۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
مشتری داخلی و خارجی صنایع دستی از دست رفت! / ۹۰ درصد بازار صنایع دستی آسیب دید
گفتگوی بازار با رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی

مشتری داخلی و خارجی صنایع دستی از دست رفت! / ۹۰ درصد بازار صنایع دستی آسیب دید

عبداللهی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی از آسیب پذیری بالای ۹۰ درصدی فعالان این صنف از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: بی سابقه ترین رکود در بازار صنایع دستی را تجربه می کنیم.

ملیحه خورده پا؛ بازار: صنایع دستی یکی از آسانترین شیوه ها برای گسترش روابط فرهنگی در داخل و خارج کشور و بهترین راهکار برای کسب درآمد ارزی و عبور از اقتصاد وابسته به نفت است اما در حال حاضر تشدید تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و محدودیت های مرزی برای صادرات کالا و ورود و خروج توریست موجب شده تا این  هنر-صنعت آسیب های بسیار زیادی را تحمل کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی براین باور است که فعالان این صنف در دوران شیوع کرونا در زمره آن دسته از صنوفی هستند که بالای ۹۰ درصد آسیب دیده اند.

سید محمد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن موجب شده تا بازار صنایع دستی مشتریان داخلی و خارجی خود را از دست بدهد به همین دلیل این صنف هم مانند تالارهای پذیرایی، باشگاه های ورزشی و صنوفی از این قبیل آسیب پذیری بالای ۹۰ درصد را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده است.

وی می افزاید: حیات بازار صنایع دستی به حضور مشتریان داخلی و خارجی وابسته است اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا از یک سو ورود توریست به کشورها به صفر نزدیک شود بنابراین یکی از راههای درآمدزایی صنف فروشنده صنایع دستی و اشیاء قدیمی مسدود شد.

این فعال صنفی ادامه می دهد: صادرات نیز یکی از راههای کسب درآمد برای فعالان در هنر-صنعت صنایع دستی بود اما شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در ترانزیت و فعالیت های مرزی درآمدزایی از این راه را برای فعالان صنف صنایع دستی به شدت کاهش داده است.

صنایع دستی در سبد خانوار نیست و استفاده از آن ضرورتی ندارد بنابراین از لیست خرید مردم حذف شده و یا در آخرین جایگاه لیست خرید خانوار قرار گرفته است.

صنایع دستی در سبد خانوار نیست
رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی درباره وضعیت بازار داخلی صنایع دستی می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کاهش سطح درآمد و افزایش هزینه ها موجب شده تا مردم خریدهای خود را اولویت بندی کنند و از آنجایی که صنایع دستی در سبد خانوار نیست و استفاده از آن ضرورتی ندارد بنابراین از لیست خرید مردم حذف شده و یا در آخرین جایگاه لیست خرید خانوار قرار گرفته است.

عبداللهی می افزاید: البته موبایل نیز در سبد کالایی مردم قرار ندارد ولی از آنجا که با توجه به گسترش تکنولوژی و ارتباطات خرید موبایل در لیست اقلام ضروری خانوار برای خود جایی را باز کرده است و هر فرد بنا به وسع مالی از موبایل با برند و کیفیت های متفاوت استفاده می کند.

مستاجرها تعطیل کردند
رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی با اشاره به رکود شدید حاکم بر بازار فروشندگان صنایع دستی اظهار می کند: در حال حاضر ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در این رسته  فعالیت می کنند اما به دلیل شرایط اقتصادی نیم درصد از این واحدها و معادل ۳۵ واحد صنفی پروانه کسب خود را ابطال کرده اند.

وی می افزاید: از سال گذشته ۷۰۰ مورد درخواست برای کسب پروانه صنفی اقدام کرده اند اما به دلیل نواقص در پرونده هنوز این امر محقق نشده است.

عبداللهی ادامه می دهد: بیشترین ابطال پروانه از سوی آن دسته از فعالان در این رسته صنفی است که مستاجر بوده و باید اجاره ماهیانه پرداخت می کردند اما آن عده که هنوز می توانند در مقابل هزینه ها و عدم کسب درآمد تاب آوری داشته باشند تلاش می کنند از ابطال پروانه و تعطیلی واحد صنفی خودداری کنند.

این فعال صنفی اظهار می کند: معمولا مستاجر ها  در عرصه فعالیت صنفی و تجاری زود از نفس می افتند وبرای خروج از بازار کسب و کار اقدام می کنند.

قیمت مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی به شدت افزایش یافته است؛ قیمت انواع فلزات، لعاب، مواد رزین و پلی استر که با دلار محاسبه می شود گران شده است و در نهایت نرخ صنایع دستی افزایش یافته است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار صنایع دستی با رکودی شدید مواجه شده است.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت صنایع دستی
رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی درباره تغییرات  در قیمت لوازم خانگی می گوید: قیمت صنایع دستی ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است که دلیل اصلی آن نوسانات نرخ  ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و بالارفتن هزینه دستمزد است.

وی می افزاید: بخشی از مواد اولیه برای تولید صنایع دستی وارداتی هستند که نوسانات نرخ ارز و محدودیت در واردات آنها موجب می شود تا قیمت تمام شده صنایع دستی گرانتر شود.

عبداللهی ادامه می دهد: قیمت مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی به شدت افزایش یافته است؛ قیمت انواع فلزات، لعاب، مواد رزین و پلی استر که با دلار محاسبه می شود گران شده است و در نهایت نرخ صنایع دستی افزایش یافته است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار صنایع دستی با رکودی شدید مواجه شده است.

این فعال صنفی می گوید: لعاب، ابزار آلات، لحیم جوش، انواع چسب، نقره و رنگ بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع دستی است که قیمت آن دو تا دو نیم برابر افزایش یافته است.

وی تصریح می کند: افزایش نرخ آهن آلات و مواد اولیه داخلی تا ۸۰ درصد و بالارفتن دستمزد هنرمندان از دیگر مولفه هایی است که قیمت تمام شده صنایع دستی را با تغییراتی جدی مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی خاطرنشان می کند: البته از آنجایی که هزینه مواد اولیه بیشترین میزان گرانی را تجربه کرده و دولت حداقل برای کنترل نرخ مواد اولیه داخلی اقدامی انجام نمی دهد بنابراین هنرمندان تلاش کرده اند تا کمترین میزان افزایش دستمزد را داشته باشند و فروشندگان نیز به کمترین میزان سود رضایت داده اند تا بدین ترتیب شاید بازار صنایع دستی از رکود خارج شود.

عبداللهی می گوید: افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی نقش بسزایی در گران شدن قیمت صنایع دستی ایفاء می کند.

وی می افزاید: در ماههای اخیر قیمت تمامی کالاها تجربه رشد چندین برابری را داشته اند اما از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش یافته و خریدهای آنها اولویت بندی می شود بنابراین خرید صنایع دستی از اولویت ها خارج شده است زیرا مردم مجبور به  استفاده از این کالاها نیستند.

دولت در دوران شیوع کرونا وعده پرداخت تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی را داد اما این امر به دلیل مشکلات گسترده ای که دولت در سایر بخش ها دارد، محقق نشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی با تاکید براینکه متاسفانه قیمت های فعلی این کالاها برای هنرمندان و فعالان این صنف مقرون به صرفه نیست، تاکید می کند  از آنجایی که بازار کشش بیشتر این قیمت ها را ندارد به ناچار باید هنرمندان و فروشندگان به حداقل سود قناعت کنند زیرا در غیر این صورت همان حداقل فروش را نیز از دست خواهند داد.

عبداللهی تصریح می کند: قیمت لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی، جاروبرقی و یخچال فریزر تا پنج برابر بیشتر شده است اما از آنجایی که جزو کالاهای ضروری برای خانوارها محسوب می شوند بنابراین مردم تلاش دارند تا این اقلام را تهیه کننذ اما خرید صنایع دستی جزو واجبات نیست به همین دلیل قیمت آن نمی تواند منطبق با واقعیت اقتصادی کشور تغییر کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی درباره اقدامات حمایتی از این صنف خاطرنشان می کند: دولت در دوران شیوع کرونا وعده پرداخت تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی را داد اما این امر به دلیل مشکلات گسترده ای که دولت در سایر بخش ها دارد، محقق نشد.

وی تصریح می کند: در حال حاضر مهمترین درخواست ما از دولت برای کنترل قیمت مواد اولیه داخلی و تامین مواد اولیه وارداتی است تا واحدهای فعال در تولید صنایع دستی با تعطیلی مواجه نشوند.

عبداللهی می گوید: برخی از واحدهای صنفی فعال در تولید صنایع دستی تعطیل شده اند و برخی برای حفظ برند تلاش دارند تا با افزایش تاب آوری این روزهای سخت را سپری کنند.

کد خبر: ۳۲٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha