۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
دپوی هزاران خودروی صفر در بابل؛ از تعطیلی قطعه سازان تا بدهی خودروسازان
بازار گزارش می‌دهد؛

دپوی هزاران خودروی صفر در بابل؛ از تعطیلی قطعه سازان تا بدهی خودروسازان

بابل- دپوی دو هزار دستگاه خودرو صفر در فضای روباز در حوالی اراضی کشاورزی در پی رجه بابل، زخم کرونا بر پیکره و صنعت خودروسازی را در مازندران برملا کرد.

بازار؛ گروه استان ها: انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر دپوی صدها دستگاه خودرو صفر در پارکینگ فضای باز ایران خودرو در جوار اراضی کشاورزی، درحالی است که متولیان امر تعطیلی شرکت های قطعه ساز درپی شیوع کرونا را از جمله مشکلات و دلیل دپو اعلام می کنند.

شرکت ایران خودرو مازندران روزانه ۱۵۰ دستگاه خودرو تولید می کند و ابلاغ  مصوبه نیروی انتظامی مبنی بر عدم خروج خودروهای بدون پلاک از شرکت از جمله دلایل دپوی تعدادی از خودروها در شرکت ایران خودرو به شمار می رود.

از سوی دیگر درحالی کمبود قطعات خودرو دلیل دپوی خودروهای صفر در بابل مطرح می شود که مازندارن رتبه چهارم تولید قطعات خودرو در کشور را عهده دار است اما مشکلاتی نظیر وثایق بانکی، تامین نقدینگی و سرمایه درگردش، مطالبات معوق شرکت های خودروساز سبب تعطیلی برخی از تولیدکنندگان قطعات خودرویی شده است.

 این درحالی است که قطعه سازان می گویند به دلیل عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات و پرداخت مطالبات سبب شده تا شمار زیادی از قطعات تولیدی در کارخانه ها بماند و زنگ زند.

در عین حال سید امید حسینی نژاد مدیرعامل شرکت ایران خودروی مازندران درباره ماجرای دپوی خودروهای صفر در انبار و پارکینگ این شرکت به خبرنگار بازار می گوید: روزانه ۱۵۰ دستگاه خودرو در این شرکت تولید می شود و روزانه ۱۰۰ دستگاه از تولیدات پس از تکمیل قطعات بین خریداران توزیع می شود.

روزانه ۱۵۰ دستگاه خودرو در این شرکت تولید می شود و روزانه ۱۰۰ دستگاه از تولیدات پس از تکمیل قطعات بین خریداران توزیع می شود

وی با اظهار اینکه از ابتدای تیرماه امسال طبق اعلام ناجا هیچ خودرویی بدون پلاک حق خروج از شرکت را ندارد، سبب شده تا بخشی از خودروهای تولیدی دپو شود، افزود: چندهفته ای کار استقرار نماینده انتظامی در شرکت ایران خودرو طول کشیده و از این رو با توجه به اینکه نمی توانیم خط تولید را راکد کنیم، سبب دپوی خودروهای تولیدی شده سات.

حسینی نژاد با اظهار اینکه در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولیدی به دلیل کمبود قطعات ناقص مانده است، شیوع کرونا را سبب تعطیلی یکماهه برخی شرکت های قطعه ساز ذکر کرد و گفت: این مسئله سبب شد تا خودروهای ناقص در پارکینگ پی رجه وجود داشته باشد.

وی شمار تولیدات این شرکت را در سال جاری ۱۲ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: شیوع کرونا در حمل خودروها نیز مشکلاتی ایجاد کرده است و خودروهای سنگین کمتری برای بارگیری خودرو به شکرت مراجعه کرده اند.

حسینی نژاد با اظهار اینکه در سال جاری هشت هزار دستگاه خودرو از تولیدات این شرکت روانه بازار شده است، ادامه داد: مشکلاتی نظیر حمل خودرو، کمبود و ناقص بودن به دلیل نبود قطعات و شماره گذاری خودرو سبب شده تا بخشی از تولیدات در انبار باقی ماند که با رفع مشکلات روانه بازار خواهد شد.

شرکت ایران خودرو مازندران از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در بابل آغاز کرد و در حال حاضر روزانه ۱۵۰ دستگاه خودرو در این شرکت که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع شده است، تولید می شود.

در حالی که خودروسازان کمبود قطعات را دلیل دپوی خودرو مطرح می کنند اما قطعه سازان مطالبات بالا از شرکت های خودروساز را دلیل رکود و تعطیلی برخی از کارگاه ها بیان می کنند و معتقدند اگر مسئولان به داد آنان نرسند باید بساط قطعه سازی را برچید.

محمد ناظری یک تولیدکننده قطعات خودرو در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار مطالبات بالا از شرکت های خودروساز را از جمله مشکلات بیان می کند و می گوید: پرداخت نشدن معوقات از یک سو، مشکلات مربوط به دارایی و تامین اجتماعی و تبعات ناشی از شیوع کرونا از سوی دیگر سبب بروز مسائلی برای قطعه سازان شده است.

پرداخت نشدن معوقات از یک سو، مشکلات مربوط به دارایی و تامین اجتماعی و تبعات ناشی از شیوع کرونا از سوی دیگر سبب بروز مسائلی برای قطعه سازان شده است

وی با اظهار اینکه وقتی مطالبات از سوی خودروسازان پرداخت نمی شود، تداوم این روند سبب توقف خط تولید خواهد شد و اگر نقدینگی داشته باشیم می توانیم به تولید و حفظ نیروی کار بپردازیم.

میرزایی دیگر قطعه ساز فعال در شهرک صنعتی بابل با اظهار اینکه دریافتی های ما یک سوم مواد اولیه نیست، می گوید: بیشتر مطالبات مربوط به سال های قبل است و هنوز چک خودروسازان پاس نشده است و این مسئله درحالی است که معوقات بیمه ای و مالیاتی نیز داریم.

کمبود قطعه دلیل دپوی خودروهای نو
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به رشد تولید خودرو در استان گفت: دو هزار دستگاه تولیدات ایران خودرو استان با کمبود قطعه مواجه است.

حسینقلی قوانلو با اشاره به رشد ۴۱ درصدی تولیدات خودرو در این شرکت اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار دستگاه خودرو موجود در پارکینگ این شرکت با کمبود قطعه مواجه است و به این دلیل امکان تحویل به مشتری وجود ندارد.

وی شمار تولیدات ایران خودرو مازندران را طی چهار ماه اول سال جاری ۱۰ و هزار و ۸۱ دستگاه بیان کرد و گفت: در حال حاضر سه هزار دستگاه از این خودروها در پارکینگ و در فضای باز وجود دارد.

 وی با بیان اینکه کمبود قطعات الکترونیکی خودروها ناشی از تحریم های ظالمانه است، از کاهش کمبود قطعات در سال جاری خبر داد و گفت: سال قبل شش هزار دستگاه به دلیل کمبود قطعات در پارکینگ دپو شده بود.

رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه در حال حاضر خروج خودروها پلاک شده در ایران خودرو بابل به روز شده است، افزود: هزار دستگاه خودرو آماده تحویل به مشتریان است.

ماجرای دپوی خودرو در بابل زخم کهنه مشکلات فراروی قطعه سازان و خودروسازان را هویدا کرد و به تاکید فعالان این عرصه در صورت حمایت نشدن و رفع موانع فراروی برای تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات، فاتحه قطعه سازی را در بزرگترین استان تولیدکننده قطعات خودرویی باید خواند.

کد خبر: ۳۴٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha