۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
کاهش ارزش پول ملی در غفلت دولت/ نیاز فوری به مدیریت انتظار تورمی مردم
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش ارزش پول ملی در غفلت دولت/ نیاز فوری به مدیریت انتظار تورمی مردم

حجم بالای نقدینگی در کشور و تورم بیش از ۴۰ درصدی و همچنین رشد منفی اقتصادی پیامدی غیر از کاهش ارزش واقعی پول ملی ایران ندارد؛ پولی که بنابر تاکیدات اخیر رهبر انقلاب باید ارزشمندتر شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار؛ اقتصاد ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا، همواره با التهابات متعددی دست و پنجه نرم کرده است. اما با شیوع ویروس کرونا در جهان از یکسو و سیاست های غلط اقتصادی و غفلت دولتمردان از سوی دیگر حال اقتصاد کشورمان را بیش از پیش ناخوش کرد.

از یک طرف صادرات کج دار و مریز نفتی و غیر نفتی به کمترین سطح تاریخ رسید و از طرف دیگر رشد کم سابقه نقدینگی، باعث هجوم پول‌های سرگردان به بازارهای مختلف شد.

اما سؤالی که در ذهن هر ایرانی این روزها مطرح می شود؛ چرایی حال و روز اقتصاد ایران است. اقتصادی که در این سال‌ها با روندی که در پیش گرفته است، موجی از نگرانی را در بین کارشناسان و اقتصاددانان برانگیخته است و مهمترین سوال اینکه با این کاهش ارزش پول ملی چه باید کرد؟ یکی از معضلات پیش روی اقتصاد کشور بی شک کم ارزش شدن ریال است و کارشناسان دلایل متعددی را برای کاهش ارزش پول ملی مطرح می کنند.

محمد رضا پورابراهیمی در همین زمینه به خبرنگار بازار می گوید: عوامل زیادی در مقوله ارزش پول ملی نقش دارند و اگر این عوامل مدنظر قرار گیرند آثار کاهش ارزش پول ملی به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به وضعیت تراز تجاری کشور افزود: هر کشوری که تراز تجاری مثبتی داشته باشد و این عدد، هم عدد قابل توجهی باشد طبیعتا توان این تراز تجاری در افزایش اقتدار پول ملی اثر گذار خواهد بود.

پورابراهیمی تاکید کرد: البته برعکس این قضیه هم صدق می کند و اگر کشوری میزان صادراتش از وارداتش کمتر باشد طبیعتا این مسئله اثر منفی بر ارزش پول ملی آن کشور خواهد گذاشت.

نماینده مردم کرمان گفت: خوشبختانه در مقوله تراز تجاری در کشور ما و طی سالهای اخیر میانگین واردات ما یک دوم کل صادرات در کشور بوده است لذا با توجه به بروز تحریم ما تقریبا دو برابر میزان واردات ،صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران در سالهای ۹۸ و ۹۹ مثبت بوده که می‌تواند جای امیدواری داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی با اشاره به تاثیر نقدینگی به ارزش پول ملی در کشور تاکید کرد:  همچنین هر چه میزان نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند این مسئله تاثیر منفی بر روی قدرت خرید مردم و آثار تورمی خواهد داشت.

برای افزایش ارزش پول ملی راهی نداریم جز اینکه از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری کنیم و همچنین بکوشیم تا تورم کاهش پیدا کند

وی اظهار داشت: همچنین موضوعات روانی همچون تحریم و مسائل سیاسی که از سوی دشمنان ایجاد می شود می تواند بر روی ارزش پول ملی تاثیر بگذارد.

رییس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: بنابر این برای افزایش ارزش پول ملی راهی نداریم جز اینکه از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری کنیم و همچنین بکوشیم تا تورم کاهش پیدا کند.

روش های استاندارد برای ارزش پول ملی
«روش‌های استانداردی برای حفظ ارزش پول ملی در دنیا وجود دارد.» این نواری از اظهارات غلامرضا مرحبا دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با بازار است.

وی معتقد است کشوری که رکود اقتصادی نداشته باشد ارزش پول ملی آن ارتقا پیدا خواهد کرد.

عضو کمسیون اقتصادی  البته جلوگیری از استقراض دولت‌ها از بانک‌ها هم در حفظ و جایگاه و برتری پول ملی موثر می داند و تاکید دارد پرداخت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی می‌تواند در تثبیت پول ملی نقش موثری داشته باشد.

این نماینده مجلس البته تصریح می کند که دولت‌ باید از خلق پول بدون پشتوانه ممانعت کند چرا که این مسئله می‌تواند باعث کاهش ارزش پول ملی شود.

مرحبا درباره اقدامات دولت در زمینه افزایش ارزش پول ملی می گوید؛ دولت در بالا بردن ارزش پول ملی قطعاً موفق عمل نکرده است برآیند همه اقدامات دولت گویای این است که ما با تورمی بین ۴۰ الی ۵۰ درصدی مواجه هستیم. لذا مجموع این موارد نشان می‌دهد که دولت در تثبیت ارزش پول ملی موفق عمل نکرده است.

ارز چند وجهی پول ملی
از سوی دیگر جعفر قادری در همین زمینه به خبرنگار بازار می گوید؛ جایگاه پول ملی هر کشوری نتیجه عملکرد اقتصادی در آن کشور است.

وی افزود: اگر تولید در کشور رشد و سرمایه‌گذاری انجام و صادرات به خوبی انجام شود قطعاً این مسئله در تراز تجاری اثرگذاشته و نتیجه آن ارزش پول ملی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بنابراین همه مسائل به رشد تولید وابسته است لذا پول ملی چیزی نیست که بتوان با توصیه و سفارش ارزش آن را ارتقا داد.

همه مسائل به رشد تولید وابسته است لذا پول ملی چیزی نیست که بتوان با توصیه و سفارش ارزش آن را ارتقا داد

قادری تأکید کرد: کشورهایی که معمولاً تراز تجاری مثبتی دارند، می‌توانند از جایگاه و ارزش بالای پول ملی‌شان به خوبی استفاده کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: البته شاید گفته شود که چرا کشورهایی همچون چین تراز تجاری مثبتی دارند  اما ارزش پولشان چندان بالانیست. بله. اما باید دانست چینی‌ها می‌آیند و آن پول را در بسیاری از کشورها برای توسعه ظرفیت‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حال ممکن است رشد ارزش پول ملی نزد عوام و خواص امر مطلوبی باشد اما باید دانست کشورها به دنبال ایجاد کسب وضعیت با ثبات برای ارزش پول ملی خود هستند.

وی اظهارداشت: به عنوان مثال آمریکا به دنبال این است که ارزش پول ملی چین کم نشود و با ثبات باشد اما چین برای اینکه صادرات خود را حفظ کند سعی دارد تا پول ملی خود را تقویت نکند چرا که این کاهش ارزش پول ملی می‌تواند به صادرات آنها کمک کند بنابراین این موارد از جمله مواردی است که باید در چند وجه دیده شود و صرف دیده شدن ارزش پول ملی تنها مهم نیست و باید توان تولیدی جامعه هم مدنظر قرار گیرد. 

قادری تصریح کرد: در حال حاضر ما در بین کشورهای اوپک کشورهایی داریم که سالهاست ارزش پول ملی‌شان حفظ شده اما این کشورها از لحاظ زیرساخت اقتصادی کاملاً آسیب‌پذیر هستند، بنابراین مجموعه عوامل افزایش ارزش پول ملی را موثر می کند و بایدبه مجموع آنها توجه داشت.

نقدینگی ۶ برابری
اما از سویی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش حجم بالای نقدینگی را دلیلی بر کاهش ارزش پول ملی می داند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی در همین زمینه به خبرنگار بازار می گوید: متأسفانه در حال حاضر نقدینگی در کشور نسبت به دولت قبل ۶ برابر شده است که باید جلوی این مسئله گرفته شودلذا این مسئله می تواند به کاهش ارزش پول ملی منجرب شود.

وی تأکید کرد: همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌تواند به رونق تولید بیانجامد و سرانجام ارزش پول ملی را ارتقا دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: در راستای افزایش ارزش پول ملی این مسئله ضروری است که دولت به استقراض خود را از بانک مرکزی پایان دهد. متأسفانه دولت امروز به شدت به دنبال استقراض از بانک مرکزی است.

اما این پایان ماجرا نبود و دیگر عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس معتقد است که تورم بلای جان کاهش ارزش پول ملی است.

علی اکبر کریمی در همین زمینه به خبرنگار بازار، اظهارداشت:علاوه بر اینکه پرداختن به مولفه‌های واقعی اقتصاد بر ارزش پول ملی اثر می گذارد درکنار این موضوع بحث مدیریت انتظارات تورمی مردم هم باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی مردم انتظارات تورمی زیادی دارند و پیش بینی می کنند که تورم همچنان وجود داشته باشد و این شرایط ادامه دار شود در حالی که اگر تورم همچنان پیش برود ما باید شاهد تورم های بیشتر و کاهش ارزش پول ملی باشیم چرا که تورم در کاهش ارزش پول ملی نقش زیادی دارد.

کریمی بیان داشت: قطعا افزایش نرخ تورم هم در قیمت دلار و هم در سایر پارامترهای اقتصادی اثر گذار است و نهایتا با روند کاهش ارزش پول ملی تداوم پیدا می کند.

یکی از راهکارهایی که می تواند در شرایط موجود  اثر گذار باشد مدیریت انتظارات تورمی مردم در بازار است که باید مسئولین اقتصادی دولت این موضوع را مدیریت کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند در شرایط موجود  اثر گذار باشد مدیریت انتظارات تورمی مردم در بازار است که باید مسئولین اقتصادی دولت این موضوع را مدیریت کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: قطعا خلق پول هنگفت و افزایش نقدینگی هم می تواند در کاهش ارزش پول ملی تاثیر گذار باشد و باید جلوی این مسئله را سد کرد.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند دید مسئولین چگونه می خواهند از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنند آن هم درشرایطی که به گفته بسیاری از کارشناسان افزایش ارزش پول ملی به بهبود مولفه های متعدد اقتصادی بستگی دارد آیا می توان در کوتاه مدت مولفه هایی از جمله مهار نقدینگی،کاهش نرخ تورم و افزایش تراز تجاری را بهبود بخشید. این سوالی است که آینده اقتصادی ایران به آن پاسخ خواهد داد.

کد خبر: ۳۴٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha