۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
عرضه یا کنسل شدن ETF نباید بر روی ارزش شرکت اثری بگذارد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

عرضه یا کنسل شدن ETF نباید بر روی ارزش شرکت اثری بگذارد

قالیباف، رئیس سازمان بورس با اشاره به گزارشی که درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه به نمایندگان ارایه کرده است، گفت: دولت باید استراتژی خود را مشخص و طبق آن عمل کند، اعلام یا کنسل شدن ETF نباید روی ارزش یک شرکت اثر بگذارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه‌ملت، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در حاشیه نشست امروز خود با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست با نمایندگان به بررسی عملکرد بازار سرمایه پرداخته شد. با توجه به اهمیت بازار سرمایه در شرایط کنونی و رونق تولید، فضای اجرای پروژه‌ها، اشتغال و حضور پر رنگ مردم در این بازار گزارشی به نمایندگان ارایه شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران افزود: ما در جلسه امروز درباره ورود نقدینگی به بازار، کمک بازار سرمایه به تولید، افزایش سرمایه‌ها، عرضه‌های اولیه، انتشار اوراق و تسهیلاتی که بازار سرمایه در سال جدید با رونق در بازار ثانویه ایجاد کرده را در قالب گزارشی به نمایندگان ارایه کردیم. در نهایت قرار شد در بازار سرمایه نکته نظرات نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

وی در توضیح مسئولیت خساراتی که در روزهای اخیر متوجه مردم شده است، گفت: ما تنها ETF دولت را در بازار نداریم و نزدیک به ۴۵ ETF در بازار است که غیر دولتی هستند.  پذیره نویسیETF نخست دولت، یک ماه طول کشید و ۶ هزار میلیارد پذیره نویسی شد. این در حالی است که در روز حجم معاملات بورس بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان  است اما در یک ماه مذکور، ۶ هزار میلیارد تومان پذیره نویسه انجام شد. بنابراین اصلا عدد ETF با عدد روز بازار قابل مقایسه نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ادامه داد: ایجاد ETF های دیگر در بازار نیز تاثیری بر قیمت بازار قیمت ندارد لذا ما باید منطقی به بررسی موضوع بپردازیم. قاعدتا این اقدامات نباید اثری بر ارزش شرکت‌ها بگذارد.

قالیباف اصل با بیان اینکه قیمت سهام شرکت بر اساس ارزش بنیادین وضعیت روز بازار بالا و پایین می‌شود و ارتباطی به تشکیل و عدم تشکیل ETF ندارد، تصریح کرد: دولت موظف است ضمن داشتن استراتژی مشخص، وقتی برنامه برای عرضه ETF دارد، یکباره اقدام به کنسل کردن آن نکند. بنابراین دولت باید طبق برنامه و استراتژی خود برای فعالیت در بازار سرمایه به ویژه برنامه‌هایی که از قبل اعلام کرده، عمل کند.

وی یادآور شد: افرادی که با عرضه یا کنسل شدن ETF هیجانی می‌شوند، باید بدانند اتفاقی در ارزش شرکت نیفتاده که مردم ضرر کنند. لذا کسی که سهام را می خرد یا می فروشد باید دقت کند. این اتفاق نباید روی ارزش شرکت اثری بگذارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبات در حوزه بورس مسکن و مستغلات، گفت: مصوبه کلی در این خصوص در شورا داده شد و ما با کلیات آن موافقت کردیم، هیات موسس در حال تهیه گزارش هستند در صورت نهایی شدن به سازمان درخواست می دهند.

کد خبر: ۳۴٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha