۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
آغاز ارسال پیامک به مالکان بیش از ۲ واحد مسکونی
بازار گزارش می دهد

آغاز ارسال پیامک به مالکان بیش از ۲ واحد مسکونی

با تعیین ساز و کار اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه عملیات ارسال پیامک به مالکان بیش از دو واحد مسکونی نیز آغاز شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی ۱۶ مرداد ماه مجلس،  جزئیات و ساز و کار طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم را که در راستای اخذ مالیات از خانه های خالی است را بررسی  و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس رای نمایندگان مجلس، مالکان واحدهای مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اگر در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند به ازای هر ماه، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیشتر در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بارگذاری اطلاعات مالکانی که بیش از دو واحد مسکونی خالی از سکنه دارند آغاز شده است گفت: قطعا با توجه به تعیین ساز و کار اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و تعیین وضع املاک صدور مالیات و اخذ آن از واحدهای خالی در دستور کار قرار می گیرد.  

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که مالکان این واحدهای مسکونی خالی از سکنه پس از دریافت پیامک باید برای تعیین وضع واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.  

اما پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گویی با اشاره به اینکه بر اساس سامانه املاک و اسکان کشور قابلیت شناسایی مالکان حقیقی و حقوقی و تعداد خانه‌های خالی بر اساس کد ملی وجود دارد گفت: ارسال پیامک از طریق سامانه املاک به افرادی که بیش از یک خانه دارند آغاز شده است و از طریق این سامانه به افرادی که بیش از یک خانه دارند خواسته خواهد شد تا اطلاعات ملک خود را مشاهده و تایید و اطلاعات سکونتی را خود اظهاری کنند.

پیامک ها از روز گذشته به طور محدود آغاز شده است و اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار بازار، این پیامک ها از روز گذشته به طور محدود آغاز شده است و اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.  

اما مجلسی ها ساز و کاری که تعیین کرده اند به گونه ای آنرا مهیا کرده اند تا حتی مالکان تصور فرار از عدم خود اظهاری را از سر خود بیرون کنند.

در ساز و کار تعیین شده، در سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه،  در سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلق

بر اساس ساز و کار تعیین شده، در سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه،  در سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه و واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

بر اساس این طرح متن زیر جایگزین ماده (۵۴) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳ / ۱۲ /۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی می شود:

ماده ۵۴ مکرر- مالکان واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، بصورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه های انبوه سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

قانون مالیات بر خانه های خالی همانند یک داروی موقت خواهد بود
اما حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی و احتمال اینکه برخی سازندگان مسکن از ساخت و ساز خارج شوند گفت: قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه ممکن است در کوتاه مدت باعث شود تا سرمایه‌گذاران از ترس مالیاتهای سنگین، واحدهای خود را به بازار عرضه کنند اما همانند یک داروی موقت خواهد بود.

وی افزود: اما این قانون حداکثر تا دو سال تاثیر دارد و پس از آن تبعاتش به شکل رشد قیمت مسکن بروز پیدا می کند. پس امیدواریم که سازندگان مسکن از ترس پرداخت مالیات ساخت و ساز را رها نکنند.  

کد خبر: ۳۴٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha