۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
۲۰۰ میلیون ملک در نظام مالیاتی ثبت نشده است
رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی کشور:

۲۰۰ میلیون ملک در نظام مالیاتی ثبت نشده است

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تا زمانی که در این سازمان اطلاعات کامل نباشد نمی‌توانیم مالیات را به حق دریافت کنیم به طور مثال از کل ۳۰۰ میلیون املاک در کشور فقط ۱۰۰ میلیون آن در نظام مالیاتی ثبت شده است.

به گزارش بازار، غلامرضا کرد زنگنه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به اینکه مالیات ۷ درصد تولید ناخالص ملی است و در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر سهم پایینی دارد نیاز است که بیشتر به مالیات توجه شود.

وی افزود: ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال نرخ مالیات تفاوت دارد و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بودجه داشته است.

کردزنگنه گفت: به شرط حمایت سازمان مالیاتی با توجه به منابع کشف نشده‌ای که برای دولت وجود دارد دولت می‌تواند بیشتر این مقدار را از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی بدست آورد.

کرد زنگنه افزود: سازمان مالیاتی نیاز به ابزار مادی و انسانی دارد. مشوق‌ها و بودجه لازم برای سازمان مالیاتی لازم است به دلیل اینکه سازمان مالیاتی حساس است بنابراین از نظر منابع مالی و تجهیزات و نیروی انسانی نیاز به حمایت و تشویق دولت دارد. هرچه خدمات دولت برای مردم بازگو شود اعتماد مردم بیشتر می‌شود و مردم با اشتیاق بیشتری در پرداخت مالیات خواهند داشت.

این کارشناس مالیات اضافه کرد: خوراک مالیات اطلاعات است بنابراین هرچه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر وارد سیستم شود مالیات بیشتر و اصولی‌تر دریافت خواهد شد بنابراین تا زمانی که اطلاعات کامل نباشد نمی‌توانیم مالیات را به حق دریافت کنیم به طور مثال از کل ۳۰۰ میلیون املاک در کشور فقط ۱۰۰ میلیون آن در نظام مالیاتی ثبت شده است بنابراین مشکل اصلی ناتوانی نظام مالیاتی در کشور است.

در طرح جامع نظام مالیاتی ۳۲ طرح تعریف شده، ولی سازوکار شبکه به تنهایی کافی نیست، چون نظام مالیاتی نیاز به خوراک و اطلاعات دارد. اطلاعات ناقص مالیاتی تبعیض ایجاد می‌کند و ریشه در اطلاعات ناقص است.

در این برنامه همچنین، هادی ترابی‌فر درباره تحقق مالیات در بودجه سال ۹۹ گفت: محقق نشدن عددهای بودجه در مالیات نیاز به جلوگیری از فرار مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی سه راهکار رسیدن به عدد مشخص شده در بودجه است اگر جلوی فرار مالیاتی به خوبی گرفته شود قطعا این عدد در بودجه ۹۹ محقق می‌شود و واقع بینانه است.

وی گفت: طرح جامع مالیاتی سالهاست در انتظار اجرایی شدن است. اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند. کاهش شفافیت مالیاتی و افزایش فساد نتیجه اجرا نشدن این طرح است.

او افزود: برای شناسایی فرارهای مالیاتی احتیاج به اطلاعات و همکاری نهادهای ذیربط است. استفاده درست از اطلاعات و لینک اطلاعات نیاز به استقرار کامل طرح جامع مالیاتی در کشور دارد.

دولت در لایحه بودجه ۹۹ علاوه برجلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند با کاهش معافیت مالیاتی اقشار مختلف و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی به تحقق رقم در نظر گرفته شده برای مالیات در سال ۹۹ کمک کند.

درادامه احمد زمانی رئیس مرکز پژوهش سازمان مالیاتی هم گفت: مقابله با فرار مالیاتی به معنای فشار نیست بلکه به معنی وصول مالیات حقه است بنابراین باید به بخشی از مودیان که اطلاعات خود را ثبت نکرده اند اشراف داشته باشیم، معافیت‌های مالیاتی باید شفاف شود، چون کشور ما نسبت به خیلی از کشورها بیشترین معافیت‌های مالیاتی را دارد همچنین اصلاح بعضی معافیت‌ها با معرفی پایه‌های مالیاتی نیز بخش دیگر است که باید برای افزایش و ارتقای درامدهای مالیاتی با هدف اینکه به تولید و سرمایه گذاری فشاری وارد نشود انجام شود.

زمانی گفت: برای نوین سازی و نظام هوشمندسازی مالیاتی برنامه ریزی لازم انجام شده است که نظام مالیات بر درامد را ساماندهی خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش سازمان مالیاتی درباره افزایش مالیات در بودجه ۹۹ گفت: در صورت عملی شدن پیشنهادات تغییر معافیت‌های مالیاتی تا حد درخور توجهی قابل وصول است.

کد خبر: ۳٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha