۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
صادرات بیش از ۶۰ هزار تن خرما به ۵۲ کشور
در ۴ ماهه نخست امسال رخ داد

صادرات بیش از ۶۰ هزار تن خرما به ۵۲ کشور

لطیفی، سخنگوی گمرک ازصادرات بیش از ۶۰ هزار و ۷۳۴ تن انواع خرما به ارزش ۵۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۱۷۰ دلار به بیش از ۵۲ کشور در ۴ ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی، افزود: ایران را می‌توان جزو دسته کشورهایی دانست که دارای شرایط مناسب برای رشد انواع خرما است. این شرایط موجب تولید انواع خرمای مرغوب شده است که می‌توان گفت شاید در هیچ کجای دنیا چنین امکانی وجود ندارد و از لحاظ کیفی، نمونه خرماهای مرغوب ایرانی در دنیا، بی نظیر است، زیرا محل کشت و شرایط مهیا شده برای رشد این نوع خرماها فقط در زمین‌های برخی نقاط ایران امکانپذیر است و کشت حاصلخیز و مفید را دربردارد.

وی اضافه کرد:کشورمان در ۴ ماهه نخست سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۶۰ هزار و ۷۳۴ تن انواع خرما برابر با ۵۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۱۷۰ دلار به کشورهای جهان صادر کرده است.

دبیرشورای اطلاع رسانی گمرک افزود: انواع خرمای ایرانی به ۵۲ کشور جهان از جمله سوئد، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، اکراین، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، عراق، هند، پاکستان، چین، شیلی، مجارستان و ... صادر شده است که در این میان شرکای اصلی ومقاصد اصلی این محصول ایران به ترتیب، کشور عراق با ۹ میلیون و ۷۲۹ هزارو ۹۴۲ دلار، پاکستان با ۷ میلیون و ۶۴۷ هزارو ۳۶۰ دلار و قزاقستان با ۵ میلیون و ۹۱۰ هزارو ۱۳۳ دلار است.
لطیفی گفت: خرما مضافتی تازه وخشک کرده، خرما استعمران تازه وخشک، خرما پیارم، خرما شاهانی و خرما زاهدی انواع خرماهای صادراتی کشورمان هستند.

این مقام آگاه گمرک همچنین در تشریح وضعیت تجارت خرما افزود: خرمای مضافتی با بیش از ۲۹ میلیون دلار، مشتقات خرما با بیش از ۱۳ میلیون دلار، خرمای کیکاب با نزدیک به ۵ میلیون دلار و خرمای زاهدی با ۳ میلیون ۶۰۰ هزار دلار، خرمای استعمران با بیش از یک و نیم میلیون دلار، خرمای پیاروم با بیش از ۳۰۵ هزار دلار و خرمای شاهانی با ۱۴۲ هزار دلار، به ترتیب محصولات صادراتی خرمای کشورمان در چهار ماهه نخست امسال بودند.

کد خبر: ۳۵٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha