورها به آن پرداخته و به نوعی مشکل مستاجران را حل کرده اند اقدامی است که مدتهاست کارشناسان به آن پرداخته و آنرا راهی برای حمایت از مستاجران و اجاره نشینی عنوان می کنند.

کسانی که قصد دارند واحد مسکونی اجاره‌ای تولید کنند اعم از نهادها یا اشخاص حقیقی از سوی وزارت راه، زمین ۹۹ ساله همراه با تسهیلات ساخت مسکن دریافت می‌کنند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که سال گذشته از ارائه تسهیلات به سازندگان مسکن اجاره‌ای خبر داده بود در خرداد ماه امسال نیز مجددا تاکید کرد: کسانی که قصد دارند واحد مسکونی اجاره‌ای تولید کنند اعم از نهادها یا اشخاص حقیقی از سوی وزارت راه، زمین ۹۹ ساله همراه با تسهیلات ساخت مسکن دریافت می‌کنند.

ساخت واحدهای استیجاری کمکی به بازار اجاره نمی کند
افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت واحدهای استیجاری می تواند به کمک بازار اجاره بیاید اظهار داشت: رفتن به سمت مسکن استیجاری مشکل را حل نمی کند چرا که در فرهنگ ایرانی ها مالکیت برای مردم ایران ارزشمند بوده است.

وی افزود:رفتن به سمت گسترش واحدهای استیجاری که برخی معتقد هستند این روش مشکل مستاجران را حل خواهد کرد غلط است و باید به این نکته توجه کرد که دولت باید برای حل مشکل اجاره به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کند.

موضوع ساخت «مسکن استیجاری» به صراحت در قانون (ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷) آمده است، اما جامعه سازندگان و سرمایه‌گذاران در سالهای گذشته از ساخت مسکن استیجاری استقبال نکردند.

وزارت راه و شهرسازی تابستان سال گذشته با دعوت از سرمایه‌گذاران برای تولید مسکن استیجاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انبوه سازان و سرمایه گذاران برای ساخت مسکن استیجاری در کشور امتیازات ویژه‌ای از دولت دریافت می‌کنند، اما باز هم از تابستان سال گذشته تاکنون کلنگ ساخت هیچ مسکن اجاره‌ای به زمین خورده نشد.

حال از آنجا که اجاره‌داری حرفه‌ای در کشورهای پیشرفته اجرایی می‌شود و شرکت‌های بزرگی هستند که خانه‌هایی که متعلق به خودشان است را اجاره می‌دهند و شرکت‌هایی در جایگاه کارگزار خانه‌های مردم را با الگویی مشخص به صورت سالیانه یا بلندمدت اجاره می‌دهند می تواند الگوی خوبی برای کشور و حل مشکل اجاره نشینی اجرایی شود.

کد خبر: ۳۵٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha