۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
اصناف: مالیات را باید داد ولی بی خبر و بدون مشورت؟!
دردسرهای تصمیم گیری پشت دربهای بسته رئیس برای صاحبان صنوف

اصناف: مالیات را باید داد ولی بی خبر و بدون مشورت؟!

نیمه دی ماه بود که حجت بر فعالان ۱۵ رسته شغلی و صنفی تمام شد که یا تا پایان دی ماه شماره کارتخوان خود را در درگاه عملیات بانکی سازمان امورمالیاتی برای تعیین مالیات ۹۹ ثبت کنند و یا اینکه منتظر باشند و ببیند سازمان امورمالیاتی با کدامین معیار میزان مالیات صال آینده آنها را مشخص خواهد کرد.

بازار، ملیحه خورده پا:براساس توافق بی سروصدای اتاق اصناف ایران با سازمان امورمالیاتی مقرر شده تا مالیات سال آینده ۱۵ رسته شغلی برمبنای ثبت شماره کارتخوان در درگاه عملیات بانکی این سازمان تعیین شود و برای این صنوف اظهارنامه ملاک تعیین مالیات قرار نگیرد اما با گذشت بیش از ۴ روز از زمان اتمام حجت اتاق اصناف ایران با اتحادیه ها بسیاری از اعضا و روسای اتحادیه ها نسبت به این تصمیم گیری اظهار بی اطلاعی کرده و یا از نامه  نگاری برای رساندن اعتراض اصناف به گوش مسئولان بالادستی خبر می دهند.

رئیسی که از اصل ماجرا بی خبر است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات یکی از این افراد است که در گفتگو با خبرنگار بازار نسبت به جزئیات اصل ماجرا اظهار بی اطلاعی کرده است.

اسداله کارگر با انتقاد از عملکرد اتاق اصناف ایران در اطلاع رسانی نسبت به این تصمیم گیری می افزاید: کسی درباره نحوه این تصمیم گیری و جزئیات آن با اتحادیه هایی که مشمول اجرای طرح شده اند مشورتی نکرده و اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده است.

در حال رایزنی هستیم

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز از تصمیم گیری اتاق اصناف ایران با سازمان امورمالیاتی پشت دربهای بسته گلایه دارد.

مصطفی احمدی با انتقاد از نحوه تصمیم گیری و اطلاع رسانی درباره طرح جدید مالیات برای ۱۵ رسته شغلی اظهار می کند: صنوفی که مشمول اجرای این طرح شده اند به هیچ عنوان طرف مشورت اتاق اصناف ایران و یا سازمان امورمالیاتی قرار نگرفته اند و در آخرین بازه زمانی از این قانون مالیاتی مطلع شده اند.

وی تصریح می کند: درحال رایزنی با سازمان های ذی صلاح هستیم تا بدین ترتیب بتوانیم مشکلاتی که صاحبان صنوف دارند را برطرف کنیم.

تصمیم گیری پشت دربهای بسته

رئیس اتاق اصناف تهران نیز از اینکه پیش  از تصویب طرح با اتحادیه های مرتبط با این طرح مشورت نشده و نظرات کارشناسانه آنها اخذ نشده است، گلایه مند است و باور دارد که اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران حتی بعد از تصمیم گیری پشت دربهای بسته ضعیف بوده است.

قاسم نوده فراهانی به خبرنگار بازار می گوید: اتحادیه های مرتبط با قانون جدید مالیاتی در جریان تصویب  قانون جدید مالیاتی هستند اما مساله اصلی این است که تصمیم گیری بدون دریافت نظرات کارشناسی آنها و ایجاد فرهنگ سازی برای اصناف انجام شده است.

انتقاد از اطلاع رسانی درباره طرح جدید مالیاتی

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران نیز با منتقدان نحوه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران از طرح جدید مالیاتی همراه است اما باور دارد که سازمان امورمالیاتی باید سهم پررنگتری از اطلاع رسانی را به عهده می گرفت.

محمدرضا جعفری به خبرنگار بازار می گوید: این طرح مدتها قبل تصویب شده است اما اطلاع رسانی دیرهنگام به اتحادیه ها و از سوی اتحادیه ها به مردم و نبود فرهنگ سازی موجب شده تا باورپذیری نسبت به اجرای طرح کمی سخت و با مقاومت انجام شود.

وی تصریح می کند: برای تبیین طرح جدید مالیاتی نیاز به اطلاع رسانی دقیق و جامع تری از سوی اتاق اصناف ایران و سازمان امورمالیاتی داشتیم  اما با توجه به اینکه سازمان امورمالیاتی بودجه دولتی دارد بنابراین باید سهم بیشتری از برگزاری اطلاع رسانی را به عهده می گرفت.

روزهای ناخوشایند تجربه اولین پرداخت مالیات اصناف و تبعاتی که به بازار تحمیل کرد هنوز از خاطره ها پاک نشده است به همین دلیل امید می رفت رئیس جدید اتاق اصناف ایران تاریخ را سرلوحه تصمیم گیریهای خود می کرد و قبل از تعیین ضرب الاجل برای اصناف بابت تصمیمی که بدون اطلاع آنها گرفته است، کمی برای تبیین فعالان صنفی وقت و هزینه صرف می کرد.

کد خبر: ۳٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha