۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
بررسی وضعیت بورس، تفاوت سهامداری با بورس‌بازی
یادداشت وارده؛

بررسی وضعیت بورس، تفاوت سهامداری با بورس‌بازی

مشهد- حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در یادداشتی درباره این سؤال که بورس تا چه زمانی رشد منطقی خواهد داشت، برای بازار نوشت: برداشت من این است که بازار سرمایه و بورس تا پایان سال یا تثبیت می‌شود یا رشد منطقی‌ای را خواهد داشت و احتمال نزولی شدن آن با توجه به روند رشد آن از ابتدای سال جاری کمتر است.

حسین امیر رحیمی؛ بازار: بازار سرمایه یکی از بخش‌های قدرتمند آن بورس تهران است و اینکه گفته می‌شود ما در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم منظور همان بورس تهران است که تنها بورس متشکل سهام است که در اقتصاد ایران شکل‌گرفته است.

این بازار در کنار بازار دارایی‌های دیگری مانند طلا، ارز، مسکن، جواهرات، عتیقه، مستغلات، خودرو و بقیه برای خانوارهایی که پس‌انداز دارند قابلیت جذب این پس‌اندازها را دارد.

در سال‌های گذشته این بازار به دو دلیل از توفیق بالایی برخوردار بود، دلیل نخست اضافه شدن  سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار از طرف تقاضاکنندگان بود یعنی افرادی که تمایل به داشتن سهام شرکت‌ها داشتند وارد بورس می شدند.

دومین دلیل عملکرد و سیاست‌گذاری خوب دولت در این حوزه بوده  و از طرفی فاصله‌ای که بازار سرمایه با سایر بازارهای دارایی ازجمله سکه، طلا و ارز داشت رشد بازار سرمایه را به همراه داشت.

حال دو مسئله در ذهن تمامی سرمایه گذاران مطرح است، اول اینکه این رشد تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند و دوم اینکه آیا این رشد پایدار خواهد بود و مردمی که سرمایه خود را به این بازار آورده‌اند تا چه زمانی آن را در این بازار نگه می‌دارند

در پاسخ به سوال نخست باید اذعان کرد تا زمانی که عرضه‌های اولیه از سوی دولت انجام می‌شود و هرروزه افراد بیشتری به این بازار اضافه می‌شوند رشد این بازار را شاهد خواهیم بود.البته باید انتظار  رشد منطقی را داشته باشیم که با ورود افراد جدید و عرضه‌های اولیه صورت می‌گیرد.

در خصوص پاسخ دومین سؤال باید خاطر نشان کرد در این برهه زمانی ما می‌بایست فرهنگ‌سازی مناسبی را درمیان خانواده‌ها در مورد بازار سرمایه انجام دهیم.

ازنظر من درصد قابل‌توجهی از سهامداران در حال خریدوفروش آنی سهام برای اخذ سود هستند و بافرهنگ سازی مناسب می‌توان این افراد را از روش‌های دیگر تأمین سرمایه برمبنای نگهداری سهام  آگاه  و افراد را به این کار تشویق کرد.

به‌عنوان‌مثال سود سهام که به‌صورت سالانه به افرادی که سهام شرکتی را خریداری کرده‌اند داده می‌شود یا توثیق سهام برای اخذ تسهیلات و یا دریافت خدمات مالی که این موضوع نیز به‌عنوان پیشنهاد در سازمان بورس مطرح‌شده و قوانین آن نیز وجود دارد و در حال حاضر در کشورهای دیگر بسیار اتفاق می‌افتد.

در کشور ما برای سهام‌داران حقوقی، سازوکار آن مشخص است اما بانک‌ها برای سهام‌داران حقیقی می‌بایست این امکان را به‌عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و وام قبول کنند، به‌عنوان‌مثال اگر فردی به‌اندازه ۵۰ میلیون تومان سهام دارد بتواند سهام خود را در بانک به‌عنوان توثیق بگذارد و معادل آن تسهیلات دریافت کند که هم فرد از عواید سهام خود بدون فروش آن استفاده کند و هم بانک در صورت ایجاد مشکل و عدم بازپرداخت تسهیلات خود بتواند فروش مستقیم سهام را در دستور کار خود قرار دهد.

ریسک مفهومی
بازار سرمایه بدون تب و نوسان و ریسک مفهومی ندارد ولی با توجه به اینکه ورود به بازار سرمایه با شدت مناسبی در حال رشد است و از طرفی این بازار باعرضه‌های سهام که از سوی دولت انجام می‌شود در حال عمیق شدن است برداشت من این است که حداقل تا پایان امسال شاهد تثبیت و رشد این بازار باشیم و کاهش مؤثری در آن قابل پیش‌بینی نیست.

تنها حالتی که برای بازار سرمایه ممکن است کاهش قابل‌توجهی را شاهد باشیم در دو حالت است. نخست آنکه سایر بازارهای تأمین پس‌انداز  مانند مسکن، ارز ، طلا و سکه کاهش قابل‌توجهی داشته باشند که بورس به‌تناسب آن‌ها دچار کاهش شود و دوم زمانی است که‌موجی که در حال حاضر وارد بازار سرمایه شده است دولت نتواند در فرهنگ‌سازی موفق عمل کند.

این موضوع باید در میان مردم و سهام‌داران جا بیفتد که سهامداری متفاوت از بورس‌بازی است و سهام‌داران نباید به دنبال مبادله سهام برای دریافت سود باشند اگر این اتفاق رقم بخورد باعث نزولی شدن این بازار خواهد شد.

البته برداشت من این است که بازار سرمایه و بورس تا پایان سال یا تثبیت می‌شود یا رشد منطقی‌ای را خواهد داشت و احتمال نزولی شدن آن با توجه به روند رشد آن از ابتدای سال جاری کمتر است .

کد خبر: ۳۲٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha