۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
اژدهای زرد باز هم ناجی اقتصاد  دنیا می شود
چین به سرعت فاصله خود را با اقتصاد امریکا کم می کند

اژدهای زرد باز هم ناجی اقتصاد دنیا می شود

در روزهایی که هر روز آمارها از افت ارزش تولید ناخالص داخلی کشورها حکایت دارد، آمارهای کشور چین مثبت و رو به رشد است. آمارهایی که دنیا را امیدوار کرد که این بار هم چین می تواند نقش ناجی را برای اقتصاد آسیب دیده دنیا بازی کند.

بازار؛ مونا مشهدی رجبی: در روزهایی که اقتصادهای صنعتی امریکا و اروپا همچنان درگیر بحران کرونا و افزایش شمار مبتلایان هستند، آمارهای ارایه شده توسط دولت چین در مورد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور باعث تعجب همگان شده است. از یک طرف رشد ۳.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی چین در فصل دوم سال جاری رسانه های دنیا را متعجب کرد و از طرف دیگر سقوط عجیب اقتصاد کشورهای صنعتی  جهان را در بهت و حیرت فروبرد.

اما بسیاری از اقتصاددانان هم رشد اقتصادی چین را نشانه ای مثبت برای جهان می دانند و بر این باورند که این رشد نشان می دهد بحران اقتصادی ناشی از کرونا دوامی ندارد.

سیلوستر سازافارز، یکی از اعضای کنسول اقتصادی لهستان در کشور چین، آمارهای مثبت چین را به فال نیک می گیرد و می گوید: «چین توانسته است بر بر تاثیرات منفی ناشی از همه گیری کرونا و رکود اقتصادی جهانی فایق آید و اولین اقتصاد بزرگ دنیا است که رشد را از سر گرفته است. این  تغییر می تواند نقش مهم و مثبتی روی بازسازی اقتصادی دنیا بعد از پایان بحران کرونا داشته باشد.» وی ادامه داد: «چین به خوبی توانست بحران کرونا را مدیریت کند و به نظر من این تجربیات باید با دیگر کشورهای دنیا به اشتراک گذاشته شود.»

 این مقام لهستانی به روزنامه شین هوانت چین گفت: «اروپا تمایل دارد تا سطح همکاریهای خود اعم از همکاریهای اقتصادی، صنعتی، مالی، علمی و تکنولوژیکی  را با چین افزایش دهد و برای این کار تمامی زیر ساختهای لازم را فراهم خواهد کرد.» این در خواست در شرایطی مطرح شده است که امریکا تا پیش از این شریک اصلی اقتصادی اروپا و هم پیمان این منطقه محسوب می شد از چین به عنوان بزرگترین دشمن خود در عرصه اقتصادی نام برده است و همواره در تلاش است تا  با استفاده از ابزارهایی مانند جنگ تجاری و تحریم اقتصادی مانعی در مسیر رشد این کشور ایجاد کند.

شاید چین ناجی اقتصاد دنیا باشد
وب سایت خبری «ان بی سی»   رشد اقتصادی چین را خبر خوبی می داند و بر این باور است رشد به دنیا نوید می دهد که این بار هم چین ناجی اقتصاد دنیا خواهد بود. یک ناجی قدرتمند که از پس روزهای سخت کرونایی بر آمده است و حتی ممکن است در تولید واکسن این بیماری هم بسیار موفق باشد.

این رسانه به نقش چین در پایان دادن به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی اشاره کرد و نوشت: «در جریان بحران مالی دنیا، اقتصاد چین با نرخ دو رقمی رشد می کرد و همین رشد بالای اقتصادی چین و رشد سریع مصرف و توسعه طبقه متوسط بود که باعث شد تا اقتصاد دنیا با سرعت بیشتری از رکود خارج شود. در آن زمان اقتصاد چین ناجی اقتصاد دنیا بود  و به نظر می رسد در این بحران هم باز چین می تواند نقش ناجی را ایفا کند.»

بلومبرگ : «چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و پر جمعیت ترین کشور دنیا هم محسوب می شود. رشد اقتصادی این کشور در روزهایی که امریکا سقوط را تجربه می کند و به گفته اقتصاددانان تا بازگشت به رشد حداقل شش ماه فاصله دارد، نشان می دهد که فاصله اقتصادی دو کشور به سرعت کاهش می یابد و چین در آینده ای نه چندان دور اقتصاد اول دنیا می شود

سرعت چین برای تصاحب جایگاه اول اقتصادی افزایش یافت
مساله دیگری که بلومبرگ در گزارش خود به آن اشاره کرد سرعت گرفتن چین در تصاحب جایگاه اول اقتصادی در جهان است. سرعتی که آن را مدیون همه گیری کرونا در دنیا و البته قدرت خود در کنترل بیماری است. بلومبرگ در این مورد نوشت: «چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و پر جمعیت ترین کشور دنیا هم محسوب می شود. رشد اقتصادی این کشور در روزهایی که امریکا سقوط را تجربه می کند و به گفته اقتصاددانان تا بازگشت به رشد حداقل شش ماه فاصله دارد، نشان می دهد که فاصله اقتصادی دو کشور به سرعت کاهش می یابد و چین در آینده ای نه چندان دور اقتصاد اول دنیا می شود.»

پیش از همه گیری کرونا در مورد تبدیل شدن چین به  بزرگترین اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۳۰ صحبت می شد ولی در ماه می سال جاری گزارشها از احتمال تبدیل شدن چین به بزرگترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۴ صحبت شده است و امروزه گفته می شود احتمال دارد این تغییر بزرگ تا سال ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد. مساله ای که تنها دلیل سرعت گرفتن آن همه گیری کرونا و تاثیرات اقتصادی آن بود.

امریکا نگران این وضعیت است
اما مقامات اقتصادی امریکا در مورد قدرت گرفتن چین نگرانی های زیادی دارند و بارها در رسانه های امریکایی و در جلسات مهم در این مورد صحبت کرده اند. اخیرا سی ان ان مصاحبه ای با یکی از مقامات ارشد پنتاگون امریکا انجام داد و این مقام ارشد تاکید کرد که  امریکا نگران قدرت گرفتن چین است. وی در این مورد به سی ان ان گفت: «در جلسات اخیر ما، موضوع اصلی مقابله با چین است زیرا این کشور در حال قدرت گیری است و امروزه به دشمن اصلی ما تبدیل شده است.»

سی ان بی سی بر این باور است سیاستهای امریکا در مقابل چین در سالهای اخیر از قبیل آغاز جنگ تجاری با چین، تحریم اقتصادی چین، محدود کردن واردات کالاهای مختلف چینی و حتی محدود کردن فعالیت شرکتهای بزرگی مانند هوآوی در امریکا  همه و همه برای مقابله با رشد چین است ولی به نظر می رسد این تلاشها در این روزهای کرونایی اثر گذار نخواهد بود.

سی ان بی سی در ادامه نوشت: «همانطور که همه گیری کرونا باعث شد تا روند چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا تسریع شود و رسوخ تکنولوژی در اقتصاد دنیا افزایش یابد، این بحران فرصتی در اختیار چین قرار داد تا با سرعت بیشتری به سمت تصاحب جایگاه اول اقتصادی در دنیا حرکت کند.»

کد خبر: ۳۳٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha