۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
بورس اردبیل محل آزمون‌وخطا شده است؛ ره صدساله در یک‌شب با تحمل زیان
بازار گزارش می‌دهد؛

بورس اردبیل محل آزمون‌وخطا شده است؛ ره صدساله در یک‌شب با تحمل زیان

اردبیل _ درحالی‌که شکل‌گیری بورس به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد، اردبیل به‌تازگی دست به آزمون‌وخطا در این حوزه زده و خیل عظیمی از افراد بدون اطلاع وارد بازار بورس می‌شوند.

ونوس بهنود؛ بازار: فعالیت بورس در جهان از سال ۱۳۵۳ میلادی در روسیه و در ایران از سال ۱۳۴۶ آغازشده است. واژه بورس که در اصل به معنی کیف پول است، بازاری برای خریدوفروش با اشتراک‌گذاری سرمایه‌گذاران و خریداران محسوب می‌شود.

درواقع شرکت‌ها به‌منظور ممانعت از تحمیل زیان زیاد با حضور در بورس تعداد سهامداران خود را افزایش و سود و زیان را نیز بین آن‌ها تقسیم می‌کنند.

در ایران از سه بورس کالا، ارز و اوراق بهادار دو بورس کالا و اوراق بهادار دایر است. بعد از تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت و تمرکز بر بازار بورس برای جریان بخشی به سرمایه‌های راکد و همچنین رونق اقتصادی در تمامی استان‌ها ازجمله اردبیل ورود به بازار بورس رونق گرفته است. هستند کسانی که حتی شغل قبلی خود را رها کرده و ساعت‌ها در اعداد و ارقام تابلوهای بورس سرگردان می‌شوند.

اما واقعیت این است که بخش عمده‌ای از مردم بدون اطلاع کافی وارد بورس شده‌اند و تب سود اقتصادی موجب شده تا بخواهند ره صدساله را در یک‌شب غافل از احتمال تحمل زیان بپیمایند.

علاقه‌مندی جوانان برای درآمدزایی از بورس
یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص گفت: زمانی در اردبیل هیچ‌کس بورس را نمی‌شناخت و مفهوم آن غریبه بود اما امروز با هرکسی صحبت می‌کنی در بورس فعال‌شده است.

علی رحمانی تصریح کرد: بیشترین قشری که به فعالیت در بورس علاقه نشان می‌دهد، جوانان هستند چراکه با سرمایه اندک می‌توانند درآمد قابل‌توجهی را در کوتاه‌مدت کسب کنند.

وی افزود: هیچ شغلی به‌راحتی کار کردن در بورس نیست و روحیه جوانان امروزی که به دنبال درآمد راحت هستند، موجب شده تا به بورس علاقه نشان دهند.

درعین‌حال یکی از فعالان رسانه استان در تحلیل رفتار مردم اردبیل در بازار بورس گفت: چالش‌های درآمدی امروز موجب شده به جهت جذابیت بازار سرمایه  مردم وارد بورس شوند.

محمدصادق کریمی ادامه داد: اما متأسفانه اغلب مردمی که در ۶ ماه اخیر و با تمرکز سیاست‌های اقتصادی به بازار بورس وارد آن شده‌اند،   اطلاعات و دانش کافی در این خصوص ندارند.

فقر آگاهی در رفتار اقتصادی مردم قابل‌مشاهده است
وی متذکر شد: جذابیت بورس ازآن‌جهت که به دلیل رشد شاخص‌ها یک منبع درآمدی برای مردم محسوب می‌شود مورد استقبال قرارگرفته اما در آینده درصورتی‌که برنامه‌ریزی درستی از سوی دولت فعلی و آینده برای آموزش و چگونگی بهره‌مندی از نقدینگی حاصل انجام ‌نگیرد مشکل‌ساز خواهد بود.

به گفته کریمی سهامداری در دنیای امروز یک مسئله جدی برای اقتصادهای همچون کشورمان است که دولت تلاش کرده در سال‌های اخیر با افزودن جذابیت و تشدید عرضه‌های اولیه، نقدینگی موجود در دست مردم را برای مهار تورم جذب و بخشی از آن را که مربوط به فروش سهام‌های دولتی است در کسری بودجه مورداستفاده قرار دهد.

این فعال رسانه تأکید کرد: امروز اغلب فعالین تازه‌وارد در استان به دنبال کد یا سهام‌هایی هستند که در کوتاه‌مدت پولی خوبی را نصیب آنان کند درحالی‌که یکی از علل افزایش شاخص‌های بورسی هم‌زمان رشد قیمت‌ها در بازار واقعی است.

درعین‌حال مدیر بورس منطقه‌ای استان اردبیل نیز معتقد است هرچند ورود به بورس بارونق همراه است اما لازم است سرمایه‌گذاران با آگاهی فعالیت کنند.

میر محمد موسوی اضافه کرد: در سه‌ماهه اول سال ۹۹،   ۹۰۱ میلیون سهم  در بورس منطقه‌ای معامله‌شده است که به لحاظ تعداد ۳۰ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱۴۳ درصد افزایش را به نسبت مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با تأکید به اینکه در سه‌ماهه سال ۹۸ یک هزار و ۲۹۸ میلیون سهم مبادله شده است، افزود: در مقایسه با سال ۹۷، ۴۱۹ درصد به لحاظ تعداد و ۵۸۷ درصد به لحاظ ارزش شاهد افزایش مبادلات بودیم.

به گفته مدیر بورس منطقه‌ای استان اردبیل این مجموعه تلاش می‌کند تا اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد اما رفتار مردم نشان می‌دهد باید با آگاهی بیشتر وارد بورس شد.

نیاز اردبیل به شراکت‌های اقتصادی
این سؤال ممکن است در ذهن مخاطب جا خوش کند که آیا به‌واقع مشارکت در بورس سود آفرین بوده و برای مردم اردبیل که درآمدی کمتر از میانگین کشوری دارند لازم و ضروری است یا نه؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل معتقد است خوشبختانه در جریان آزادسازی سهام عدالت مردم استان اردبیل با ۴۸ درصد انتخاب روش مستقیم، پنجمین استان کشور در گزینش این روش بوده که خود حاکی از رفتار مبتنی بر خردگرایی و خوداتکایی مدیریت دارایی‌های سهام و علی‌الخصوص سهام عدالت است.

علیرضا نوروزی متذکر شد: وجود چنین رفتاری در سمت تقاضای خرید، نگهداری و معامله سهام حاکی از آن است که در صورت عرضه اولیه سهام شرکت‌های سرمایه پذیر استان و مستقل شدن آن‌ها از بانک محوری در تأمین منابع مالی، این امکان وجود دارد که هم از طرف تجمیع پس‌اندازهای خرد مردم استان و هم سایر استان‌های کشور که گام‌های مؤثر و حائز اهمیتی در ورود به بورس اوراق بهادار برداشته‌اند، منابع مالی قابل‌توجهی برای تأمین سرمایه و توسعه فعالیت‌های جاری شرکت‌های مولد استان تجهیز گردد.

وی افزود: با این اقدام و درنتیجه خروج از وابستگی به تسهیلات بانکی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان این امکان را خواهند یافت تا خود مستقیماً با ورود به بازار بورس و یا از طریق اعطای تسهیلات خرید سهام به خانوارها، زمینه تأمین و حمایت مالی از واحدهای اقتصادی مولد استان را فراهم سازند.

این اظهارات تأکید بر ضرورت گام برداشتن اردبیل در بازار بورس است. خلأ اقتصادی اردبیل که همواره به نبود پول، نبود سرمایه‌گذار قدر و نبود بنگاه‌های مالی قدرتمند نسبت داده می‌شود امروز می‌تواند با مشارکت سرمایه‌های خرد و راکد مردم جبران شود.

طبیعتاً سود آن نصیب تمامی مشارکت‌کنندگان خواهد بود مشروط بر اینکه سروسامانی به تب بازار بورس داده شود که بخشی از آن آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران در سطح استانی و بخشی مدیریت بورس ایران در سطح ملی است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است بازار بورس نیازمند ساماندهی است و نقدینگی جریان یافته در آن باید ساماندهی شود.

سید غنی نظری با تأکید به اینکه رشد اقتصادی کشور صفر شده است، اضافه کرد: اینکه مردم به سمت بورس هدایت شوند باید هدفمند و با برنامه مشخص باشد.

وی افزود: برخی افراد سرمایه کوچک و برخی سرمایه قابل‌توجهی را در بورس صرف می‌کنند و دولت باید باسیاست‌های مطلوب بازار بورس را به سمت رونق اقتصادی هدایت کند.

بی‌شک روزی در اردبیل بنگاه‌های اقتصادی فعال‌تر شده و مفهوم شراکت اقتصادی رونق خواهد گرفت اما برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی و اینکه طعم رفاه و آسایش را تمامی اقشار جامعه لمس کنند، لازم است اساس انتخاب، تصمیم سازی و ورود به بورس از سوی نهادهای اقتصادی استان مدیریت شود. آیا استان برنامه‌ای برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ثروت آفرینی بورس دارد و یا اینکه همچنان مسیر فعلی طی شده و مردم سرمایه‌های اندک را وارد بازار کرده و با سودی میان‌مدت بورس را ترک خواهند کرد؟

کد خبر: ۳۴٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha