۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
رتبه ۱۲۰ ایران از نظر شاخص سهولت کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد

رتبه ۱۲۰ ایران از نظر شاخص سهولت کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور

نظری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت کسب و کار در ایران گفت: رتبه ۱۲۰ ایران از نظر شاخص سهولت کسب و کار ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا نشان می‌دهد که وضعیتمان در این حوزه اصلاً مناسب نیست.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، سید غنی نظری خانقاه عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره علاج تحریم؛ مذاکره با غرب یا قوی شدن اقتصاد؛ با اظهار اینکه نفس مذاکره موضوع منفی و بدی نیست گفت: مذاکره در شرایط برابر مثل یک معامله دو طرفه است که برجام هم یک اقدام مشترک بود اما ایرادش این بود که خیلی لحظه‌ای، سریع و عجله‌ای انجام شد و ضمانت اجرایی لازم هم نداشت.

وی افزود: اگر کسی بگوید تحریم‌ها در اقتصاد کشور اثری نداشته یا علم اقتصاد را نمی‌داند یا در شرایط عمومی جامعه زندگی نمی‌کند چراکه تحریم‌ها قطعاً بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همان اوایل فرمودند که من به مذاکرات خوشبین نیستم حالا اگر رهبری مذاکرات را ممنوع می‌کردند یک عده داد و بیداد می‌کردند که ما می‌خواستیم تمام مشکلات کشور حل شود اما رهبری نگذاشتند. ما در حال حاضر با این اوضاع چاره‌ای جز اقتصاد درون‌زا و نگاه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان نداریم.

این نماینده مجلس درباره وضعیت کسب و کار در ایران گفت: رتبه ۱۲۰ ایران از نظر شاخص سهولت کسب و کار ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا نشان می‌دهد که وضعیت اصلاً مناسب نیست، استعلام‌های بیجا از سرمایه‌گذاران و ارجاع دادن آن‌ها به ادارات مرتبط و غیرمرتبط سرمایه‌گذاران را به طور کلی از سرمایه‌گذاری منصرف می‌کند.

نظری همچنین با اشاره به فرار مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی گفت: فعالیت دلالان در هیچ جا ثبت نمی‌شود برعکس تولیدکننده و فعال اقتصادی شناسنامه‌دار که در این شرایط سخت اقتصادی باید مالیات بپردازند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم گفت: رهبری در این دیدار جنگل‌ها، معادن، موقعیت جغرافیایی، تنوع اقلیمی و هویت ملی را از جمله ظرفیت‌های مهم کشور برشمردند و بر استفاده از این ظرفیت‌های مناسب داخلی تأکید فرمودند.

اگر تولید و روستانشینی در کشورمان ارزش محسوب شود و درآمدهای بدون تلاش و کار ضد ارزش، آن وقت ظرفیت‌های داخلی در حوزه تولید به کار گرفته می‌شوند.

وی با اذعان به فقدان دیلپماسی اقتصادی منظم در کشور گفت: سفارتخانه‌ها باید دفاتر کار تجار ما باشند اما متاسفانه رایزن‌های بازرگانی ما فعال نیستند.

نظری در بخش دیگر اظهارات خود مطرح کرد: با وجود ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری صادرات اما هم اکنون صادرات ما کمتر از ۲۰ میلیارد دلار است این درحالیست که ما اگر همزمان با برجام و مذاکره با غرب، مذاکره با شرق را هم شروع می‌کردیم می‌توانستیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره برنامه مجلس برای درون زا شدن و تقویت اقتصاد کشور گفت: مجلس با تبعیت کامل از فرمایشات رهبری و به همراهی قوه مجریه و قضائیه به دنبال حل مشکلات مردم است و اولویتش هم حوزه اقتصادی و فرهنگی است.

این نمیانده مجلس با اشاره به محورهای اقتصاد مردمی گفت: اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور، نوسازی و هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، ساماندهی معافیت‌های مالی، رونق کسب و کار، توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی و بهبود اقشار کم درآمد از مهمترین محورهای اقتصاد مردمی مجلس یازدهم محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۳۴٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha