۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
دلار آزاد و صرافی ها هر دو در کانال ۲۳ هزار/ ندری: تورم بالا ارز را گران کرد
«بازار» از علل نوسانات قیمت ارز در بازار گزارش می دهد؛

دلار آزاد و صرافی ها هر دو در کانال ۲۳ هزار/ ندری: تورم بالا ارز را گران کرد

قیمت انواع ارز درهفته جاری با ثبات نسبی و در برخی روزها با نوسان اندک همراه بود تا جایی که در طول این هفته معاملات، قیمت دلار همچنان در کانال ۲۳ هزار تومان باقی ماند.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از افزایش قیمت انواع ارز در چند ماه گذشته، جهش قیمت این کالا در روزهای پایانی تیرماه شدت گرفت و در طول یک هفته اخر این ماه، قیمت دلار از ۲۰ هزار به حدود ۲۷ هزار تومان رسید.
افزایشی قیمتی که کارشناسان چنین روندی را ناشی از وجود نرخ بالای تورم در کشور، رشد میزان تقاضا به ارزو نیز بی توجهی بانک مرکزی در ورود به بازار با سیاست عرضه این کالا برای تعادل قیمت ها در بازار عنوان می کنند.
در این میان اما علاوه بر سکوت چندین ماهه بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز با تزریق آن به بازار برای جلوگیری از رشد قیمت ها موضوع دیگر چون پایان مهلت زمان تسویه ارز صادرکنندگان و بازگرداندن این منابع ( ۲۷ میلیارد دلار) به سامانه نیما نیز مزید بر علت شد تا قیمت ها در بازار ارزدر روزهای آخر تیرماه  به اوج برسد. چرا که برخی صادرکنندگان از ترس تهدیدهای دولت وفشارهای دستگاه قضا نسبت به سهل انگاری دربازگشت ارزهای صادراتی و برخود با آنها مجبور به خرید ارز در بازار شدند تا این موضوع تقاضا برای خرید ارز و در نهایت گرانی این کالا در بازار فراهم و دلار را در کانال ۲۶ هزار تومان قرار دهد.

وقتی نرخ ارز پس از رسیدن به کانال ۲۱ هزار تومان دوباره افزایشی می شود
البته هنوز مهلت بازگرداندن ارزهای صادراتی به سر نرسیده بود که بانک مرکزی با عرضه سنگین ارز به سامانه نیما، قیمت انواع اسکناسهای خارجی در بازار ریزش کرد و دلار از کانال ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱ هزار تومان رسید. این اقدام بانک مرکزی باعث شد تا سرمایه گذاران ارزی فروشنده شوند و بازار جنب و جوش خود را از دست بدهد.
اما با گذشت چند روز کاهش قیمت ارز در روز های ابتدای مردادماه جاری قیمت ها در این بازار دوباره دچار تغییر شدند و رشد خزنده قیمت انواع ارز در بازار شروع شد. رشد قیمتی که به عقیده خیلی از فعالان بازار ارز به دلیل این بود که مردم  فکر می کردند منابع و مبالغ هنگفتی در روزهای نخست ماه جاری پس از پایان مهلت به صادر کنندگان نصیب سامانه نیما می شود اما با توجه به عدم همکاری خیلی از صادر کنندگان در بازگشت ارزهای صادراتی قیمت ها دوباره روند افزایشی به خود گرفت و قیمت دلار از ۲۱ هزار تومان دو باره به کانالهای بالاتر رسید.

ترس سرمایه گذاران از آینده بازار ارز
البته رشد قیمت ها در بازار ارزطی ماه جاری جهشی نبود. برخی ها علت عدم رشد قیمت ها در بازار ارز را اظهار نظرمسئولان بانک مرکزی، نمایندگان مجلس و کارشناسان در برنامه ریزی برای ساماندهی بازار ارزعنوان می کنند. هرچند هنوز نوسان قیمت دراین بازار وجود دارد اما در طول یک هفته گذشته نرخ دلاربا فرازو نشیب اندکی همراه ولی همچنان در کانال ۲۳ هزار تومان باقی مانده است.
قیمت دلار که در روزهای گذشته زیر ۲۳ هزار ۵۰۰ تومان بود امروز و در پاین آخرین روز معاملات هفته به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.
علاوه بر قیمت ارز در بازار آزاد صرافی‌های بانک‌ها نیز قیمت دلار را امروز افزایش دادند طوری که قیمت این ارز خارجی برای فروش به مردم با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار تومان اعلام شد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلاربازار آزاد و صرافی ها در کانال ۲۳ هزار
همچنین قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار تومان درج شده است. این در حالی است که اکنون قیمت دلار بازار آزاد و صرافی های بانکی هر دو در کانال ۲۳ هزار تومان قرار ردارند.
اختلاف قیمت بازار و صرافی ها نیز با فاصله بالا همراه است طوری که امروز قیمت خرید و فروش دلار در این صرافی‌ها ۱۰۰۰ تومان و قیمت خرید و فروش یورو ۷۵۰ تومان اختلاف داشت. فعالان بازار معتقدند بازارساز به‌زودی با ورود جدی به بازار قیمت‌ها را برمی‌گرداند.
با افزایش اندک نرخ انواع ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز امروز نسبت به روز قبل تا حدودی افزایشی شد به گونه ای که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

افزایش نرخ ارز طلا و سکه را گرانتر کرد
از دید کارشناسان مهمترین دلایل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی علاوه بر افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت طلای جهانی و ثبت رکورد بالای ۲۰۰۰ دلاری برای هر اونس این کالای ارزشی است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت فلز زرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۳.۵ درصد افزایش یافته که یکی از بهترین عملکردهای سالانه تاریخ بازار طلا به شمار می رود.
قیمت ها در حالی در بازار ارز با ثبات نسبی همراه است که دکتر کامران ندری اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با «بازار» می گوید؛   بانک مرکزی در ساماندهی و مدیریت ارز عملکرد مطلوبی دارد چرا که نرخ تورم و رشد نقدینگی اکنون در بازار به قدری بالاست که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه البته سیاست کاهش نرخ سود بانکی یکی از سیاست های غلط بانک مرکزی بود که باعث خروج سپرده ها از سیستم بانکی شد اظهارداشت: این سیاست اشتباه سپرده های مردمی را راهی بازارهای موازی و غیر رسمی کرد و سفته بازازی در این بازار شکل گرفت که نتیجه آن رشد نرخ تورم و گرانی کالا و خدمات در بازار است.

تورم بالا ارز را گران کرد
ندری خاطرنشان کرد: اگر نرخ سود بانکی به جای کاهش، افزایشی می شد سرمایه گذاران سپرده ها را از بانک خارج نمی کردند و برای حفظ ارزش پولهایشان به بازار ارز هجوم نمی بردند و قیمت ها در این بازار افزایشی نمی شد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قیمت دلار در صورت عدم سیاست کاهش نرخ سود بانکی ۱۵ هزارتومان در بازار باقی می ماند.
عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه رشد بالای نرخ تورم در کشور عامل رشد قیمت ها در همه بازارها شده است گفت: افزایش قیمت ارز از ۱۲ هزار تومان اواخر سال گذشته به بالای ۲۰ هزار تومان تا حدودی ناشی از رشد قیمت ها در همه بازارها به دلیل تورم بالایی است که در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۳۴٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha