۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
رشد سرمایه گذاری در بورس جای نگرانی ندارد
معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران:

رشد سرمایه گذاری در بورس جای نگرانی ندارد

ابراهیمی، معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران گفت: حمایت سازمان حسابرسی، نهادهای عمومی مالی و خود چارچوب های بورس که برخاسته از سیاست های دولت است به طور مشخص سرمایه گذاری ها را ضمانت می کنند و لذا نگرانی وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محسن ابراهیمی معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران، درباره رابطه رشد بورس و درآمدهای مالیاتی دولت گفت: قانونگذار درمورد مالیات سرمایه گذاری و نقل و انتقال سهام یک عدد مقطوعی را در بورس به میزان نیم درصد و بر اساس ارزش روز مشخص کرده و برای سهام خارج از بورس هم ۴ درصد ارزش اسمی را تعیین کرده است.

وی افزود: این نوع از مالیات به دلیل مقطوع بودن در فواصل زمانی مختلف قابلیت تغییر ندارد مگر اینکه قانون را عوض کنیم.

معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به اینکه رویکرد این قانون جذب سرمایه ها به سمت کارهای اصلی بود گفت: هدف این بود که سرمایه ها به جای گردش در حوزه دلالی و بازارهای غیررسمی مانند سکه و ارز به سمت مکان های مناسب سرمایه گذاری مانند بورس هدایت شوند کمااینکه دولت امسال با عرضه برخی سهام ها به بورس در حال هدایت سرمایه ها به سمت این بازار است.

این مقام مسئول متذکر شد: شرکتها برای رشد سهام خود مجبورند شفافیت مالی داشته باشند که شفافیت مالی و برنامه ریزی موجب ثابت واحدهای تولیدی و جلوگیری از خطرات ناشی از تصمیم گیری های نابجا خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه نگاه ما در سیستم مالیاتی نگاه درآمدزایی است و با این نگاه ما در خیلی از موراد تناقض داریم اظهارکرد: مثلا درمورد نقل و انتقال ملک ۵ درصد ارزش معاملاتی به عنوان مالیات گرفته می شود اما در مورد بورس کارگزار نسبت به سود حاصله خرید و فروش و با نرخ ۳۵ درصد مالیات می دهد، از طرف دیگر شرکت هایی که سهامشان در بورس رونق پیدا می کند و سهامشان را با قیمت بالا در به مردم می فروشند حق تقدم سهام سهامداران این سهام را می خرند بنابراین اگر رونق بورس نبود جذب سرمایه شرکتهای پاک و قابل اعتماد کجا می خواست انجام شود؟

وی افزود: در سیستم بورس روش های مختلفی وجود دارد مثلاً گزارشات حسابرسی حتی ریسک فعالیت شرکت را هم اعلام می کنند و بدین ترتیب افرادی که بازار را تحلیل می کنند و سهام می خرند از آخرین وضعیت شرکت و شفافیت های اقتصادی شرکت کاملاً آگاهند.

معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران می گوید: مزایای بورس از نظر اقتصادی بسیار مفید است و شفافیت و بزرگ شدن شرکت ها هم مالیات بیشتری برای دولت به همراه می آورد.

ابراهیمی ضرورت مکانیزه شدن سیستم مالیاتی را یادآور شد و مطرح کرد: مثلاً می توان اعداد مشخصی را در گلوگاه های درآمدی تعیین کرد تا دولت ضمن کاستن از حجم نیروهای خود مالیات ها را هم به صورت مکانیزه دریافت کند.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می توان دولت را نسبت به درآمدهای مالیاتی از بورس و آینده این بازار مسئولیت پذیر کرد؛ گفت: سازوکار سیاست های پولی طوری است که سهامداران با گزارش های حسابرسی به شرکتها اعتماد می کنند بنابراین حمایت سازمان حسابرسی، نهادهای عمومی مالی و همچنین خود چارچوب های بورس که برخاسته از سیاست های دولت است به طور مشخص این سرمایه گذاری ها را ضمانت می کنند و لذا نگرانی وجود ندارد.

کد خبر: ۳۲٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha