۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
برای مستاجرانی که در تنگنا هستند تدابیر خوبی اتخاذ کردیم
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

برای مستاجرانی که در تنگنا هستند تدابیر خوبی اتخاذ کردیم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: امروز جزء روزهایی بود که گزارش استان‌ها از وضعیت شیوع بیماری امیدوارکننده بود، زیرا حدود ۱۰ استان از پیک بیماری عبورکرده اند.

به گزارش بازار به نقل از صدا وسیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید غدیر خم و تشکر از همکاری مردم با ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:‌ امروز گزارش‌هایی که از استان‌ها رسید امیدوارکننده بود، حدود ۱۰ استان که هفته‌های قبل شرایط سختی داشتند امروز از پیک بیماری عبور کردند و مسیر کمتر دشواری پیش روی آنهاست. ان شاءالله با مراعات به خط آرامش می‌رسیم. رئیس جمهور با بیان اینکه در چند استان دیگر هنوز به کار، تلاش و همکاری مردم نیاز داریم تا از مسئله پیک عبور کنیم گفت: بحمدالله تا امروز هر استانی که یک دور وارد پیک این بیماری شده و شرایط پیک را دیده و از آن عبور کرده ما دیگر شاهد پیک دوم نبوده ایم؛ امیدواریم در آینده هم این چنین باشد.

روحانی ادامه داد: اگر مردم به همین صورت ادامه دهند خبرهای خوشی در هفته‌های آینده خواهیم داشت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد ادارات، بانک‌ها و مراکز عمومی رفت و آمدها، مراعات‌های قابل قبولی دارند اظهار داشت: البته برخی جاها به دقت بیشتری نیاز دارد.

وی با تاکید براینکه باید با متخلفان برخورد شود گفت: در ماه محرم مقرراتی که می‌گذاریم باید مسئولان مساجد، هیئت‌ها و تکایا اجرایی کنند و اگر کسی اجرا نکرد باید با او برخورد شود.
رئیس جمهور ادامه داد: نحوه برخورد با متخلفان هم باید در وزارت کشور تدوین و در ستاد مقابله با کرونا تصویب شود.

روحانی گفت: تمام مقررات مقابله باکرونا که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده به قوت خود باقیست تا زمانی که همین وزارت بهداشت بگوید واکسن قابل قبول در دسترس هست و شرایط تغییر کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید به شرایط سختگیرانه خود ادامه دهیم و راهبرد ما نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

اجتماعات تا اطلاع ثانوی؛ ممنوع
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: راهبرد ما در مقابله با این ویروس تغییر نکرده و همان راهبرد قبلی است.

رئیس جمهور گفت: آگاهی دادن به مردم اولین گام ماست و مردم کاملا باید درباره این ویروس و عملکرد و خطرات آن و شیوع و علائم آن آموزش و توضیحات کامل دریافت کنند.

وی با اشاره به آموزش‌هایی که تاکنون از طریق رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی به مردم ارائه شده افزود: به نظر من هنوز این آموزش‌ها کم است و باید در این زمینه اطلاعات لازم و کافی به مخاطبان و مردم داده شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم باید موارد بهداشتی را مقدم بر هر چیزی بدانند و این نکات را رعایت کنند و الزاما در شرایطی که هستیم استفاده از ماسک الزامی است و همه باید در مکان‌های سرپوشیده که وارد می‌شوند اعم از مراکز کسب و کار و اداری از ماسک استفاده کنند.

روحانی افزود: همچنین باید سایر دستورالعمل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت آن‌ها را اعلام کرده توسط تمام افراد رعایت و اجرا شود.

وی تاکید کرد: اجتماعات همچنان ممنوع است گرچه گاهی اعلام می‌شود به طور نمونه در استانی یک هفته ممنوع است ما در ستاد ملی این موضوع را فرای استان اعلام کردیم و در سراسر کشور تا اطلاع ثانوی اجتماعات به عنوان عزاداری، عروسی، مهمانی، سمینار و تحت هر عنوان ممنوع است و این استانی نیست و شامل سراسر کشور می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در صورتی که شرایطی ایجاد شود به تشخیص ستاد ملی کرونا برخی از اجتماعات ممکن است آزاد شود که اعلام خواهد شد، اما فعلا این اجتماعات ممنوع است.

روحانی افزود: همچنین باید با فرد متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند برخورد شود یعنی همانطور که در جلسه اعلام می‌شود در ادارات ما ۸۰ درصد یا بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کردند اگر فردی مراعات نکرد آن فرد باید تنبیه و با او برخورد شود.

رئیس جمهور گفت: اگر فردی این نکات را رعایت نکند برای او غیبت لحاظ خواهد شد و ما تمام افراد متخلف را باید شناسایی و اعلام کنیم همانگونه که پلمپ مکان‌ها را اعلام می‌کنیم باید بگوییم این ارگان و یا نهاد تخلف کرده است و به مدت مشخصی تعطیل می‌شود. وی افزود: باید مردم بدانند به عنوان مجازاتی که مورد تاکید نظام است فردی که از خدمت محروم می‌شود ادارات ما باید آمار خود را دقیق اعلام کنند که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این افراد با آن‌ها برخورد صورت گرفته و اگر نیاز است مجازات‌های دیگری هم اضافه شود به آن اضافه کنیم.

قدردانی رئیس جمهور از بیانات دیروز رهبر انقلاب
روحانی در ادامه سخنانش در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که ایشان بیان فرمودند این بود که مرجع نهایی در عرصه سلامت جامعه در شرایط کنونی منحصرا ستاد ملی مقابله با کروناست.

رئیس جمهور افزود: این مهمترین مسئله است یعنی ما آدرس را عوض نکنیم، مسیر را اشتباه نرویم، در این خانه و آن خانه را نزنیم؛ یک خانه داریم که یک در دارد و آن ستاد ملی مقابله با کروناست و مقرراتی که این ستاد وضع می‌کند برای همه لازم الاجراست.

روحانی گفت: حتی رهبر معظم انقلاب با بیان متواضعانه فرمودند «خود من هم، آنچه این ستاد بگوید اجرا و عمل می‌کنم».
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر لزوم تقویت بخش سلامت و افزایش امکانات و تجهیزات در این بخش و همچنین تعداد پرستاران از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای اولویت دادن به نیروهای قراردادی خدمات کار معین به منظور استخدام در بخش پرستاری خبر داد.

روحانی افزود: در جلسه امروز مقرر شد که برای استخدام افراد به عنوان پرستار، کسانی که قرارداد خدمات کار معین یا شرکتی هستند و در ماه‌های گذشته در بخش‌های کرونا فعالیت کردند صاحب امتیاز هستند و وزارت بهداشت برای استخدام می‌تواند آن‌ها را در اولویت قرار دهد.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: ما باید در بخش سلامت، دست وزارت بهداشت را در حد ضرورت باز بگذاریم.

وی با اعلام آمادگی کامل دولت برای افزایش تخت بیمارستانی افزود: همانطور که قبلا آقای دکتر نمکی اعلام کرد بیشترین تخت بیمارستانی را تا پایان امسال آماده می‌کنیم که این تعداد حدود ۸ هزار تخت یا بیشتر خواهد بود و حتی تخت‌های مربوط به بخش مراقبت ویژه را نیز افزایش خواهیم داد.

روحانی گفت: این جزو وظایف ماست که باید با تقویت بخش درمان فشار بر این بخش را کاهش دهیم تا به آرامش نسبی برسیم.

باید افراد آلوده را شناسایی و از جامعه جدا کنیم
روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم انجام تست و شناسایی مبتلایان تصریح کرد: راه مقابله با کرونا این است که بدانیم چه کسی حامل این ویروس است، ممکن است فرد مبتلا علامت ظاهری آنچنانی نداشته باشد لذا ما باید با تست تشخیص دهیم.

رئیس جمهور افزود: با شناسایی افراد آلوده باید مبتلایان را از جامعه جدا کنیم، ممکن است فرد آلوده در خانه یا بیمارستان بماند، اما جدا کردن مبتلایان از جامعه باید به عنوان وظیفه دوم ما اجرا شود.

روحانی ادامه داد: مرحله بعد شناسایی افرادی است که با فرد آلوده در ارتباط بوده اند، باید آن‌ها را نیز رهگیری و از جامعه جدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: تمامی کشورهایی که در این زمینه توفیقی به دست آورده اند از این راه عمل کردند که مسائل بهداشتی را الزامی و افراد مبتلا را شناسایی و از جامعه جدا کرده اند همچنین افرادی را که به نحوی با فرد آلوده در تماس بوده اند نیز شناسایی و رهگیری و از جامعه جداکردند تا شرایط جامعه مناسب و قابل قبول شده است.

روحانی با اشاره به استفاده برخی کشورها از سیستم مانیتورینگ برای شناسایی و رهگیری مبتلایان، تصریح کرد: این کشورها عمدتاً از طریق موبایل مانیتورینگ کرده اند، یعنی موبایل فرد الوده تا ۱۵ روز رهگیری می‌شود تا مشخص شود کجا رفته و با چه کسانی در ارتباط بوده است. ما در اینجا چنین سیستمی نداریم، اما اگر وزارت بهداشت این راه را مطلوب بداند، اجرای آن چندان مشکل نیست ما می‌توانیم امکاناتمان را در این راه بسیج کنیم تا این کار انجام شود.

روحانی با اشاره به سرعت انتشار ویروس کرونا در برخی نقاط افزود: در برخی نقاط یک مرتبه تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد و بیشتر نیز به این مربوط است که افراد در اجتماعات حضور می‌یابند و گاهی دیده میشود پس از خروج از اجتماعی ۲۰۰ نفره، ۲۰ الی ۳۰ نفر مبتلا شده اند.

رئیس جمهور افزود: به استان‌ها اختیاراتی داده ایم تا ستادهای استانی بتوانند دستورالعمل‌هایی را برای اقدامات محدودکننده وسخت گیرکننده به مدت یک هفته و یا در صورت نیاز بیشتر اجرا کنند.

وی با اشاره به اعلام برخی مناطق به عنوان قرمز، زرد و سفید تصریح کرد: وضعیت شهرها تنها مربوط به میزان افزایش یا کاهش مبتلایان نیست بلکه به خیلی چیزها ارتباط دارد و وابسته به امکانات آن شهرستان و یا استان است؛ در شهرستانی بیمارستان و تخت و نیروی انسانی وکادر درمانی به میزان لازم وجود دارد لذا وقتی ۱۰۰ تخت داریم با ابتلای ۴۰ نفر که ممکن است تعدادی نیز نیاز به بستری نداشته باشند، وضعیت این منطقه همچنان سفید است، اما همین ۱۰ نفرمبتلا ممکن است در شهر دیگر شرایط را عوض کند.

رئیس جمهور گفت: در جایی که به جای ۱۰۰ تخت مورد نیاز، ۲۰ تخت موجود است وضعیت متفاوت است لذا ما باید درصدها را در نظر بگیریم؛ اگر ۵۰، ۶۰ و یا ۷۰ درصدتخت‌های شهرستانی اشغال شود یعنی وضعیت آن منطقه قرمز است، اما اگر ازهزار تخت موجود، ۷۰ تخت اشغال باشد شرایط قرمز نیست.

روحانی ادامه داد: وضعیت شهرها و استان‌ها به شرایط ما یعنی امکانات، نیروی انسانی و کادر درمانی وابسته است.

رئیس جمهور افزود: مراعات مردم اصل است اگر مردم مراعات کنند کمک بزرگی در این راستا است و اگر کمک نکنند مشکل بزرگی نیز برای ما ایجاد می‌کند.

وظیفه هیئت‌های مذهبی تضمین سلامت مردم است
روحانی در ادامه نشست جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مردم ایران در برابر انواع فشارها ایستاده اند و امام حسین (ع) را نمی‌توانند فراموش کنند افزود: علائم، پرچم‌های سیاه و شعارهای ماه محرم در کوچه‌ها و خیابان‌ها امسال آغاز ماه محرم را نشان می‌دهند و هر جا که امکان پذیر است باید فضا، حسینی شود.

وی با اشاره به خاطره خود از ماه محرم که در آفریقای جنوبی بوده است گفت: صبح اول محرم در این کشور کوچه‌ها و خیابان‌ها کاملا فرق کرد؛ هر خانه‌ای یک پرچم سیاه بر سر در خانه نصب کرد و کاملا مشخص بود که فصل عزا و ماه محرم آغاز شده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آیین عزاداری در هندوستان که جمعیت عظیمی از مسلمانان دارد اظهار داشت: هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان که به امام حسین (ع) احترام می‌گذارند در روز تاسوعا و عاشورا سراسر هند را سیاه پوش می‌کنند؛ پس ما هم می‌توانیم فضا را کاملا سوگوارانه بکنیم، اما نحوه عزاداری ممکن است با سال‌های پیش متفاوت باشد.

روحانی همچنین افزود: ما باید دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع در یک مکان مخصوصا مکان‌های سرپوشیده را رعایت کنیم؛ تمام دستورالعمل‌هایی که تا پایان هفته آینده مشخص می‌شود باید مراعات و اجرا شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صاحبان مساجد و تکایا و کسانی که متولی امر هیئت‌ها هستند یک وظیفه جدید بر عهده دارند گفت: سال‌های پیش کارهایی، چون تمیز کردن مساجد، دعوت کردن از منبری‌ها و پذیرایی بر عهده آن‌ها بود، اما امسال یک وظیفه مهمتری بر دوش دارند و آن مراعات برای تضمین سلامت همه عزاداران حسینی است؛ همه کسانی که وارد هیئت‌ها می‌شوند باید سالم بیایند و سالم بروند.

روحانی ادامه داد: این موضوع سلامت وظیفه‌ای بر دوش همه متولیان جوامع مدنی دینی است که باید احساس کنند این مسئولیت را امسال بر دوش دارند به گونه‌ای که دشمنان ما بهانه پیدا نکنند.

وی گفت: دشمن هفته بعد از دهه محرم می‌خواهد بگوید اگر مردم گرفتار شدند مربوط به عزاداری عاشورا و تاسوعا است؛ نباید بگذاریم چنین بهانه‌ای به دست دشمنان دین بیفتد و ما همانگونه که باید عاشورا را زنده نگهداریم باید اهداف و آرمان عاشورا را هم زنده نگهداریم.

تاکید رئیس جمهور بر رعایت دستورالعمل‌ها در ایام محرم
روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی کرونا با اشاره به ایام ماه محرم اظهار داشت: نکات بهداشتی را باید در این ایام رعایت کنیم تا عزاداری باشکوهی داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز گذشته فصل الخطاب بود و برای همگان روشن کرد که چگونه باید عمل کنیم و عزاداری و سوگواری انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: امروز نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تدابیری اتخاذ و برای مستاجرانی که در تنگنا هستند مصوبه خوبی تصویب شد که در زمینه ودیعه‌ای که باید پرداخت کنند به آن‌ها کمک کنیم همچنین برای افرادی که در زمینه مبارزه با کرونا فعال بودند تدابیری برای استخدام و امتیازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای شروع کار مدارس در نیمه شهریور نیز چارچوب‌ها و تصمیماتی در نظر گرفته شد.

کد خبر: ۳۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha