۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
آمریکا در برابر اژدهای زرد چه خواهد کرد؟
مشکلات ایالات متحده در جنگ اقتصادی با چین

آمریکا در برابر اژدهای زرد چه خواهد کرد؟

سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «الکس مورسیانو» با عنوان «چگونه آمریکا می تواند بدون قربانی کردن اقتصاد، در برابر چین بایستد» منتشر نموده است. نکته جالب در این مقاله شرط ایستادگی در مقابل چین است که آن را رفع موانع تولید وتخصیص بودجه به تحقق عنوان می کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: مقاله «چگونه آمریکا می تواند بدون قربانی کردن اقتصاد، در برابر چین بایستد»  در واقع اشاره و اعترافی جدی به وضعیت و مشکلات تولید در اقتصادآمریکا اهم از  وجود زنجیره تامین مشکل دار  و وابستگی جدی و درد سر ساز  این کشور به واردات از چین است که بعد از اعمال جنگ تجاری کالاهای مورد نیاز خود را حتی گرانتر از قبل  وارد می کند. نگاهی به راهکارهای ارایه شده اهم از متنوع سازی منابع واردات، درونزایی تولید، توجه به بخش تولید از مسیر گذر از پرداخت مالیات به روش سنتی، توجه بیشتر به مدیریت و نحوه تخصیص منابع  و... می تواند  برای اقتصاد ایران هم مفید باشد.

روابط اقتصادی بین واشنگتن و پکن عمیق است، با این وجود آمریکا می تواند بدون قربانی کردن اقتصاد وابستگی کمتری به چین داشته باشد. در آغاز بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا، کمبود تجهیزات محافظ شخصی منجر به فشار برای  بازگرداندن زنجیره تأمین - اول برای تجهیزات محافظ شخصی و سپس سایر کالاها – به داخل کشور شد. باید گفت استدلال برای بازگشت مجدد زنجیره تأمین به کشور مبتنی بر این فرضیه  نادرست است که زنجیره های تأمین جهانی از زنجیره های تامین داخلی کمتر ایمن است. وابستگی کمتر به زنجیره های تأمین چین نباید به معنای ساخت زنجیره های تامین به طور کامل داخلی باشد.

شواهد اخیر حاکی از آن است که زنجیره های تأمین داخلی در واقع نسبت به زنجیره های عرضه جهانی مقاومت بیشتری ندارند. اگر ایالات متحده بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز خود را تولید کند، اقتصاد آن مختل شود و این یک مشکل بزرگ است. اما اگر ایالات متحده آمریکا برخی از کالاها را در داخل کشور تولید کند و برخی را از کشورهای مختلف  وارد کند، خطر نیز متنوع می شود و می توان با آنها مقابله نمود. از طرف دیگر وقتی منبع خطر متنوع شد، احتمال کمتری وجود دارد که یک رویداد واحد (بلایای طبیعی، جنگ یا بیماری همه گیر) همه تأمین کنندگان را مختل کند.

در رویدادهایی مانند بلایای طبیعی یا شیوع بیماری همه گیر، حفظ و استفاده از انبارهای اضطراری - همانطور که سوئیس انجام می دهد - بسیار موثرتر از  زنجیره تأمین کاملاً داخلی است. تجارت به آمریکایی ها کمک می کند محصولات با قیمت کمتری برای مصرف کنندگان آمریکایی فراهم شده و بازار مشاغل آمریکایی شاهد رشد و رونق باشد.

آمریکایی ها قیمت جنگ تجاری با چین را پرداخت کرده اند، اما یکی از پیامدهای جنگ تجاری انحراف واردات از چین به کشورهایی مانند تایوان و ویتنام بوده است. با تشکیل مجدد مشارکت ترانس پاسفیک یا مشارکت اقیانوس آرام، موانع تجاری با سایر کشورهای آسیایی کاهش یافته، امکان صادرات  بیشتر چین به سایر کشورها فراهم شده و امکان کاهش تعرفه بر واردات کشورهایی مانند تایوان فراهم شده است و این مهم باعث شده مصرف کنندگان آمریکایی برخی از کالاها را با قیمت های بالاتر از قبل جنگ تجاری خریداری کنند. کاملا آشکار است که پیمان ترانس آتلانتیک باعث قدرتمند شدن چین در منطقه می شود.

امکان صادرات  بیشتر چین به سایر کشورها فراهم شده و امکان کاهش تعرفه بر واردات کشورهایی مانند تایوان فراهم شده است و این مهم باعث شده مصرف کنندگان آمریکایی برخی از کالاها را با قیمت های بالاتر از قبل جنگ تجاری خریداری کنند

اکنون یک راه برای تقویت ظرفیت تولیدی آمریکا و تلاش برای بازگرداندن مشاغل خاص وجود دارد: با شروع ارائه کد مالیاتی، سرمایه گذاری در آمریکا آسانتر می شود. براساس قانون فعلی، شرکت ها مجبورند در ساختارهای تجاری و مسکونی قدیمی با مالیات زیاد سرمایه گذاری نمایند.  کاهش سرمایه گذاری به معنای کندتر رشد بهره وری و در نتیجه کندتر شدن رشد دستمزدها است. هنگامی که ایالات متحده به شرکت ها اجازه داد سرمایه گذاری را سریعتر آغاز کنند، سرمایه گذاری، بهره وری و دستمزدها افزایش یافت. چین این مهم را زودتر درک کرد. در اواسط دهه ۲۰۰۰، آنها اصلاحاتی را جهت سرمایه گذاری انجام دادند و بنگاه هایی که از این شرط بهره مند شده اند، سرمایه گذاری را ۳۸.۴ درصد و بهره وری را ۸.۹ درصد افزایش دادند.

فراتر از اینکه بخش خصوصی باید نسبت به سرمایه گذاری منصفانه تر شود،  ما همچنین باید در نظر بگیریم که چگونه دولت فدرال تحقیق و توسعه را بهبود می بخشد. تهیه بودجه برای تحقیقات علمی منطقی است، زیرا نوآوری منافع کلانی را برای کل کشور به ارمغان می آورد. در زمان ترامپ نه تنها سهم بودجه فدرال اختصاص داده شده به تحقیقات علمی کاهش یافته است بلکه رویکرد آن در مورد اعطای بودجه نیز مشکل دارد زیرا دولت فدرال به دنبال تحقیقات کم خطر و کم درآمد و در عین حال دارای پتانسیل پیشرفت است.

افزایش بودجه و طرز تفکر مجدد در مورد اعطای کمک هزینه، ایده های اقتصادی خوبی هستند. محققان علاوه بر انجام تحقیقات می توانند ۴۲ درصد از وقت خود را صرف انجام وظایف اداری جهت کمک به دولت کنند. بهبود فرآیندهای تأیید اعطای بودجه به تحقیقات علمی هم برای نوآوری و هم برای استراتژی ژئوپلیتیک خوب خواهد بود.

 این مهم به هیچ وجه سیاست های اقتصادی برای مقابله با چین نیست و اشکال مختلف فشار دیپلماتیک و سیاسی را کنار می گذارد. اما اصول محکم اقتصادی باید و می تواند به راهنمایی سیاست جهت مقابله با دستاوردهای چین کمک کند.

کد خبر: ۳۲٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha