۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
حذف بروکراسی اداری مهمترین خواسته فعالان اقتصادی است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز:

حذف بروکراسی اداری مهمترین خواسته فعالان اقتصادی است

اهواز- اصولی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: تسهیل کارهای اداری و همچنین حذف یا به حداقل رساندن بروکراسی‌های اداری از جمله درخواست‌های مشترک و همیشگی فعالان اقتصادی بوده است.

هیبت‌الله اصولی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با وجود قوانین سخت و دست و پا گیر برخی ادارات آن هم در این شرایط سخت تحریم، حذف و یا کاهش بروکراسی اداری، عامل مهمی در پیشرفت اقتصاد کشور است.

وی افزود: ایده‌های خلاقانه، پولساز و مهمتر از همه اشتغالزای بسیاری وجود دارد که در مواجهه با قوانین سفت و سخت اداری در نطفه خفه می‌شوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز: با نگاهی به تاریخچه کشورهای موفق به لحاظ اقتصادی با اولین چیزی که مواجه می‌شویم تسهیل و آسان‌سازی راه برای فعالان اقتصادی مواجه می‌شویم و امیدوارم این موضوع درکشور ما به عنوان یک اصل مهم مد نظر قرار گیرد.

ضرورت کاهش حمل و نقل
اصولی با بیان اینکه توسعه بستر دولت الکترونیک می‌تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار کمک کننده باشد، ادامه داد: همچنین از ترددهای شهری و فشار به حمل و نقل عمومی بکاهد و با توجه به شرایط کرونایی فعلی می‌تواند در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کمک کننده باشد.

وی که بیش از نیم قرن سابقه کار اقتصادی چه در حوزه واردات و چه صادرات در کارنامه دارد در خصوص مشکلات اخیر ناشی از تحریم‌ها گفت: شرکت تحت نظر من نیز همچون بسیاری از بنگاه‌های دیگر اقتصادی با توجه به شرایط خاص تحریم و کمبودهای مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی مخصوصا در زمینه ارزی دچار مشکل شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در همین خصوص ادامه داد: می‌توانم  به افزایش زمان روال و فرایند واردات از سه ماه به بیش از یکسال اشاره کنم و همچنین در شرایط فعلی اکثر شرکت‌های خارجی پس از دریافت کامل وجه اقدام به تولید و سپس ارسال کالاها می‌کنند که این عامل باعث اُفت سفارش‌های این شرکت به دلیل کمبود نقدینگی شده است.

بی مهری برخی ارگان‌ها
اصولی بیان کرد: متاسفانه این شرایط باعث فشار شدید به تمام بنگاه‌های اقتصادی شده است. من و مجموعه مدیریتی شرکت تلاش زیادی کردیم تا به جوانب انسانی و عاطفی نگاه ویژه شود و بر این اساس تا کنون اقدام به تعدیل نیرو نکرده‌ایم و تا جایی که امکان پذیر باشد این کار را انجام نخواهیم داد.

وی ابراز کرد: به امید اینکه زودتر این شرایط نامساعد به پایان برسد و روال عادی به زندگی مردم و فعالیت‌های اقتصادی در دو بخش داخلی و خارجی باز گردد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از بی مهری‌هایی که برخی ارگان‌ها در این شرایط سخت در حق بنگاه‌های اقتصادی روا داشتند انتقاد کرد و گفت: بسیاری از ارگان‌ها شرایط را از وضعیت فعلی نیز بدتر کردند.

سختگیری‌های خارج از چارچوب
اصولی توضیح داد: به عنوان مثال اداره تجهیزات پزشکی کشور که به عنوان متولی در زمینه واردات تجهیزات پزشکی شناخته می‌شود سختگیری‌های خارج از چارچوب زمان تحریم و زمان شیوع ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده که این موضوع باعث کند شدن روند فعالیت شرکت‌ها و در نتیجه کمبود تجهیزات در مراکز درمانی می‌شود.

وی دوران پسا کرونا که بسیاری نسبت به آن هشدار می‌دهند را دوره‌ای سخت برای کارفرما و کارگر دانست و افزود: طبیعتا به دلیل انجام نشدن برخی امور در ماه‌های اخیر، اثرات این کمبودها و مشکلات در آینده‌ای نزدیک خود را نشان می‌دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: به عنوان مثال به دلیل عدم ثبت سفارش جدید در سه ماهه نخست سال، روال عادی واردات در آینده با اختلال مواجه خواهد شد.

عدم بخشش معافیت‌ها
اصولی افزود: همزمان با این موضوع فشار ناشی از افزایش بی رویه ارز و عدم تخصیص مناسب و به موقع آن مشکلات را دوچندان کرده است؛ در این خصوص تدابیری اندیشیدیم تا با کار فشرده و مدیریت درست کاستی‌ها جبران شود.

وی بیان کرد: حمایت‌های مالی و معنوی دولت از کلیه بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند در گذر از این بحران کارساز باشد. از جمله می‌توان به ایجاد بخشش‌های مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات کم بهره و بلندمدت بانکی به عنوان بخشی از مساعدت‌های دولت اشاره کرد.

مدیر شرکت آرمان تندرست اهواز با انتقاد از تصمیمات دولت تحت عنوان کمک به فعالان اقتصادی انتقاد کرد و گفت: همه معافیت‌های لحاظ شده صرفا تاخیر در پرداخت بودند و هیچ کدام معافیت‌های بخششی نبودند.

اصولی در همین خصوص تصریح کرد: جالب اینکه شرکت ما اقدام به پرداخت کلیه موارد مذکور در زمان مقرر کرده است و همانطور که گفته شده روش‌های کمک‌ دولت به بنگاه‌ها بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال دولت می‌تواند برای بنگاه‌هایی که اقدام به تعدیل نیرو مطابق لیست بیمه نکردند و نیروهای خود را به رغم زیان دهی نگه داشتند، تخفیف‌هایی ملموس و موثر لحاظ کند.

کد خبر: ۳۳٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha