۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
اقتصاد آلمان در فصل دوم امسال ۱۰.۱ درصد کوچک شد
با وجود موفقیت در کنترل کرونا

اقتصاد آلمان در فصل دوم امسال ۱۰.۱ درصد کوچک شد

اقتصاد آلمان در فصل دوم سال جاری با نرخ ۱۰.۱ درصد منقبض شد که این بالاترین نرخ انقباض اقتصادی فصلی طی ۵۰ سال اخیر است. اقتصاددانان بر این باورند اقتصاد این کشور رکودی بسیار عمیق ولی کوتاه مدت را تجربه می کند. اما روند بازسازی اقتصاد زمان بر خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: آلمان بزرگترین اقتصاد قاره اروپا است  که بسیاری بر این باورند در مبارزه با کرونا بسیار موفق عمل کرده است. اما با وجود این موفقیت در مبارزه با کرونا، تاثیر این بحران روی اقتصادش چشمگیر بوده است و آمارهای ارایه شده توسط مرکز آمار آلمان از اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور در ماه های اخیر پرده برداشته است و مهمتر اینکه تصویری روشن از آینده اقتصاد این کشور هم ارایه نداده است.

 به گزارش دویچه وله در نتیجه تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در آلمان و اثرات منفی ناشی از همه گیری کرونا، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم سال جاری ۱۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تنزل پیدا کرده است. این رسانه اصلی ترین دلیل افت ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور را  کاهش صادرات و افت شدید سرمایه گذاری در کسب و کارها عنوان کرد.

مرکز آمار آلمان در گزارش خود نوشت: «این بالاترین میزان افت نرخ رشد اقتصادی  فصلی آلمان از سال ۱۹۷۰  تا کنون بوده است و از تمامی رکودهایی که طی ۵۰ سال گذشته اتفاق افتاده است، شدیدتر و عمیق تر است. در سال ۲۰۰۹  و در جریان بحران مالی این سال ارزش تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل اول سال ۲۰۰۹ میلادی ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود و در طول این بحران و حتی بحران بدهی سال ۲۰۱۱ قاره اروپا، هیچ گاه کشور آلمان افت بین از ۴ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی در هر فصل را شاهد نبود. شرایط  کنونی برای اقتصاد آلمان تازگی دارد و نگرانی های زیادی را برای سران اقتصادی و مردم ایجاد کرده است.»

تا سال ۲۰۲۲ منتظر بازسازی اقتصاد نباشید
یورو نیوز هم در گزارش خود به وضعیت اقتصادی آلمان اشاره کرد و نوشت: «تعطیلی اقتصاد در فصل  گذشته و باز شدن محتاطانه کسب و کارها در ماه های اخیر باعث شده است تا شرایط اقتصادی کشور چندان قابل اعتماد نباشد. در شرایط فعلی برخی از کسب و کارها مانند خودروسازی ها و رستوران ها فعال هستند ولی این بازگشایی با توجه به وضعیت بحرانی کنونی نمی تواند بازدهی قبلی را داشته باشد. مطالعات اقتصادی نشان می دهد به دلیل تداوم بحران کرونا در دنیا و باز نشدن مرزهای اغلب کشورهای اروپایی و امریکایی که نشان دهنده تداوم محدودیت سفر در دنیا دارد، نمی توان انتظار داشت تا سال ۲۰۲۲ اقتصاد به شرایط قبل از کرونا باز گردد.»

در ادامه این گزارش به این سناریو پرداخته شد که آیا کشف واکسن و تولید انبوه آن می تواند اقتصاد دنیا را نجات دهد یا خیر؟ در این گزارش نوشته شد: «حتی اگر واکسن کرونا در اوایل سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود و مردم بتوانند دوباره کارشان را از سر بگیرند ولی تاثیر منفی ناشی از موج زیاد بیکاری، ورشکستگی شمار زیادی از کسب و کارهای کوچک و متوسط و جایگزین شدن تکنولوژی و رباتها به جای انسانها مانع اصلی و مهمی برای رشد اقتصادی است. در مرحله اول باید نیروهای کاری برای شرایط تازه آماده شوند، آموزشهای لازم را دریافت کنند و به تدریج بتوانند دوباره وارد بازار کار شوند و به تولید درآمد بپردازند. در این وضعیت است که اقتصاد رشد خواهد کرد و فشار ناشی از رکود پایان می یابد.»

رکودی عمیق ولی کوتاه
کارستن برزسکی، اقتصاددان مرکز مطالعاتی آی ان جی آلمان در مصاحبه ای با تلویزیون سی ان ان گفت: «روند احیای اقتصاد آلمان روندی بلند مدت است و این مساله تنها به آلمان اختصاص ندارد. بلکه تمامی کشورهای دنیا در این شرایط خواهند بود.»

وی افزود: «ما انتظار داریم در نتیجه همه گیری کرونا عمیق ترین رکودی که تا کنون در جهان تجربه شده است، را تجربه کنیم ولی خوش بختانه این رکود کوتاه مدت است و به سرعت پایان پیدا می کند. اما پایان رکود را نمی توان با زمان احیای اقتصاد همزمان دانست. روند احیای اقتصاد طولانی مدت است و دولتها باید در این دوره از اقتصاد کشور خود حمایت کنند.»

نکته دیگری که باعث بحران در اقتصاد آلمان شده است، کاهش هزینه های مصرفی  در میان مردم کشور آلمان است. استفان کوت اقتصاددان  مرکز مطالعات اقتصادی کیل آلمان بر این باور است که با وجود ارایه کمکهای مالی توسط دولت به مردم و کسب و کارها، ما شاهد این هستیم که میزان مصرف در آلمان ۱۳۰ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. افت میزان مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید یا کاهش درآمد اقل استحصال مردم نیست بلکه به دلیل نگرانی در مورد آینده و عدم اطمینان در مورد وضعیت بازار در ماه های پبش رو است. از طرف دیگر همه گیری کرونا و نگرانی از احتمال ابتلا به این ویروس است که باعث شده است تا مردم برای خرید از خانه خارج نشوند.

این اقتصاددان برجسته در انتهای صحبتش گفت: «مصرف نقش مهمی در رشد اقتصادی و احیای اقتصاد یک کشور دارد و تنها زمانی می توان انتظار داشت مصرف در آلمان رشد کند، که شرایط کرونایی برطرف شود و مردم با اطمینان خاطر از خانه خارج شوند واز خرید خود لذت ببرند. از طرف دیگر پایان کرونا را می توان به معنای پایان رکود دانست ولی تا بازگشت به شرایطی که قبل از کرونا داشتیم فاصله زیادی داریم. این رکود کوتاه مدت خواهد بود ولی بدون شک عمق آن بیشتر از رکودهای گذشته است.»

کد خبر: ۳۲٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha