۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
افزایش شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپا

افزایش شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپا

شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی در پایان معاملات امروز جمعه افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، با وجود انتشار گزارش‌های مایوس کننده مربوط به عملکرد شرکت‌های اروپایی و گزارش مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو منطقه یورو در فاصله ‌ماه‌های آوریل تا ‌ژوئن (سه ماهه دوم) امسال و در اوج بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کووید- ۱۹، شاخص‌های کل بورس‌های اوراق بهادار کشورهای اروپایی افزایش محتاطانه‌ای را تجربه کردند.

ارزش شاخص سهام بورس ‌پاریس (CAC ‌۴۰‌) در پایان ‌معاملات ‌امروز با ‌۳۵ صدم درصد افزایش ‌نسبت به ‌پایان ‌معاملات روز ‌کاری پیشین، به چهار هزار و ۸۶۹ واحد رسید. شاخص سهام بازار بورس ‌فرانکفورت ‌آلمان (Dax) هم که سهام شرکت‌های مهم صادراتی این کشور درآن در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود در معاملات امروز ۵۶ صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت.

شاخص سهام بورس ‌فوتسی ۱۰۰ ‌لندن (FTSE ‌۱۰۰) هم که ‌در آن در هر ‌روز ‌کاری سهام ۱۰۰ ‌شرکت ‌مهم و ‌بزرگ ‌انگلیس، ارزشگذاری و ‌خرید ‌و ‌فروش ‌می‌شود در معاملات ۴۳ صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت.

شاخص سهام بورس ‌یورواستاکس ۵۰ (EuroStoxx ‌۵۰ ‌) ‌ ‌که در آن در هر روز ‌کاری سهام ۵۰ شرکت ‌بزرگ منطقه یورو ‌ارزشگذاری و خرید و ‌فروش می‌شود، در معاملات ۵۲ صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت.

شاخص سهام ‌فوتسی یوروفرست ۳۰۰ (FTSEurofirst ۳۰۰) نیز که در ‌آن در هر روز کاری ‌سهام ۳۰۰ شرکت بزرگ ‌منطقه یورو، ‌ارزشگذاری و خرید و ‌فروش می ‌شود در معاملات نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، ۵۳ درصد افزایش یافت.

شاخص سهام بورس ‌استاکس ۶۰۰ (Stoxx ۶۰۰) ‌ ‌نیز در معاملات نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، ۵۳ صدم درصد افزایش یافت.

شاخص‌های کل بورس‌های اوراق بهادار کشورهای اروپایی در معاملات امروز در حالی افزایش یافت که در پایان معاملات روز گذشته این شاخص‌ها به علت نتایج مایوس کننده مربوط به تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو منطقه یورو و انتشار شاخص نگران کننده تولید ناخالص داخلی در آمریکا در فاصله ‌ماه‌های آوریل تا ‌ژوئن (سه ماهه دوم) امسال، به طور چشمگیری، کاهش یافته بودند.

با این حال افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و بانک‌های مهمی مانند گروه خدمات مالی و بانکداری «ب ان پ پاریبا»، ‌BNP ‌Paribas، و افزایش ارزش سهام شرکت‌های فناوری آمریکا در این افزایش‌ها بی تاثیر نبوده است.

تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال به احتمال زیاد باز هم کاهش خواهد یافت. همچنانکه تولید ناخالص داخلی در همین منطقه در فاصله ماه‌های ‌ژانویه تا مارس (سه ‌ماهه نخست) امسال، سه و شش دهم درصد کاهش یافته بود. اقتصاد دانان و ‌کارشناسان مسائل مالی که خبرگزاری رویترز نظر آن‌ها را در این باره جویا شده است پیش بینی کرده اند که رقم این شاخص اقتصادی در این فاصله زمانی از سال ۱۲ درصد کاهش داشته باشد. همچنانکه امروز سازمان داده‌های آماری و پژوهش‌های اقتصادی فرانسه (l’Insee)، اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال ۱۳ و هشت دهم درصد کاهش یافته است. در اسپانیا نیز میزان تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه دوم امسال ۱۸ و نیم درصد کاهش یافت. با این میزان کاهش هر اندازه که اقتصاد این کشور در شش سال گذشته به دست آورده بود به یکباره از دست رفت.

در معاملات امروز بازار بورس پاریس ارزش هر سهم گروه خدمات مالی و بانکداری «ب ان پ پاریبا»، ‌BNP ‌Paribas، چهار و ۱۶ صدم درصد افزایش یافت. ارزش هر سهم شرکت آنژی فرانسه نیز دو و ۷۲ صدم درصد افزایش یافت.

در سطح اروپا نیز ارزش هر سهم شرکت نوکیا که سهام آن در شاخص سهام بورس ‌استاکس ۶۰۰ (Stoxx ۶۰۰) ‌ ‌ در هر روز کاری ارزشگذاری می‌شود ۱۳ و ۸۹ صدم درصد افزایش یافت. ارزش هر سهم شرکت مخابراتی آلتیس نیز پنج و ۹۷ صدم درصد افزایش یافت.

این در حالی است که در پایان معاملات روز گذشته بازار بورس نیویورک، شاخص کل سهام ‌بورس ‌نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز همگی کاهش یافتند. به این صورت که میانگین شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، یکی ‌از سه شاخص عملکرد بورس ‌اوراق ‌بهادار نیویورک، ۸۵ صدم درصد، شاخص سهام نزدک، دیگر شاخص ‌عملکرد بورس اوراق بهادار ‌نیویورک که بزرگ‌ترین بازار ‌معاملات الکترونیک سهام در ‌آمریکا است، ۴۳ صدم درصد و شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، سومین شاخص عملکرد ‌بورس اوراق بهادار نیویورک که ‌از فهرستی متشکل از سهام ‌۵۰۰ ‌شرکت مهم در ‌بازار بورس ‌نیویورک تشکیل شده است نیز ۳۸ صدم درصد کاهش یافت.

در معاملات امروز جمعه نیز، قراردادهای آتی که بر روی شاخص‌های ‌بورس ‌نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، شاخص سهام نزدک و شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، بسته می‌شود و در آن تحویل دارایی و سهام در آینده صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که اندکی شاخص‌ها کاهش یافته است.

در آسیا، اما اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی به گونه دیگری است. همچنانکه شاخص مبتنی بر میانگین موزون ارزش سهام سی اس آی ۳۰۰ (CSI ۳۰۰) چین که در آن عملکرد ۳۰۰ شرکت بزرگ این کشور از نظر ارزش بازاری که در هر روز کاری در بورس‌های شانگ‌های و شاخص سهام شنزن، به ترتیب نخستین و دومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار چین ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شوند، هشت صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت. شاخص مرکب ‌شانگ‌های چین، یکی از مهمترین شاخص ‌های عملکرد بورس ‌اوراق ‌بهادار چین، ‌ در معاملات امروز هفت صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، افزایش یافت.

اوضاع و شرایط بد اقتصادی در آمریکا باعث شده است شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به علت از دست دادن کار افزایش و از آن طرف ارزش دلار کاهش یابد. به طوری که اکنون شاخص دلار برابر سبد ارزی مرجع بین المللی متشکل از شش ارز ‌مهم جهان ‌یعنی ‌یورو، پوند ‌انگلیس، ‌ین ‌ژاپن، ‌فرانک سوئیس، ‌دلار کانادا و ‌کرون ‌سوئد، ۳۷ صدم درصد کاهش یافته است.

در بازار ارز نیز ارزش هر ‌یورو برابر دلار ‌در ‌بازار ‌بین‌المللی ‌مبادلات ارزی ‌امروز، به ۱,۱۸۷۵ دلار رسید که نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین ۲۴ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارزش برابری ین با دلار آمریکا نیز در معاملات امروز بازار توکیو، افزایش یافت. بدین صورت که هر ۱۰۴,۱۷ ین برابر یک دلار آمریکا معامله می‌شد.

در معاملات امروز، بازار اوراق ‌قرضه و ‌اسناد بهادار ‌نیز ‌نوسان داشت. به ‌طوری که ‌نرخ سود ‌اوراق قرضه ‌خزانه داری ‌با سررسید ۱۰ ‌ساله ‌آمریکا در ‌معاملات ‌امروز به ۰,۵۳۹۶% رسید. حال ‌آنکه نرخ سود ‌این نوع ‌اوراق ‌درمعاملات روز ‌کاری پیشین، به منفی -۰,۵۴۲ رسیده بود.

در بازار نفت نیز قیمت‌ها در نوسان بود. به طوری که بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود با ۹۳ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۳ دلار و ۳۴ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود با ۹۵ صدم درصد افزایش به ۴۰ دلار و سه سنت رسید.

کد خبر: ۳۲٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha