۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
دورخیز بورس برای فتح قله‌های جدید/ سهامداران حرفه‌ای‌تر معامله می‌کنند
تحلیل هفتگی بورس؛

دورخیز بورس برای فتح قله‌های جدید/ سهامداران حرفه‌ای‌تر معامله می‌کنند

بورس توانسته قله‌های جدیدی را فتح کند که یکی از عوامل آن حرفه‌ای‌تر شدن معامله گران است.

بازار- وحید بلالی: در ابتدای هفته گذشته و در معاملات روز شنبه بازار به یک باره با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی روبرو شد که تحلیلگران بورس علت آن را ایجاد آرامش و اطمینان از عدم درگیری بعد از خطبه های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران ارزیابی می کنند.

بورس در هفته گذشته کار بزرگی کرده و توانست کانال جدید ۴۱۰ هزار واحدی را فتح کند در آغاز معاملات به کانال رویایی ۴۰۰ هزار واحد رسید سپس چند روزی در این کانال نوسان کرده و در معاملات چهارشنبه گام دیگر رشد را آغاز و کانال ۴۱۱ هزار واحد را نیز فتح کرد.

آغاز عملیات باز توسط بانکی در فرابورس عامل دیگری برای رشد شاخص در هفته گذشته بود، این عملیات دارای چند نکته مثبت و استراتژیک بوده که عبارتند از: شفافیت در نرخ گذاشتن برای دلار و قطع دست واسطه گران و دلالان ارزی، قابل مدیریت بودن کلان ارز با معاملات ارزی در فرابورس و از همه مهمتر عمق بخشیدن به بازار بورس کشور و مردمی کردن و بزرگ کردن بورس ایران، طبق بررسی های کارشناسی بازار بورس ایران به اندازه بورس یک ایالت آمریکا نیز نبوده زیرا بسیاری از صنایع و کالاها هنوز در بورس معامله نشده و در این صورت می توان بورسی قوی را برای ایران به ارمغان آورد.

نمادهای بزرگ زیر سایه نمادهای کوچک

نکته دیگر معاملات هفته گذشته که جذابیت بورس را برای سرمایه گذاران بیشتر کرد توجه ویژه به نمادهای کوچک و متوسط و فاصله گرفتن از نمادهای بزرگ بود. سرمایه گذاران روی گروه ها و نمادهایی سرمایه گذاری می کنند که در کوتاه مدت با سود خوبی مواجه شوند البته علت اصلی اقبال سهامداران حرفه ای به این نوع نمادها حجم مبنا و سهم شناور اندک این نوع نمادهاست.

اگر نمادی سهام شناور اندکی نسبت به نمادهای دیگر داشته باشد و آن نوع نماد در مسیر صعودی قرار بگیرد بهترین راه برای سرمایه گذاری و سودهای کلان است زیرا این نوع نمادها بسیار سریعتر از نمادهای بزرگ در موقعیت صف خرید قرار می گیرند و صف خرید برای معامله گران بسیار جذاب است و نمادهایی که در صف خرید سنگین هفتگی و ماهانه قرار میگیرند سودهای بسیاری را عاید سهامداران خود می کنند.

خالص تغییر مالکیت در چه وضعی است؟

خالص تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران در معاملات انتهای دی و ابتدای بهمن  ۱۴۸۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود، این میزان در هفته گذشته ۲۹۰۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود و در ۲ هفته گذشته ۳۷۴۰ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی ها بود، در نتیجه در دو هفته اخیر خالص تغییر مالکیت ۴۳۸۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بوده است و این میزان نه تنها خالص تغییر مالکیت دو هفته پیش را به سمت معامله گران حقیقی تغییر داده بلکه نشان مثبت از بازار و ورود افراد حقیقی جدید به بورس را دارد.

فردین آقابزرگی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با بازار این نکته را تائید می کند و معتقد است: «با بررسی معاملات به این نتیجه می رسیم که افزایش حجم معاملات در چند ماه اخیر به شدت قابل مشاهده است و همین اهرم است که اجازه اصلاح قیمتی رو به پایین را به شاخص کل نمی دهد. ورود نقدینگی که می توان بر آن نام نقدینگی هوشمند را گذاشت اکنون به صورت سیستماتیک و منطقی در حال حرکت است و انتظار داریم در دو ماه آخر سال تغییراتی در فضای اقتصادی اتفاق بیفتد که برای عامه مردم هم کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی ملموس تر شده و عامه مردم به بازار سرمایه روی خواهند آورد. »

رابطه مستقیم دلار و بورس

ارز با بورس دارای رابطه ای مستقیم است و افزایش نرخ دلار منجر به افزایش شاخص بورس و پمپاژ نقدینگی جدید به بورس می شود، البته افزایش نرخ ارز می تواند به ضرر برخی از گروه های بورسی منجر شود، اما برای بسیاری از صنایع به ویژه گروه های پتروشیمی، فرآورده های نفتی و خودرویی منجر به افزایش قیمت نمادها خواهد شد. باید منتظر ماند و خروجی بازار آزاد ارز را مشاهده کرد زیرا قیمت ارز در این روزهای آخر سال برای بورس بسیار تعیین کننده خواهد بود.

کد خبر: ۳٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha