۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
تحقق پوشش ۹۵ درصدی شبکه گاز در کشور
وزیر نفت اعلام کرد

تحقق پوشش ۹۵ درصدی شبکه گاز در کشور

زنگنه، وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد از جمعیت روستایی و ۹۵ درصد مجموع جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، ‌ بیژن زنگنه در مراسم افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد که بصورت ویدیو کنفرانس انجام شد، افزود: با مجوز مجلس شورای اسلامی در تصویب تخصیص درآمد حاصل از صادرات سوخت‌های مایع، اعتبارات مناسبی برای گاز رسانی به روستاها حاصل شد و بدون اتکا به بودجه، ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار تحصیل شد.

وزیر نفت افزود: بعد از این اقدام، مجلس با تصویب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گشایش خوبی در این منابع ایجاد کرد که جای تقدیر دارد.

وی افزود: در این طرح همه طرف‌ها منتفع شدند چراکه هم گاز رسانی سرعت گرفت و هم محیط زیست منتفع شد، هم دولت درآمد ارزی خوبی بدست آورد و هم نعمت گاز به روستاهای بیشتری رسید.

وی گفت: تا پیش از آغاز دولت در سال ۱۳۹۲، حدود ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود، اما از آن سال تا کنون از ۳۰ هزار روستا عبور کرده ایم و تا پایان سال به ۳۳ هزار روستای دارای گاز می‌رسیم.

به گفته وزیر نفت، اکنون به طور متوسط ۸۸ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل است و کل جمعیت کشور که تحت پوشش گاز قرار دارند، نزدیک به ۹۵ درصد است.

زنگنه تاکید کرد: از ابتدا نیز هدف‌گذاری برای اتصال ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود، اما تا پایان دولت دوازدهم عدد فراتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: این سطح از پوشش گسترده گازرسانی را در هیچ کجای دنیا نداریم. این یک زیرساخت مهمی است که مردم به خوبی حس می‌کنند.

وزیر نفت افزود: نکته دیگر اینکه در این دوره و پیش از آغاز از میانه سال ۹۲ گروهی از افراد مسلط را انتخاب کردیم تا روش‌های مختلف تامین انرژی پایدار و مطمئن را برای روستاها مطالعه کنند.

وی گفت: با مشخص‌شدن میزان هزینه برای هر انشعاب، مشخص شد که روش گازرسانی از طریق خط لوله، اقتصادی‌ترین روش در مقایسه با برق، سی ان جی و ال ان جی است.

زنگنه ادامه داد: ما به این قول وفادار بودیم، اما این طرح که تصویب شد بسیاری این کار را نمایشی می‌دانستند.

وی با اشاره به اینکه پولی برای اجرای گازرسانی روستایی دریافت نکردیم، افزود: تنها از مجلس اجازه گرفتیم تا آنچه که می‌سوزد و از بین می‌رود از محل حاصل از صادرات سوخت مایع، برای گازرسانی روستایی در نظر گرفته شود.

وزیر نفت گفت: دولت برنده بود، زیرا مقدار زیادی فرآورده مایع برای صادرات به دست آورد و علاوه بر آن رضایتمندی مردم نیز حاصل شد تا با کاهش هزینه‌ها، رفاه بیشتری داشته باشند.

وی به آثار زیست‌محیطی اجرای این طرح نیز اشاره کرد و افزود: در چند سال آینده آثار زیست محیطی آن را خواهیم دید چرا که دیگر کسی برای تهیه سوخت هیزم و بوته نمی‌کند.

به گفته زنگنه گازرسانی روستایی، هزاران شغل ایجاد کرد، زیرا تمام تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند.

وی افزود: صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط ایستاده و طرح‌های این صنعت نفت در شرایط تحریم و کرونا نه تنها تعطیل نشده بلکه طرح‌های جدید هم شروع شده است.

زنگنه ادامه داد: ما با تمام توان، امید و اشتیاق کارهایمان را برای توسعه کشور و خدمت به مردم به انجام می‌رسانیم.
 
صرفه گازرسانی به روستاها بیشتر از سایر سوخت‌ها
وزیر نفت: مطالعات گسترده‌ای را برای تامین انرژی پایدار برای روستاها انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که گازرسانی به روستاها بیشترین صرفه اقتصادی را دارد.

بیژن زنگنه در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی از طرح‌های گازرسانی استان خراسان رضوی با اشاره به مطالعات انجام شده برای اجرای این طرح افزود: ما در وزارت نفت مطالعات گسترده‌ای را برای تامین انرژی پایدار برای روستاها انجام دادیم. در این مطالعات که حدود یک سال به طول انجامید ما به بررسی استفاده از گاز، CNG، برق و سایر سوخت‌ها در مناطق روستایی پرداختیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که گازرسانی به روستاها بیشترین صرفه اقتصادی را دارد.

وی اضافه کرد: در طرح وزارت نفت، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان خرج شد و مجلس تنها با اعطای یک مجوز به وزارت نفت باعث شد که امروز این کار بزرگ انجام شود.

زنگنه همچنین گفت: این اقدام یک بازی برد-برد برای همه دستگاه‌ها و افراد مرتبط با این طرح بود. با انجام طرح گازرسانی دولت برنده شد، زیرا هم‌اکنون می‌تواند فرآورده مایع بیشتری صادر کند و درآمد خود را افزایش دهد. مردم برنده شدند، زیرا گاز به خانه‌های آن‌ها رسید و سطح رفاه در زندگی‌شان بالا رفت.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح محیط زیست نیز برنده شد، زیرا با رساندن گاز به خانه‌ها دیگر مردم برای تامین گرمای موردنیاز، اقدام به آسیب رساندن به منابع طبیعی و جنگل‌ها و استفاده از هیزم نمی‌کنند. قطعا آثار زیست محیطی این طرح در چند سال آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

وی گفت: در مسیر اجرای طرح گازرسانی صدها هزار شغل ایجاد کردیم. همه تجهیزات استفاده شده در این طرح، ساخت داخل بودند و پروژه توسط پیمانکاران محلی انجام شده است.

زنگنه تاکید کرد: با رساندن گاز به خانه‌ها، مردم اقدام به خرید بخاری و تجهیزات موردنیاز کردند و بدین صورت یک چرخه اشتغال در این فرآیند برای مردم ایجاد شد که در این وضعیت بحرانی به کمک کشور آمد.
 
گازرسانی به ۷۷ روستای خراسان رضوی
وزیر نفت: بابت گازرسانی به ۷۷ روستا، تقدیر می‌کنیم از زحمات پیمانکاران و کارگران و به مردم خراسان رضوی تبریک می‌گوییم.

بیژن زنگنه در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر در آیین بهره برداری از گازرسانی به ۷۷ روستای استان خراسان رضوی افزود: خوشحالیم که این فرایند بین دو عید قربان و غدیر انجام شده و اینجا باید به تمام پیمانکاران و کارگران که زحمات زیادی کشیدند تبریک گفت و به مردم خراسان هم بابت این بهره مندی از گاز تبریک می‌گویم.

وی گفت: کاری که امروز ما کرده ایم در بحث گازرسانی به روستاها کار جدیدی نبوده و ما از سال ۷۷ این طرح‌ها را شروع کرده ایم و در سال ۹۲ در بند ق بودجه پیشنهاد دادیم و حدود پنج میلیون دلار برای این طرح‌ها بودجه اختصاص پیدا کرد.

وزیر نفت افزود: در شروع کار و از سال ۹۲ بعد از گرفتن بودجه ۱۴ هزار خانوار را گازرسانی کردیم تا امسال از ۳۲ هزار خانوار عبور خواهیم کرد.

زنگنه گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد جمعیت روستایی کشور و ۹۵ درصد کل جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و این در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

وی افزود: تمام روش‌های تامین گاز برای روستاها مورد بررسی قرار گرفت از سی ان جی گرفته تا ال ان جی و برق که بررسی و تحقیق درباره این‌ها یکسال زمان برد، اما در نتیجه به این رسیدیم که همین روش گاز رسانی امروز به صرفه‌تر است.

وزیر نفت گفت: با اجرای این طرح‌ها صدها هزار اشتغال ایجاد شد و از طرفی هر خانه‌ای که شعله گاز در آن روشن شد رفتند به سمت خرید بخاری گازی و این خودش باعث شد تا کارخانه‌های زیادی فعال و اشتغال زایی ایجاد شود.
 
بهره‌برداری از ۲۸۶ طرح گاز رسانی خراسان رضوی
آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۸۶ طرح گاز رسانی در استان خراسان رضوی با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از طریق ویدیو کنفرانس آغاز شد.

در این مراسم که با حضور وزیر و معاونان وزارت نفت، نمایندگان شهرستان‌های استان خراسان رضوی برگزار شد، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی به ۱۱۶ روستا و ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی، آغاز عملیات اجرایی فازهای یک و دو خط تغذیه رینگ جنوبی مشهد همراه با ایستگاه‌های CGS و خط لوله انتقال گاز ۳۶ اینچ به طول ۴۰ کیلومتر منشعب از خط لوله ۴۸ اینچ پارچین- سنگ بست به همراه تجهیزات بین راهی لازم، با ۵۹۸ میلیارد تومان اعتبار با دستور وزیر نفت کلید خورد.

در این آیین همچنین، عملیات اجرایی طرح گازرسانی به ۳۹ روستا با جمعیت ۶ هزار و ۲۱۶ خانوار آغاز شد و طرح‌های گاز رسانی به ۷۷ روستا با جمعیت ۶ هزار و ۸۹۹ خانوار افتتاح شد.
همچنین طرح‌های گاز رسانی به ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی با اجرای شبکه به طول ۲۶۴ هزار و ۸۹۲ متر نیز به بهره‌برداری رسید.

شرکت گاز خراسان رضوی هم‌اکنون وظیفه تامین گاز طبیعی دو میلیون و ۳۸۵ هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران، جایگاه دوم بالاترین شمار مشترکان گاز در کشور را داراست.

کد خبر: ۳۳٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha