۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
حذف «ته‌لنجی» در سایه اشتغال پایدار میسر است
مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان‌ تعزیرات:

حذف «ته‌لنجی» در سایه اشتغال پایدار میسر است

اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان‌ تعزیرات گفت: اگر در مناطق مرزی اشتغال پایدار داشتیم، نیازی به ارائه راهکارهایی چون ته‌لنجی نبودیم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سیدعبدالمجید اجتهادی با بیان اینکه موضوع ته لنجی و بازار ته لنجی در برخی مناطق جنوبی کشور سابقه دیرینه دارد، گفت: این نوع بازار در برخی استان های جنوبی کشور مانند قسمتی از استان خوزستان در شهرهای هندیجان و آبادان و استان بوشهر در شهرهای گناوه و دیلم از گذشته وجود داشته است.

وی در مصاحبه با برنامه صبح وگفتگو افزود: در این بازار جاشوها و خدمه لنج طبق رسم و رسوم در بازگشت از سفر دریایی خود اجازه داشتند اجناس مانده ته لنج را برای خود نگه دارند یا اینکه آنها را بفروش برسانند.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات تاکید کرد: طی سال های اخیر این موضوع گسترش پیدا کرد و عده ای به سو استفاده از این موضوع پرداختند.

اجتهادی عنوان کرد: در سال های گذشته قانون ساماندهی معاملات مرزی تدوین شد و براین اساس سهمیه خاصی برای خدمه کشتی درنظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: براساس این قانون خدمه کشتی باید لیست اجناس را به گمرک اعلام می کردند تا مجوزهای لازم را اخذ کنند چراکه بسیاری از این اجناس نیازمند اخذ مجوزهای لازم از وزارتخانه های بهداشت، صنعت ومعدن و کشاورزی هستند.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات اظهار داشت: متاسفانه از اواخر دهه ۸۰ هیچ یک از این موارد رعایت نمی شود و این رویه به عنوان راهی برای دور زدن قانون از سوی برخی سودجویان تبدیل شده است.

اجتهادی تاکید کرد: برخی افراد سودجو کالاها از جمله کالاهای ممنوعه را تحت عنوان ته لنجی به کشور وارد می کنند.

وی ادامه داد: از سال گذشته دولت آیین نامه اجرایی برای این موضوع تدوین کرده است اما برخی مسئولان سیاسی این استان ها زیر بار اجرای این آیین نامه نمی روند.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات گفت: در جلسات مختلفی همه استانداران مرزی دعوت و تاکید شد که این مصوبه دولت باید اجرایی شود اما اینگونه نشده است.

اجتهادی خاطرنشان کرد: متاسفانه درحال حاضر خدمه کشتی از این موضوع بهره نمی برند و درواقع می توان گفت چیزی گیر ملوان نمی آید بلکه افرادی سودجود و متخلف از این راه درحال کسب سود هستند.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از این نوع سودجویی ها لازم است قانون ساماندهی معاملات مرزی به صورت کامل اجرایی شود.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات با اشاره به وضعیت نابسمان اقتصادی کشور گفت: اگر بتوانیم خلع های موجود اقتصادی مانند رفع مشکلات اقتصادی مردم مناطق مرزی را فراهم کنیم دیگر مجبور به ارائه راهکارهایی تحت عنوان ته لنجی ها نیستیم.

اجتهادی اضافه کرد: قانون مبارزه با قاچاق دولت را مکلف کرده تا برای معیشت مرزنشینان برنامه ها و سیاست هایی را تدوین کنند.

وی تاکید کرد: قانون اشتغال پایدار برای مناطق مرزنشین تدوین شده است اما تاکنون در مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه نشده است باید در استان های مرزی کشور سراغ اشتغال پایدار برویم.

استفاده سودجویان از موضوع ته لنجی ها
محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو گفت: حوزه مناطق آزاد کشورمشمول قرراتی مانند کوله بری و ته لنجی نیست.

وی افزود: برای اینکه به قانون ساماندهی معاملات مرزی پایبند باشیم باید این تفکر ایجاد شود که قانون گذار حکیم است و عقلانیتی پشت این قوانین وجود دارد.

محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو اضافه کرد: در بحث ته لنجی درحال حاضر موضوع مورد سوء استفاده قرار گرفته و ملوان و کارکنان کشتی از این قانون بهره ای نمی برند.

وی تاکید کرد: برای اجرای قانون ساماندهی معاملات مرزی نیازمند نظارت و کنترل دقیق و جدی هستیم در واقع همه این نوع مصوبات معلولی هستند از علت اساسی که باید نظام اقتصادی در ریل خود تنظیم شود و اگر این امر صورت گیرد دیگر نیازی به چنین کمک هایی مانند موضوع ته لنجی ها نیستیم.

کد خبر: ۳۴٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha