۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
قانون مالیات بر خانه های خالی ترمز گرانی ها را می کشد؛ تاثیر ارزان شدن قیمت زمین بر مسکن
گفت و گوی بازار با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون مالیات بر خانه های خالی ترمز گرانی ها را می کشد؛ تاثیر ارزان شدن قیمت زمین بر مسکن

اصفهان- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم معتقد است که قانون مالیات بر خانه های خالی ترمز گرانی ها را می کشد و و دست سوداگران را از بازار تولید مسکن قطع خواهد کرد.

دریا قدرتی پور؛ بازار: استان اصفهان با ۹.۴ درصد از کل این خانه‌ها در کشور بعد از پایتخت، بیشترین تعداد خانه بدون سکنه را دارد. در سال ۱۳۹۰ نیز اصفهان بعد از تهران، بالاترین تعداد خانه‌های بدون سکنه را به خود اختصاص داده بود. حالا قرار است با طرح بر زمین مانده ای که بالاخره به تصویب رسید، بازار عرضه و تقاضای مسکن شفاف تر و ترمز گرانی ها کشیده شود.

اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی که سال‌ها مثل استخوانی لای زخم مانده بود و بالاخره به سرانجام رسید تا آرامش را به این بازار برگرداند.به همین مناسبت با تازه ترین عضو کمیسیون مجلس یازدهم تماس گرفتیم.

زمزمه اصلاح شدن طرحی که او از آن نام می برد زمانی پررنگ تر شد که در مجلس دهم خبر سلطان های احتکار کننده مسکن پیچید. تا بعد از سالها که از مصوبه ای که در سال ۶۶ به دلایل مختلف از قانون حذف شده بود و خاک می خورد با دو فوریت در مجلس یازدهم مطرح شود و رنگ و روی تازه ای به خود بگیرد تا به گفته عضو کمیسیون اقتصاد مجلس دست سوداگران و احتکارکنندگان مسکن را کوتاه کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که این موضوع می تواند شفافیت را به دنبال داشته باشد و دست سوداگران را از این بازار که سهم عمده ای در اشتغال کشور دارد قطع کند. عواملی که عرضه و تقاضای مسکن را در یک کفه قرار می دهد و قیمت ها را در سراشیب سقوط هدایت می کند.

مهدی طغیانی از بازارهای موازی مثل طلا و نقره و ارز و غیره هم گفت که قیمت ها را غیرمنطقی کرده است و حالا با کوتاه شدن دست محتکران قرار است که قرار گیرد.

گفت و گوی زیر را با این عضو اقتصادی مجلس یازدهم بخوانید:

*اصلاح قانونی که سالیان سال بود خاک می خورد، تا چه حد شفاف است و نحوه گرفتن اطلاعات در این زمینه به چه شکل است؟

ببینید این اولین طرح اقتصادی مورد بررسی در مجلس یازدهم است و به نظر بنده شاید بتواند گرانی لجام گسیخته و بی در و پیکر مسکن را سامان بدهد و ترمز این گرانی های حباب وار مسکن را بکشد. چون احتکارها را کاهش می دهد. با اصلاح این ماده قانونی به هر حال شاهد شفاف تر شدن اوضاع مسکن خواهیم بود با توجه به اینکه اطلاعات بر اساس خوداظهار افراد است و اگر فردی از این موضوع شانه خالی کند بر اساس آدرس اعلام شده برای ارایه خدمات ملاک قرار می گیرد و بر همان اساس خانه های خالی شناسایی می شود.

*یکی از مهمترین مسائلی که مسکن را گرانتر کرد، عدم عرضه مسکن بود که باعث شد تقاضا بالا برود و قیمت ها هم نجومی شود، این قانون آیا می تواند در این زمینه بازدارندگی داشته باشد؟

بله دقیقا با شیوه اجرایی که انجام می شود و با اصلاحاتی که ایجاد شد، ضرایب مربوط به اخذ مالیات از خانه های خالی تغییر کرد، همانطور که می دانید این باعث می شود که بازدارندگی افزایش یابد و خانه هایی که در حال حاضر خالی هستند به بازار عرضه شود و بالتبع آن قیمت ها هم پایین تر بیاید، چون در این رابطه بازار عرضه مسکن تا دو برابر بیشتر می شود.

در این طرح برای تولیدکنندگان مسکن مشوق هایی در نظر گرفته ایم که از جمله آن اخذ مالیات با فاصله زمانی مشخص است و همینطور مشوق هایی که هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است، اما خروجی کار خوب است و دست سوداگران را از بازار تولید مسکن قطع خواهد کرد

*اما این مستلزم آن است که مشوق هایی گذاشته شود، وگرنه دلالان و واسطه ها خوب بلدند که قانون را دور بزنند و این مساله همچنان ادامه پیدا می کند.

درست است، برای این موضوع هم فکر شده است و در این طرح برای تولیدکنندگان مسکن مشوق هایی در نظر گرفته ایم که از جمله آن اخذ مالیات با فاصله زمانی مشخص است و همینطور مشوق هایی که هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است، اما خروجی کار خوب است و دست سوداگران را از بازار تولید مسکن قطع خواهد کرد، با توجه به اینکه این قانون در ایجاد عامل بازدارندگی قاطعانه عمل می کند.

*اما با اینکه شما با تاکید این موضوع را مطرح می کنید، برخی از کارشناسان می گویند؛ این طرح چندان عامل بازدارنده گرانی مسکن نخواهد بود و نیازمند جراحی ویژه ای است. نظر شما در این خصوص چیست؟

شاید به این علت است که آنها اعتقاد دارند دولت به عنوان یک بازوی اجرایی چندان به این طرح اهمیت نمی دهد و بر حسب مشکلاتی که دارد این موضوع به حاشیه رفته است.

*برای این مساله مجلس چه راهکاری دارد؟

بهترین راهکار بالا بردن عرضه است. به شکلی که بین عرضه و تقاضا تعادلی متوازن برقرار شود. موضوعی که طی سال های اخیر کمتر به آن توجه شده است. ما حتی اطلاعات مناسبی از میزان تقاضای مسکن نداریم و باید به سمت ساماندهی این فرایند برویم.

*برخی از دولتی ها می گویند که با مسکن ملی می توان بخشی از مشکلات مسکن را حل کرد، شما در این خصوص چه نظری دارید؟

مسکن ملی طرحی بود که به خاطر مخالفت های بسیار با مسکن مهر و انتقاداتی که به آن شد قرار بود طرح جایگزینی برای اقشار کم درآمد جامعه باشد که متاسفانه اکنون به حاشیه رفت و آنچه باید می شد نشد، اما به نظر من مسکن امروز کلاف درهم پیچیده ای است که نیاز به برنامه ای بلند مدت دارد. همانطور که قبلا هم همه جا گفته ام عرضه مسکن با مشکلات زیادی روبرو است که تا زمانی که حل نشود، ما ساماندهی مناسبی در بازار مسکن نخواهیم دید.

نباید انتظار داشت که قیمت مسکن که مصالح آن هم با قیمت های رو به افزایش روبرو است با قیمت گرانتری عرضه نشود. ما در کمیسیون عمران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم با ارزان تر شدن قیمت زمین بتوانیم مساله مسکن را نیز حل کنیم

* عنوان کرده بودید؛ زمین با قیمت بسیار گزاف در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و نتیجه اش می شود، خانه هایی با قیمت های نجومی که اقشار ضعیف از پس آن برنمی آیند. در این خصوص توضیح دهید.

دقیقا. مشکل ما زمینی است که با تورم رو به گرانی رفته و زمانی که طی دو سال قیمت زمین چند برابر می شود، دیگر نباید انتظار داشت که قیمت مسکن که مصالح آن هم با قیمت های رو به افزایش روبرو است با قیمت گرانتری عرضه نشود. ما در کمیسیون عمران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم با ارزان تر شدن قیمت زمین بتوانیم مساله مسکن را نیز حل کنیم.

*آیا با این تدابیر دست سوداگران از مسکن کوتاه خواهد شد؟ 

هدف اصلی ما هم همین است که دست سودجویان از مسکن که منفعت زیادی برای آنها دارد کوتاه شود ما به دنبال قطع دستان دلالان و سوداگران مسکن هستیم. باید حقوق مصرف کنندگان را مقدم بر هر موضوعی بدانیم و با اصلاحات درست، قانونی نظامند ایجاد کنیم که مصرف کننده واقعی هستند. اطلاعات درست از عرضه و تقاضا و شفافیت در این موضوع باعث می شود که دید روشنی به بازار مسکن داشته باشیم.

کد خبر: ۳۴٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خاص IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      0 0
      حالا اگر مالیات گرفتین و خونه ارزون نشد(حتی گرون تر شد) تکلیف چیه؟