۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
زیان ۱.۱ میلیارد دلاری  اگزون موبیل در ۳ ماه
بحران کرونا دامن شرکتهای بزرگ نفتی دنیا را گرفت

زیان ۱.۱ میلیارد دلاری اگزون موبیل در ۳ ماه

افت قیمت نفت باعث شد تا سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یابد و شرکتهای بزرگ نفتی برای کاهش هزینه ها سیاستهایی از قبیل فروش سهام و فروش دارایی و تعدیل نیرو را در دستور کار قرار دهند. سوال این است که آیا این بحران باعث ورشکستگی شرکتهای بزرگ نفتی می شود یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: بحران کرونا بازار نفت را با چالشی جدی روبرو کرده است. افت قیمت نفت در بازار جهانی، کاهش سرمایه گذاری در پروژه های نفتی و ورشکستگی شماری از شرکتهای نفتی دنیا  همه باعث شد تا فعالان این صنعت با وضعیت تازه ای روبرو شوند. بلومبرگ در مورد تاثیر بحران کرونا روی  شرکتهای نفتی و کارکنان آن نوشت: «در جریان این بحران شمار زیادی از شرکتهای بزرگ نفتی مجبور به تعطیل کردن پروژه های خود کردند. به خصوص پروژه های تولید نفت شیل و نفت از ماسه های شنی  که هزینه های تولید آنها نسبت به نفت خاورمیانه بسیار بالاتر است. تعطیل شدن این پروژه ها و توقف سرمایه گذاری در بخشهای مطالعاتی و اکتشافی نفت به خصوص در فراساحل باعث  شده است تا شمار زیادی از فعالان صنعت نفت دنیا بیکار شوند. نیروهایی در این دوره کار خود را از دست داده اند که درآمد سالیانه آنها بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار بوده است و بدون شک یافتن کاری در این سطح درآمد برای آنها در آینده نزدیک غیر ممکن است.»

 این رسانه امریکایی اخیرا مصاحبه ای با مدیر عامل شرکت اگزون موبیل انجام داد و در این مصاحبه تاثیر بحران کرونا روی شرکتهای بزرگ نفتی در دنیا را مورد بررسی قرار داد.

تولید در برخی از حوزه ها، صرفه اقتصادی ندارد
شرکت اگزون موبیل سومین شرکت بزرگ فعال در صنعت نفت دنیا بر مبنای ارزش سرمایه است. این شرکت در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای زیادی در تولید نفت و کشف حوزه های جدید انجام داده است. مدیر عامل اگزون موبیل در مورد تاثیر کرونا روی عملکرد شرکت به بلومبرگ گفت: «به نظر می رسد سالهای سختی در پیش داشته باشیم. ما برای کاهش هزینه ها، بخشی از پروژه های مطالعاتی را تعطیل کردیم و شمار زیادی از نیروهای توانمند خود را اخراج کردیم. این سیاست اجتناب ناپذیر بود. در شرایطی که در فصل از سال جاری با بالاترین افت در قیمت نفت در دنیا به پایان رسید و انتظاری هم برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد، نمی توان گفت که در نیمه دوم سال یا در سال ۲۰۲۱ روزهای بهتری خواهیم داشت. من بر این باور هستم که اگر این بحران تا پایان امسال برطرف نشود بالغ بر ۲۰ درصد از حوزه های نفت و گاز طبیعی در دنیا قابل بهره برداری نخواهد بود زیرا هزینه بهره برداری از آنها بیش از قیمت فروش محصولات در بازار کنونی است.»

اگزون موبیل در گزارش رسمی ماهانه خود اعلام کرد اگر قیمت نفت تا پایان سال جاری رشد نکند یک پنجم از کل ذخایر نفت و گازی که امروزه در دسته ذخایر تایید شده دنیا قراردارند، دیگراز نظر کیفی امکان قرار گرفتن در این دسته را  ذخایر دنیا را نخواهند داشت و این تحولی است که تا کنون در صنعت نفت دنیا اتفاق نیافتاده است.

اگر این بحران تا پایان امسال برطرف نشود بالغ بر ۲۰ درصد از حوزه های نفت و گاز طبیعی در دنیا قابل بهره برداری نخواهد بود زیرا هزینه بهره برداری از آنها بیش از قیمت فروش محصولات در بازار کنونی است

صنعت نفت، صنعتی سرمایه محور است
ورلد اویل در گزارش خود به سیاست اخیر اگزون موبیل مبنی بر فروش بخشی از سهام خود و بخشی از دارایی های شرکت برای تامین هزینه های جاری اشاره کرد و نوشت: «  صنعت نفت، صنعتی سرمایه محور است و تامین  تجهیزات مورد نیاز برای کار در این صنعت نیاز به منابع مالی کلانی دارد. بلا استفاده بودن این حجم بالای سرمایه در شرایط فعلی کار نادرستی است و به همین دلیل بسیاری از شرکتها مجبور به فروش بخشی از سهام خود یا بخشی از داراییهای خود شدند. در واقع این سیاستی در جهت کوچک کردن دامنه فعالیت شرکتهای نفتی است زیرا انتظار نمی رود در آینده نزدیک این صنعت رشدی را تجربه کند.»

مدیر عامل شرکت اگزون در مصاحبه خود با بلومبرگ به عملکرد شرکت در فصل دوم سال جاری هم اشاره کرد و نوشت: «در فصل دوم سال جاری ما بدترین عملکرد اقتصادی طی  تاریخ فعالیت شرکت را تجربه کردیم. در این فصل ارزش زیان اقتصادی شرکت برابر با ۱.۱ میلیارد دلار بود در حالیکه در فصل دوم سال قبل اگزون موبیل سودی معادل ۳.۱ میلیارد دلار را تجربه کرده بود.»

 شرکتهای بزرگ نفتی در شرایط بحرانی هستند
 اما اگزون موبیل تنها شرکتی نیست که در این وضعیت قرار گرفته است بلکه تمامی شرکتهای بزرگ نفتی در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اند. وب سایت اویل پرایس در این زمینه نوشت: «ما در حال تجربه  تازه ای در بازار نفت دنیا هستیم. امسال در تاریخ ثبت می شود و احتمال این وجود دارد که بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی از بازار خارج شوند. امسال برای صنعت نفت مانند سال ۲۰۰۸ برای نظام بانکی دنیا است. همانطور که در سال ۲۰۰۸  بانک لهمن برادرز یکی از بزرگترین موسسات مالی دنیا ورشکسته شد و از بازار خارج شد، شاید امسال هم بزرگترین شرکتهای نفتی از میدان خارج شوند و شرایط تازه ای در بازار ایجاد شود.»

پیش بینی تداوم فروش سهام شرکتهای نفتی بزرگ و تعدیل نیرو در این شرکتها به منظور کاهش هزینه های زندگی در این روزها در رسانه های نفتی بسیار دیده می شود. صنعت نفت، صنعتی است که بحران های زیادی را پشت سر گذاشته است ولی به زعم فعالان این صنعت، بحران سال ۲۰۲۰ با بحران های قبلی فرق دارد و این بار عرضه و تقاضای بازار نفت به طور همزمان با چالش روبرو شده است و در مورد زمان اصلاح این وضعیت هم پیش بینی درستی وجود ندارد.

کد خبر: ۳۴٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha