۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
فشار مجلس به دولت و تسویه طلب ۳۲ هزار میلیاردی کارگران
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد

فشار مجلس به دولت و تسویه طلب ۳۲ هزار میلیاردی کارگران

بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همین الآن دولت ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان به کارگران مملکت بدهکار است و با فشار مجلس، ۳۲ هزار میلیارد تومان از طلب را پرداخت کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، درباره اقدامات مجلس برای شصتا و صندوق بازنشستگی گفت: مجلس ابزاری نظیر تحقیق و تفحص و تذکر و دیوان محاسبات را دارد و تا مجلس ما شکل درستی به خود بگیرد، نیازمند زمانیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: ما از شروع کار نیازمند شناخت هستیم و باید از زبان وزیر کار و رفاه اجتماعی بشنویم که سهام شرکت‌های شصتا را به بورس واگذار کرده و سؤال این است که اگر برای تأمین منابع مالی در بورس هزینه شده، کجا هزینه کرده‌اند و بالاخره باید این اطلاعات را از وزارتخانه بگیریم.

وی یادآوری کرد: با شناخت بیشتر و امکان برون‌رفت از وضعیت فعلی بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم. اتفاقا یکی از اولین جلسات کمیسیون اجتماعی با مدیرعامل صندوق شصتا و وزارت کار و صحبت درباره همین نقدها بود.

بابایی با بیان اینکه ما ضوابطی در طراحی قانون نداریم، افزود: ما معیاری باید در مجلس تصویب کنیم که شرایط انتصاب مدیران شرکت‌های نهادهای عمومی مشخص شود که الآن چنین قانونی نداریم. وقتی قانونی نداریم اختیار به رأس هرم که مدیرعامل شصتاست، داده می‌شود، مگر قانون جدیدی وضع شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به اختلاف نظری که درباره کلمه خصولتی وجود دارد، گفت: متوجه معنای خصولتی در اصل ۴۴ نمی‌شوم. این واژه به این معناست که براساس قانون دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است و خود سازمان تأمین اجتماعی خصوصی است و دولتی نیست.

وی افزود: به دلیل اینکه دولت به خاطر جایگاه حاکمیتی باید پاسخگوی نیاز شهروندان برای بیمه‌شدن باشد، می‌گوید بیمه تأمین اجتماعی اصل است، اما اموال تأمین اجتماعی متعلق به کارگران مملکت و ۱۰۰ درصد خصوصی است و کسی حتی مجلس هم حق انتصاب ندارد.

این نماینده یادآوری کرد: اشکال ما در این چهل سال این بوده است که مثلاً به عنوان نماینده حقی برای خود قائل شوم و افراد را سهامدار و مدیرعامل کنیم.

بابایی افزود: سازمان تأمین اجتماعی قانون ندارد؛ یعنی کارگران و کارفرمایان به عنوان بزرگترین سهامدار این بنگاه اقتصادی نقشی در تصمیم‌گیری ندارند. بنابراین، در برنامه هفتم بنا را بر قانون‌گذاری در این رابطه قرار دادیم که مدیرعامل تأمین اجتماعی را شورای عالی تأمین اجتماعی باید انتخاب کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی خاطرنشان کرد: مجلس روی نقاطی دست گذاشت که باید ساختار آن اصلاح شود و به همین دلیل اختلاف نظر زیاد است. همین الآن دولت ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان به کارگران مملکت بدهکار است و اصلاً دولت نمی‌خواهد به کارگران کمک کنند و بدهکاری آنها را بپردازد.

بابایی عنوان کرد: اگر همین امروز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را با نرخ تورم و پارامترهای اقتصاد کلان پرداخت کنند اتفاقات خوبی می‌افتد، اما هنوز پرداخت نشده است.

وی اظهار کرد: ما دنبال این هستیم که در بخش نظارتی، دولت را متقاعد کنیم در بودجه‌های سنواتی این مبالغ تسویه شود و همین الآن با فشار مجلس، دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان آورده است و همین مباحث را در صندوق‌های بازنشستگی و فولاد داریم.

بابایی با تأیید اینکه فربه شدن صندوق‌ها مشکل اصلی است، گفت: بخشی از این مسائل به خلأ و بخشی به موازی‌کاری قوانین برمی‌گردد. براساس استانداردها ورودی و خروجی صندوق‌ها باید ۷ به ۱ باشد، اما در ایران ۱ به ۱ است و این جزو بزرگترین تهدیدات صندوق بیمه‌ای در کشور است که افراد زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند.

کد خبر: ۳۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha