۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
تلاش ترامپ برای استفاده انتخاباتی از واکسن  کرونا
رقابت بزرگ ادامه دارد

تلاش ترامپ برای استفاده انتخاباتی از واکسن کرونا

تولید واکسن کرونا به رقابتی بزرگ در سطح جهان تبدیل شده است. اما مقامات بهداشتی دنیا هشدار داده اند اگر این واکسن ابزاری برای کسب منافع سیاسی یا اقتصادی باشد، می تواند هزینه های سنگینی برای سلامت دنیا به همراه داشته باشد.

 بازار؛ گروه بین الملل: کشف واکسن کرونا نه تنها برای مردمی که از قرنطینه و ماندن در خانه خسته شده اند، اهمیت زیادی دارد بلکه برای سیاستمداران کشورهای غربی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که بسیاری از دانشمندان حوزه تولید واکسن نگران این مساله هستند که شرکتهای داروسازی تحت فشار سیاستمداران بخشی از پروسه های ارزیابی و سنجش واکسن را نادیده بگیرند و بیشتر تمرکز خود را روی افزایش سرعت تولید و عرضه واکسن قرار دهند. مساله ای که می تواند سلامت بشر را به خطر بیاندازد و حتی بحرانی جدید ایجاد کند.

اکونومیست در این مورد نوشت: «دولتهای غربی سخت در تلاش هستند تا اولین واکسن را وارد بازار کنند و نامشان در تاریخ ثبت شود. خبر تولید واکسن روسی هم  به نظر می رسد از همین دست باشد. رسانه های روسی در شرایطی در مورد دریافت تاییدیه های لازم برای مصرف واکسن از  وزارت بهداشت کشور صحبت می کنند که حتی مرحله سوم آزمایشهای بالینی انجام نشده است و اطلاعاتی در مورد نتایج مراحل اول و دوم آزمایشهای بالینی اعلام نشده است. سازمان بهداشت جهانی هم رسما اعلام کرده است که اطلاعاتی در مورد نتایج واکسن روسی ندارد و تاکید کرد واکسن زمانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد که سازمانهای جهانی مراحل ارزیابی و نتایج هر مرحله را مورد مطالعه قرار دهند و کیفیت ان را تایید کنند.»

اما اقتصاد این روزهای دنیا برای رشد نیاز به واکسن دارد. واکسنی که می تواند باعث تضمین سلامت انسانها شود و حضور آنها را در اجتماع و از سر گیری فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی را تسهیل کند. این واکسن هر چه سریعتر تولید شود، اقتصاد دنیا سریعتر رشد را از سر می گیرد و  از بحران اقتصادی، بیکاری و ورشکستگی های ناشی از کرونا فاصله خواهد گرفت.

چرا روسها در تولید واکسن عجله دارند
در مورد دلیل تلاش روسیه برای تولید اولین واکسن در دنیا نظریات مختلفی مطرح است. اولین دیدگاه فشارهای سیاسی است که باعث شد تا واکسنی در مراحل نهایی تولید معرفی شود که مراحل نهایی ارزیابی را طی نکرده است. مساله دیگر تلاش روسیه برای ثبت نام خود به عنوان اولین تولید کننده واکسن است و دیدگاه دیگر جنبه های اقتصادی تولید واکسن است. انتظار می رود تولید این واکسن برای کشور تولید کننده منافع مالی زیادی داشته باشد. از یک طرف فروش دوز  اول و دوم واکسن به مردم جهان است و از طرف دیگر احتمال نیاز دنیا به تجدید سالیانه واکسیناسیون است که می تواند منافع مالی زیادی برای کشور داشته باشد.

سی ان بی سی در این زمینه نوشت: «دنیا دلایل زیادی برای نگرانی در مورد واکسن روسیه دارد زیرا سلامت مردم دنیا به این واکسن وابسته است.این واکسن نه باید ابزاری برای کسب منافع سیاسی باشد و نه ابزاری برای کسب سود اقتصادی توسط یک شرکت یا یک کشور خاص. واکسن کرونا کالایی جهانی است که باید همه از آن استفاده کنند و سلامت خود را در برابر ویروس حفظ کنند.»

نشریه اسپوتنیک روسیه اخیرا اعلام کرد در ماه اکتبر سال جاری تنها بزرگسالان روسی واکسینه می شوند و واکسن کرونا برای کودکان استفاده نخواهد شد زیرا تنها واکسنی می تواند برای کودکان و نوجوانان در کشور استفاده شود که فاز سوم آزمایشهای بالینی را طی کرده باشد و قرار است فاز سوم از همان ماه اکتبر شروع شود. سی ان ان در این مورد نوشت:« برداشتی که این  خبر می شود انجام داد این که بزرگسالان روسی که این واکسن را در ماه اکتبر دریافت می کنند همان افرادی هستند که قرار است در فاز سوم آزمایش بالینی واکسن شرکت کنند ولی  این افراد به عنوان داوطلب در این پروسه شرکت نمی کنند بلکه به آنها گفته می شود که واکسنی قابل تایید وزارت بهداشت روسیه  برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده است که آنها با دریافت این واکسن می توانند به زندگی عادی بازگردند و بدنشان را در برابر ویروس ایمن کنند.»

امریکا هم برای تولید واکسن عجله دارد
اما این مساله تنها به روسیه اختصاص ندارد. در مورد واکسن های آمریکایی هم این نگرانی ها وجود دارد. اخیرا بلومبرگ به نقل از دانشمندان حوزه تولید واکسن و وزارت بهداشت امریکا نوشت: «نباید در تولید واکسن عجله کرد. دنیا در تولید واکسن  تا کنون موفق بوده است ولی مرحله سوم آزمایش حداقل پنج ماه طول می کشد. این پنج ماه باید طی شود تا محصولی که بازار عرضه می شود قابل تایید و قابل اعتماد باشد.»

این نظریه در شرایطی مطرح شده است که دولت ترامپ تمایل زیادی برای عرضه واکسن قبل از انتخابات و استفاده از آن به عنوان تنها برگ برنده اش در انتخابات ۲۰۲۰ دارد. او در سخنرانی اخیرش در کاخ سفید اعلام کرد:« احتمال اینکه امریکا تا ماه اکتبر بتواند واکسن کرونا را به بازار عرضه کند بسیار زیاد است. او تلاش می کند تا تاریخ عرضه واکسن را قبل از برگزاری انتخابات اعلام کند تا به مردم بگوید میلیاردها دلار سرمایه گذاری و برنامه ریزی انجام شده در این کشور برای تولید واکسن هدر نرفته است. تولید اولین واکسن در کشوری به جز امریکا آسیب زیادی به دولت ترامپ وارد می کند.»

دونالد ترامپ در این سخنرانی گفت: «ما در تلاش هستیم تا تعادلی بین سرعت تولید واکسن و بیشترین سطح ایمنی در واکسنی که عرضه می کنیم برسیم. افزایش سرعت تولید در شرایط فعلی امری ضروری است زیرا اقتصاد دنیا به دلیل همه گیری این ویروس فلج شده است و تا واکسنی برای آن کشف نشود، نمی توان انتظار رشد اقتصاد دنیا را داشت.»

دو شرکت بزرگ آمریکایی که واکسن های تولیدی آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و FDA امریکا است، فاز سوم آزمایشهای بالینی را  از ابتدای ماه اوت شروع کرده اند و انتظار می رود تا انتهای سال بتوانند  واکسنی قابل اعتماد به بازار عرضه کنند.

سوالی که این روزها بسیار پرسیده می شود ، این است که آیا می توان اطمینان داشت که واکسن کرونا تولید می شود یا اینکه ممکن است تلاش دنیا در این زمینه به نتیجه نرسد؟ آنتونی فایوچی، مسول کارگروه مبارزه با کرونا در دولت امریکا در پاسخ به این سوال می گوید :«با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکتهای داروسازی در دنیا به تولید واکسن مشغول هستند و تعداد واکسن هایی که مراحل اول و دوم را با موفقیت طی کرده اند بسیار زیاد است، قطعا یک واکسن قابل اعتماد تولید خواهد شد و امیدواریم که این واکسن تا انتهای سال به بازار عرضه شود.»

کد خبر: ۳۴٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha