۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
زخم های عمیق کرونا بر پیکر اقتصاد دنیا تا سالها می ماند
حال اقتصادی همه به جز چین خوب نیست

زخم های عمیق کرونا بر پیکر اقتصاد دنیا تا سالها می ماند

همچنان بحران کرونا موضوع اصلی این روزهای ما است. از مردم عادی گرفته تا دولتمردان و دانشمندان و اقتصاددانان، همه و همه به دنبال راهی برای مهار بحران های ناشی از کرونا هستند ولی به نظر می رسد زخم های اقتصادی ناشی از کرونا به این سرعت درمان نمی شود و تا سالیان سال بر پیکر اقتصاد باقی خواهد ماند.

بازار؛گروه بین الملل: اقتصاد دنیا تحت تاثیر همه گیری کرونا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی آسیب بزرگی متحمل شده است.رسانه های آمریکایی بر این باورند نشانه های این آسیب سالیان سال در اقتصاد دنیا باقی می ماند و برای حل کردم این بحران ما راه درازی در پیش داریم.

دولتها هم شرایط سال جاری را بسیار سخت ارزیابی می کنند و اغلب بر این باورند دنیا زمانی می تواند از این بحران خارج شود که واکسنی برای ویروس کشف شود و راهی برای درمان این بیماری شناخته شود. آمارهای ارایه شده توسط دولتها در مورد عملکرد اقتصادی در نیمه اول سال جاری نشان داد که ارزش تولید ناخالص داخلی با بالاترین سرعت تنزل یافته است و حتی بعد از شروع دوباره فعالیتهای اقتصادی هم این آمارها رشد قابل توجهی نداشت.بلومبرگ در گزارش اخیر خود از وضعیت اقتصادی کشورهای دنیا در این روزهای کرونایی پرده برداشت و نوشت:« این آمارها هر اقتصاددانی را به فکر فرومی برد زیرا در طول تاریخ اقتصاد دنیا، کمتر دورانی بوده است که تمامی کشورهای صنعتی به طور همزمان رکودی به این بزرگی را تجربه کرده باشند. روزهای پشت سر هم طی می شوند و هنوز تصویر درستی از زمان پایان این بحران وجود ندارد.»

اقتصاد امریکا منقبض شد
طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ در نتیجه همه گیری کرونا اقتصاد امریکا بالاترین رکود خود از دهه ۱۹۴۰ میلادی تا کنون را تجربه کرده است.آمارهای ارایه شده توسط دولت امریکا تاثیر سیاست تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و قرنطینه برای ممانعت از انتشار ویروس کرونا را روی اقتصاد نشان داد. بر مبنای این آمار همین سیاست بود که باعث شد تا رکود به سرعت و با عمق زیاد در اقتصاد ایجاد شود و دوره ای تاریخی در اقتصاد دنیا رقم بخورد.

آمارهای ارایه شده توسط دولت امریکا نشان داد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ ذخیره زغال سنگ موجود در نیروگاه های زغال سنگی امریکا به بالاترین سطح  در طول تاریخ رسیده است و دلیل آن هم افت مصرف برق در این روزهای کرونایی به دلیل تعطیلی کسب و کارها و نبودن تجمع و میهمانی ها بود.

 اما در روی دیگر سکه افت شدید نرخ بهره وام های مسکن و هزینه های دریافت وام در این کشور است که باعث شده است تا رویای خانه دار شدن برای آمریکایی ها را به واقعیت تبدیل کند. البته این رویا برای آمریکایی هایی محقق می شود که در روزهای کرونایی کنونی هنوز شاغل هستند و امکان بازپرداخت اقساط وام ها را دارند. بر طبق آمارهای دولت امریکا در فصل دوم امسال نرخ خانه دار شدن و خرید خانه در امریکا به بالاترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تا کنون رسیده است که رکوردی تاریخی است.

در نیمه اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی اعضای اتحادیه اروپا ۱۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است و این رکود شدید اقتصادی اثرات ماندگاری روی اقتصاد منطقه بر جای می گذارد. از طرف دیگر این رکود شدید نشان می دهد روند احیای اقتصادی  اروپا طولانی  خواهد بود و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک این وضعیت تغییر کند

تاثیر کرونا روی اقتصاد اروپا چگونه است
همه گیری این ویروس اقتصادهای اروپایی را نیز وارد عمیق ترین رکود تاریخ کرده است. این رکود عمیق و شدید اقتصادی در قاره سبز در فصل دوم سال جاری ثبت شد ولی بررسی وضعیت اروپا و مطالعه گزارشهای منتشر شده توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا نشان می دهد که روند احیای اقتصادی در اغلب کشورهای اروپای غربی شروع شده است. یورونیوز در این زمینه نوشت:« در نیمه اول امسال ارزش تولید ناخالص داخلی اعضای اتحادیه اروپا ۱۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است و این رکود شدید اقتصادی اثرات ماندگاری روی اقتصاد منطقه بر جای می گذارد. از طرف دیگر این رکود شدید نشان می دهد روند احیای اقتصادی  اروپا طولانی  خواهد بود و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک این وضعیت تغییر کند.»

بریتانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را در جریان این بحران متحمل شد. فایننشال تایمز در این مورد نوشت:« تاثیر بحران کرونا و برگزیت در کنار تمامی چالشهای دیگری که اقتصاد بریتانیا را درگیر کرده است باعث شد تا اقتصاد آسیب زیادی ببیند. به عنوان مثال در ماه ژوین سال ۲۰۲۰ میلادی صنعت خودروسازی بریتانیا ۳۸۱هزار و ۳۵۷ خودرو تولید کرده است که پایین ترین میزان تولید ماهانه طی ۶۶ سال اخیر بود. اتحادیه صنعت خودروسازی بریتانیا پیش بینی کرده است تولید خودروی این کشور در سال جاری یک سوم میزان تولید در سال ۲۰۱۹ باشد.»

دیگر کشورها چه شرایطی دارند
در آسیا هم شرایط چندان متفاوت نیست. البته به استثنای چین که تمامی گزارشهای این کشور نشان از آغاز روند احیای اقتصادی و کنترل بحران کرونا است، در دیگر کشورها بحران اقتصادی ناشی از کرونا بسیار جدی است. افزایش نرخ بیکاری در کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی و رکود شدید اقتصادی در کشورهای آسیا پاسیفیک مانند استرالیا مساله ای است که اقتصاد کشورهای را به شدت تحت تاثیر قرار داده است . تاثیر کاهش توریسم و بسته بودن مرزهای این کشورها هم روی اقتصاد آنها بسیار زیاد است زیرا اغلب کشورهای آسیایی درآمد زیادی از صنعت توریسم دارند و تعطیلی این صنعت به معنای از بین رفتن بخش زیادی از درآمد آنها است.

 بازارهای در حال گذار افریقایی هم روزهای سختی را می گذرانند. شدت آسیب اقتصادی وارد شده به افریقا به اندازه ای است که اخیرا صندوق بین المللی پول از تصویب بودجه ۴.۳ میلیارد دلاری برای ارایه وام به افریقای جنوبی خبر داد. تا کنون ۱۸ میلیارد دلار وام به کشورهای افریقایی پرداخت شده است که یک سوم ان به سه کشور نیجریه، افریقای جنوبی و مصر پرداخت شده است. قاره افریقا پیشتر هم با همه گیری های بزرگی روبرو بوده است و چالشهای اقتصادی زیادی دارد.

کد خبر: ۳۳٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها