۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
 دلار دوباره  به کانال ۲۲ هزار تومان افتاد/ ضرورت تعامل بانک مرکزی با کارشناسان اقتصادی مجلس
بازار گزارش می دهد؛

دلار دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان افتاد/ ضرورت تعامل بانک مرکزی با کارشناسان اقتصادی مجلس

بازار ارز اولین روز کاری خود را با کاهش قیمت شروع کرد و دلار که در پایان هفته گذشته در محدوده ۲۴ هزار تومان قرار گرفته بود امروز به ۲۲ هزار ۴۰۰ تومان رسید.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ ها امروز در بازار ارز نزولی شد، خیلی ها این کاهش قیمت را ناشی از تاثیر گذاری اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر غیر واقعی بودن قیمت ارز در بازار عنوان می کنند. چرا که وی تاکید کردند؛ «قیمت ها به زودی در بازار ارز کاهشی می شود.»
هر چند چنین وعده هایی از بعد روانی بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر می گذارد اما کارشناسان معتقدند؛ بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز آنگونه که وعده داده است، چنانچه به زودی وارد عمل نشود و از ابزارهای لازم برای کاهش بی منطق نرخ ارز در بازار اقدام نکند احتمال رشد قیمت ها در بازار در روزهای آینده دور از انتظار نیست.
همتی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد؛ نرخ دلار و انواع ارز در بازار غیر واقعی است و قیمت ها باید در این بازار پائین بیاید، سخنان وی درباره غیر واقعی بودن نرخ ارز در بازار در حالی مطرح است که سخنگوی اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «بازار» قیمت واقعی دلار را متناسب با نرخ تورم موجود حدود ۱۸ هزار تومان می داند.

واکنش بازار به اظهارات رئیس کل؛ دلار ۲۲ هزار ۴۰۰ تومان شد
به گفته مهدی طغیانی نرخ تورم در سالجاری کمتر از نرخ تورم سال گذشته است که قیمت دلار در سال گذشته ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بود بنابراین قیمت ارز در بازار باید کاهشی باشد نه افزایشی.
در چنین شرایطی بازار ارز امروز چون روزهای گذشته جنب و جوش خاصی نداشت و فعالان این بازار با وجود کاهش قیمت ها بیشتر فروشنده بودند. واکنش بازار به سخنان رئیس کل موجب شد تا قیمت دلار در بازار آزاد به  ۲۲ هزار و ۴۰۰ و یورو به ۲۷ هزار تومان برسد.
در این باره اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با «بازار» درباره ساماندهی قیمت ها در بازار ارز گفت: بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز چنانچه از نظرات فعالان اقتصادی در اتاق های بازرگانی، راهکارهای تخصصی اقتصاددانان و مشاوره های کارشناسانه در مجلس شورای اسلامی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی ساماندهی قیمت ها در بازار استفاده کند بی شک نتایج قابل قبولی را کسب خواهد کرد.
وی مدیریت و کنترل بازار ارز را با اتخاذ تصمیم گیری های درست و کارشناسانه امکان پذیر دانست و افزود: هر جا بانک مرکزی در تصمیم گیرها از نظرات کارشناسان به درستی استفاده کرده است نتیجه بخش بوده و برعکس هر زمان تصمیمات غیر کارشناسانه گرفته شده است به التهاب بازار، شایعات و ابهامات دامن زده شده است.

ضرورت تعامل مسئولان بانک مرکزی با کارشناسان و نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس
این نماینده مجلس بر پبوستگی ارتباط بانک مرکزی با کارشناسان اقتصادی چه در مجلس و چه خارج از آن برای ایجاد راهکارهای درست ساماندهی بازار ارز تاکید کرد و اظهار داشت: ارتباط بانک مرکزی با کارشناسان خبره اقتصادی و تعامل آن با کمیسیون های تخصصی مجلس باید مستمر باشد تا در تصمیم گیری ها با خرد جمعی و کار کارشناسی مشکلات رفع و برنامه ریزیها انجام شود.
وی اضافه کرد: وعده بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار ارز نباید طوری باشد که بازار نسبت به این وعده ها بی اعتنا شود بنابراین بانک مرکزی با درایت خاص اقدامات خود را برای مهلر قیمت ها به کار گیرد تا بازار کارایی بانک مرکزی را در عمل ببیند.
بنا به این گزارش، بازار ارز طوری است که با کوچکترین واکنشی از سوی مسئولان بانک مرکزی و مقامات بلند پایه دچار تغییر و تحول می شود اما چنانچه وعده ها برای اجرای برنامه ها به درازار کشیده شوند فعالان بازار نسبت به آن بی توجه شده و بازار دچار آشفتگی خواهد شد.
به طور مثال پس از سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر غیر واقعی بودن قیمت ها در بازار ارز و برنامه ریزی برای کاهش نرخ ها در این بازار قیمت دلار کاهش یافت و به کانال ۲۲ هزار آمد.

کاهش قیمت ها در صرافی بانک ها 
از طرفی نیز صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۸۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۲۰۰  تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان درج شده است.
با کاهش قیمت ارز نرخ ها در بازار سکه و طلا نیز دچار تغییر شدند تا جایی که قیمت طلای ۱۸عیار امرور در بازار هرگرم یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد.
این در حالی است که امروز قیمت هرگرم طلای ۲۴ عیار یک‌میلیون و ۴۲۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
بنا به این گزارش، فعالان بازار ارز می گویند، ترس سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در بازار ارز به دلیل تاکید مسئولان بر ساماندهی قیمت ها در این بازار باعث می شود تا کاهش قیمت ها در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. ادامه دار شدن ثبات و یا کاهش قیمت ها در بازار ارز تا زمانی است که بانک مرکزی اقدامات خود را در این بازار به کار گیرد.

کد خبر: ۳۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha