۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال لپارس؛ رسیدن به مقاومت حساس با امکان ریزش
تحلیل نمادهای بورسی؛

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال لپارس؛ رسیدن به مقاومت حساس با امکان ریزش

بررسی وضعیت محیطی، ترازنامه و تابلوی بورس نماد لپارس نشان از بنیاد قوی این شرکت می‌دهد اما این تمام ماجرا نیست.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت کارخانجات پارس الکتریک (در قالب شرکت با مسئولیت محدود) در اسفند ماه ۱۳۴۱ تحت شماره ۸۵۶۷ اداره ثبت شرکتها با سرمایه پنج میلیون ریال به ثبت رسید. این شرکت در تاریخ ۱۳۴۶/۱۲/۲۲ از مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص، سپس در آبان ماه ۱۳۵۴ به سهامی عام تبدیل و طی همان سال نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. در سال ۱۳۷۱ بر اساس اجرای سیاست واگذاری شرکتهای تحت پوشش سازمانهای دولتی به بخش های غیر دولتی، شرکت کارخانجات پارس الکتریک نیز از زمره شرکتهای تابعه سازمان وزارت صنایع ملی ایران خارج گردید و زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت. این شرکت در سال۵۴ جزو اولین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بود.

تاسیس و ایجاد شرکت، ساخت و توزیع انواع لوازم صنعتی، الکترونیکی و قطعات آن و واردات مواد اولیه مربوطه از جمله فعالیت‌های اصلی این شرکت است. این شرکت دارای ۴ شرکت فرعی به نام‌هایی شرکت مهندسی بازرگانی پارس(انجام کلیه امور خرید و فروش و واردات، نصب، تعمیرات، نگهداری و سرویس کلیه دستگاهها و لوازم وسایل تهویه مطبوع)، شرکت کارتن البرز (اخت و تولید و فروش انواع مقوا و کارتن، انجام کلیه عملیات مربوط به بسته بندی و چاپ، صادرات محصولات شرکت و واردات مواد و لوازم ماشین آلات مربوط)، شرکت گروه صنعتی عالم آرا و شرکت خدمات پارس می‌باشد.

در سال ۹۸ میزان تولید لوازم خانگی به غیر از لباسشویی که رشد ۲۳ درصدی داشت مابقی آن‌ها به صورت میانگین حدود ۶درصد رشد داشته است. همچنین صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه روند مثبتی داشته است.
در کنار این عوامل با خروج شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی کره‌ای از ایران که ۵۰درصد بازار داخل را در دست داشتند، شرکت‌های داخلی به سرعت با افزایش تولید در حال پر کردن این خلاء در بازار هستند.  

وضعیت شرکت
عمده سهامداران این شرکت، سازمان تامین اجتماعی با ۴۸.۳۸درصد، شرکت صنایع نوین تامین با ۱۴.۸۳درصد و بانک قوامین با ۵.۰۳درصد است.   بخش عمده‌ای از موارد اولیه این شرکت تا کنون از واردات تامین می‌شود که با توجه به برداشته شدن تعرفه ارز مبادلاتی و افزایش تعرفه گمرکی مربوط به مواد اولیه مصرفی در صنعت لوازم خانگی و افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات این شرکت افزایش پیدا کرده است بنابراین ممکن است در بحث قیمت این شرکت با رقبای که مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنند به مشکل بر بخورد. بر اساس آنچه در صورت مالی منتهی به ۱۲ ماه سال ۹۸ آمده این شرکت قرار است که مواد اولیه خود را از داخل تامین کند.

وضعیت ترازنامه
میزان فروش محصولات شرکت پارس الکترونیک در سال گذشته ۱۲۹.۹۰۸ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ تقریبا با کاهش ۵۰درصد مواجه بوده است. سود خالص این شرکت در سال ۹۷برابر ۳۴۴.۸۵۴ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۱۷۹.۱۶۹ میلیون ریال رسید.

حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۸ برابر با ۱۳۸درصد  است که این رقم در سال ۹۷ برابر با ۱۱۳ درصد بود که نشان می‌دهد سودآوری هر واحد از فروش شرکت در سال ۹۸ رشد داشته که این موضوع نشان از افزایش قیمت ارز است.

بازده دارایی این شرکت که نشان می‌دهد بنگاه تولیدی در ازای دارایی مورد استفاده چه اندازه سودآور می‌کند در دوره منتهی به ۹ ماهه سال ۹۸ برابر با ۱۵ درصد که در سال ۹۷ برابر با ۲۸ درصد بوده است. سود عملیاتی این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۲۱۵.۹۸۰ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ برابر با ۲۰۶.۲۹۷ میلیون ریال بوده که نشان از کاهش این رقم است.

نماد لپارس با میانگین حجم معامله ۸۶۰ هزار، ارزش بازار۱۶ هزار میلیارد تومانی، شناوری ۲۹درصد، نسبت قیمت به درآمد ۷۳۶.۸۹ در تابلوی بورس به ثبت رسیده است.
این شرکت در طول ۱۰ روز اخیر روند صعودی داشته است و ارزش سهام آن در تاریخ ۴ مرداد ۹۹ از ۳۶۲.۹۸۰ ریال به ۵۲۵.۰۹۰ ریال در آخرین روز معاملاتی خود یعنی ۱۵ مرداد رسیده است.
روند نمودار این شرکت نشان می‌دهد که این نماد ریزش چندانی نداشته است و در طول دو سال اخیر روند مثبتی داشته است.این شرکت در ظاهر اخبار خوبی را دارد اما از پشت پرده های این شرکت خبر می رسد این نماد در آینده ممکن است درگیر حواشی منفی شده و ریزشی شود.

تحلیل تکنیکال

این سهم رشد بیش از اندازه ای داشته و هر لحظه ممکن است با مقاومت و اصلاح دچار شود، این سهم حتی از 423 درصد هم گذشته است و بسیار پر ریسک شده است.

پول هوشمند و استوک استیک در اوج خود بوده و هر لحظه ممکن است این نماد با ریزش مواجه شود.

کد خبر: ۳۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha