۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
کام قنادان شیرین نشد؛ صادرات شیرین با ارزآوری تلخ
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

کام قنادان شیرین نشد؛ صادرات شیرین با ارزآوری تلخ

مشهد- ویروس کرونا که از سال گذشته بسیاری از کسب‌وکارها را دچار بحران کرده و تا مرز ورشکستگی و تعطیلی پیش برده برای برخی از اصناف از جمله قنادی‌ها با تلخی خاصی همراه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: از سال گذشته که فروشندگان شیرینی در مشهد مجبور شدند تولیدات خود را به قیمت نان خشک به دامداری‌ها بفروشند تا به امروز باوجود گذشت اعیاد مختلف اما هنوز کام قنادان این شهر شیرین نشده است.

بازار بدون مشتری، افزایش قیمت تولید، کمبود مواد اولیه، افزایش دستمزدها و قوانین دست و پاگیر تنها بخشی از مشکلات ریزودرشتی است که گریبان‌گیر این صنف شده و کام قنادان را تلخ کرده است.

گرانی مواد اولیه
نخستین مشکلی که این روزها گریبان بسیاری از تولیدکنندگان را گرفته برخی کمبودها در بازار و گرانی مواد اولیه است که هزینه تولید را افزایش و از طرفی دیگر سود تولیدکننده را کاهش داده است.

 علی صارمی یکی از همین تولیدکنندگان مشهدی به ما می‌گوید: تا سال گذشته قیمت هر کیلو کاکائو از ۳۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد اما در حال حاضر قیمت این کالا از نوع مرغوب به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی در خصوص مواد اولیه تهیه شیرینی به خامه اشاره‌کرده و می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت شیر لذا محصولات وابسته به آن مانند خامه نیز افزایش‌یافته است و قیمت هر کیلو خامه از کیلویی ۹ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

این تولیدکننده بیان می‌کند: ژله بریلو را که پیش‌ازاین یک سطل به قیمت ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر باید باقیمت بیش از ۱۲۶ هزار تومان خریداری کنیم که به‌هیچ‌وجه باقیمت‌ها و نرخ فروش تناسبی ندارد!

قوانینی که شبانه سبز می‌شوند
مدیر یکی از کارگاه‌های تولید کیک و شیرینی مشهد با اشاره به مشکلات و قوانینی که هرروز سر راه تولیدکنندگان سبز می‌شود ادامه می‌دهد: بهداشت به ما اعلام کرده که استفاده از ژله بر روی شیرینی و یا کیک مجاز است اما استفاده از آن وسط کیک ممنوع است.

نخستین مشکلی که این روزها گریبان بسیاری از تولیدکنندگان را گرفته برخی کمبودها در بازار و گرانی مواد اولیه است که هزینه تولید را افزایش و از طرفی دیگر سود تولیدکننده را کاهش داده است

سمیرا رضوی بابیان اینکه اگر خوردن ژله مانعی برای مصرف‌کننده ندارد لذا کاربرد آن درروی کیک و یا میان آنچه تفاوتی دارد!

وی هم‌چنین با اشاره به برخی قوانین دیگر که فهم آن برای تولیدکننده مشکل است بیان می‌کند: به‌طور مثال تا پیش‌ازاین بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل استفاده از روغن پالم جریمه و توبیخ شدند اما دوباره ظاهراً قانون تغییر کرده و اجازه داده‌شده تا از روغن پالم استفاده کنیم.

مدیر یکی از کارگاه‌های تولید کیک و شیرینی مشهد بیان می‌کند: به‌تازگی گفته‌شده تولیدکنندگانی که از محصولات ترا ریخته استفاده می‌کنند باید این موضوع را بر روی محصولات خود درج کنند این در حالی است که بسیاری از محصولات عرضه‌شده در بازار ترا ریخته است و امکان چاپ هزاران تن جعبه مجدد برای درج این جمله وجود ندارد.

قیمت شیرینی
صادق کلانی نیز نیز یکی تولید کنندگان شیرینی بابیان اینکه تولیدکنندگان با موانع بسیاری برای تولید روبرو هستند به ما می‌گوید: برای دریافت سهمیه شکر به مقدار یک‌تن می‌بایست مبلغ هفت میلیون تومان به‌حساب اتحادیه واریز و یک ماه برای دریافت آن انتظار کشید که در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان همین سرمایه را هم برای خرید ندارند.

این تولید کننده کیک اظهار می کند: به نظرم دولت ضمن اینکه برحسب وظیفه بر روی این موضوعات نظارت دارد اما از آن‌سو باید زمینه را برای تسهیل کسب‌وکار و تولید آماده سازد!

وی بیان می کند: قیمت مواد اولیه سه برابر شده است اما قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته کیلویی ۵۰۰ تومان هم‌تغییر نکرده است و لذا چطور می‌توان انتظار داشت که اشتغالرا در این کارگاه پایدار نگاه داشت؟

تهدید معیشت شش هزار نفر
نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس پیرامون این موضوعات در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: کرونا در ماه‌های ابتدایی سال از تعداد ۷۰۰ واحد صنفی و تولیدی نیمی از آن‌ها را به تعطیلی کشاند.

مهدی قربان زاده با  اشاره به این موضوع که افزون بر شش هزار نفر به‌طور مستقیم و هزاران نفر در حوزه‌های مختلف به‌صورت غیرمستقیم در این صنف اشتغال به کاردارند اظهار می کند: متأسفانه نبود مشتری و خریدار شیرینی موجب شده تا ادامه کار برای این صنف و افراد شاغل در آن به مخاطره بیفتد.

وی بابیان اینکه فروش شیرینی در ایام نوروز امسال به دلیل شیوع این بیماری به یک‌چهارم کاهش یافت و لذا افزون بر  دوسوم تولیدات قنادان معدوم و یا خوراک دام‌ها شد ادامه می‌دهد:در طی ماه‌های گذشته افزون بر ۱۵ نفر از فعالان این صنف جواز فعالیت خود را ابطال کرده و برای همیشه از این صنف کناره‌گیری کردند.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس بابیان اینکه با تعطیلی این صنف تنها قنادان بیکار نمی‌شوند ادامه می‌دهد: مشاغل مختلفی ازجمله دامدار گرفته تا جعبه‌سازها، حمل‌ونقل  و هزاران نفر که درراستای تأمین مواد اولیه شیرینی فعالیت دارد با این کار مرتبط هستند و لذا رفع ادامه این رکود می‌تواند عواقب ناخوشایندی را برای اشتغال داشته باشد.

صادرات بدون ارزآوری
وی بابیان اینکه استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، اصفهان، قم، یزد و خراسان رضوی در زمره تولید شیرینی از قطب‌های تولید محسوب می‌شوند بیان می‌کند: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در مسیر صادرات شیرینی به کشورهای همسایه و هم‌چنین حوزه خلیج‌فارس وجود دارد نبود یک اتحادیه صادراتی منسجم و قانونمند است.

متأسفانه یکی از مشکلاتی که در مسیر صادرات شیرینی به کشورهای همسایه و هم‌چنین حوزه خلیج‌فارس وجود دارد نبود یک اتحادیه صادراتی منسجم و قانونمند است

قربان زاده در خصوص آفت‌های این حوزه به ما می‌گوید: در حال حاضر تاجر مستقیم به تولیدکننده در مشهد مراجعه کرده و محصول وی را خریداری و سپس به افغانستان، عراق و عمان حمل می‌کند و جالب اینجاست که پول سفارش را با ریال ایرانی پرداخت می‌کند!

وی بابیان اینکه این موضوع مورد اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان است، بیان می‌کند: این موضوع موجب می‌شود که به‌رغم تلاش تولیدکننده برای ارزآوری اما درواقع هیچ ارزی وارد کشور نشود.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد بابیان اینکه در این میان هیچ سازوکار منسجمی برای فروش محصولات و یا حجم سفارش‌ها وجود نداشته و تمامی این سفارشات خصوصی انجام می‌شود به ما می‌گوید: در این راستا نیازمند ایجاد یک سازوکار قانونی در این رابطه و از طرف مسئولان هستیم.

کد خبر: ۳۴٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha