۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
آیا بازار سرمایه دستوری شده است؟/ صعود و ریزش های عجیب و غریب بورس
بازار در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛

آیا بازار سرمایه دستوری شده است؟/ صعود و ریزش های عجیب و غریب بورس

نوسان شاخص در مرز دو میلیون واحد و عملکرد برخی از نمادهای تاثیرگذار در این دامنه ناشی از دخالت دولت و سهامداران عمده جهت نفس گیری بازار سرمایه است.

پژمان مرادی؛ بازار: در آخرین روز معاملات هفته یعنی چهارشنبه ۸ مرداد شاخص بورس بار دیگر با ۳۶ هزار واحد سقوط، روند نزولی به خود گرفت. مقاومت شاخص در نزدیکی دو میلیون واحد را برخی از کارشناسان جزو روند روانی بازار می‌دانند و برخی دیگر دستوری شدن بازار و اقدامات دولت عنوان کردند.
دسته دوم  اعتقاد دارند دولت عامل نوسان بازار سهام در نزدیکی شاخص دو میلیون واحد است دلیل خود را این گونه مطرح می‌کنند که دولت نگران ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام شرکت‌های مختلف به دلیل کم عمق بودن بازار است به بیان دیگر دولت برای جلوگیری از ریزش سنگین شاخص در آینده اقدام به حفظ شاخص در این بازه‌ زمانی می‌کند.
برخی از سهامداران معتقدند که یک سهام تاثیر گذار بر روی شاخص بلافاصله بعد از اینکه رشد مثبتی پیدا کند بدون هیچ دلیلی متوقف می‌شود و بعد از توقف با منفی نماد باز می‌شود.

برای جلوگیری از هیجان ممکن است اقداماتی از سوی مسئولان شکل بگیرد
شریفی‌نیا کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار دستوری نشده اما برای نفس گیری و جلوگیری از هیجانات ممکن است برخی از اقدامات از سوی مسئولان صورت بگیرد.
محمد علی شرفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار در رابطه با دستوری شدن بورس گفت: تا کنون ما فقط شایعه‌ای دستوری شدن را شنیدیم اما هیچ اتفاق عملیاتی صورت نگرفته است. زمانی که بازار دستوری بشود موضوعاتی از قبل رانت در کنار آن مانند دوران قبلی مطرح است اما بنده در شرایط کنونی چیزی مبنی بر دستوری شدن در بازار مشاهده نمی‌کنم.

شریفی‌نیا اضافه کرد: در شرایطی که بازار دستوری شود قیمت بالا را پایین می‌فروشند یعنی تقاضا برای یک قیمت در بازار وجود دارد اما شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که سهامداران مجبور بشوند با قیمت پایین‌تری سهم خود را بفروشوند.

وی در توضیح شرایط بازار در حالت دستوری شدن افزود: فرض کنید وزارت صمت به عرضه کنندگان کالا دستور می‌دهد که کالا خود را با یک قیمت ثابت عرضه کنید در نتیجه اجازه رقابت به خریداران نمی‌دهد و به بیان دیگر این یک نوع دستوری شدن در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا در شرایط کنونی ناظران بازار نمادی که در حال رشد است را متوقف می‌کنند و بعد از باز شدن نماد با منفی کار خود را از سر می‌گیرد؟ گفت: به غیر از دلایلی که در رابطه با توقف سهام وجود دارد، یک زمانی ممکن است بازار دچار هیجان شود و ناظر تشخیص می‌دهد که نماد تاثیر گذار را متوقف کند تا به بازار فرصت فکر کردن بدهد و همچنین به سرمایه گذاران این فرصت را بدهند تا نمادهای دیگر را هم ببینند و بر اساس مشاهدات جدید تصمیم بگیرند. به نظر من نمی‌توان گفت این نوع برخورد دستوری است بلکه دادن یک فرصت تامل به افراد است تا هیجانی تصمیم نگیرند.

شریفی‌نیا اظهار کرد: برخی از جاها بازار دچار هیجان می‌شود در نتیجه مسئولین به منظور اینکه هم بازار برای خودشان شفاف شود و هم خود بازار شفاف شود تا سهامداران بتوانند درست تصمیم بگیرند اقدام به توقف برخی از نمادها می‌کنند، اما نمی‌توان این را مبنا قرار داد که بازار دستوری شده است.

مدیر این کارگزاری در رابطه با آینده بازار  افزود: بالاخره قیمت‌های واقعی و ارزش‌های جایگزینی سهام‌ها وقتی مشخص بشود این احتمال  وجود دارد که بازار از دو میلیون واحد عبور کند.

آنچه در برخی از نمادها دیده می‌شود ناشی از رفتار سهامداران عمده است
مرادی کارشناس بازار سرمایه هم بر این باور است که بازار دستوری نشده و آنچه در برخی از سهم‌های مشاهده می‌شود ممکن است به خاطر عملکرد سهامداران عمده نماد باشد.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در مورد دستوری شدن بازار گفت: بحث دستوری شدن بازار سرمایه یک شائبه‌ای است که هر از چندگاهی مطرح می‌شود اما در شرایط کنونی نمی‌توان عنوان کرد که بازار دستوری است.

مرادی اضافه کرد: گاهی اوقات قوانینی که اتخاذ می‌شود ممکن است باعث شود یکسری از رویه‌ها در بازار برای مدت محدودی شکل بگیرد ولی در کل چیزی بر مبنای دستوری بودن در بازار، به خصوص در سال‌های اخیر و روزهای گذشته مشاهده نکردم.

وی گفت: بسته شدن نماد دلایل مختلفی دارد و بسته به شرایط بازار، عملکرد سهامداران عمده و غیره تصمیم به توقف یا باز شدن نماد می‌شود و صرفا اینکه یک سهم رویه مثبتی را در پیش گرفته و بعدها از صفحه خرید به صف فروش می‌رود این به معنای دستوری بودن بازار یا اعمال فشار از جای دیگر نیست دلایل متعدد می‌تواند داشته باشد که رفتار سهامداران عمده سهم را می‌توان اصلی‌ترین دلیل برای این موضع عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت برخی از نمادها تاثیرگذار در بازار که به یکباره از روند مثبت به منفی تغییر پیدا می‌کنند، اظهار داشت:  اگر ما بخواهیم دلیلی  را به جای دستوری بودن مطرح کنیم، این است که رفتار سهامداران عمده کاملا تاثیر گذار از در این موضوع است.

به گفته وی مرز دو میلیون واحد گردنه حساسی است و در همین ماه از شاخص از آن عبور می‌کند.

کد خبر: ۳۲٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      2 0
      دقیقا درسته، بازار کاملا دستوریه و تحلیل بردار نیست
    • US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      2 0
      آقا دقیقا دستوریه
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      2 0
      روحانی بورس را مثل بقیه اقتصاد داغون نکنه صلوات
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      1 3
      یک بازار هم هست که مردم دارن ازش سود می برن شما نمی ذارید همش میگید دستوریه، خب قبول دستوریه، چه دستوری بهتر از این که مردم سود ببرن
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 2
      تحلیل تون درست اما تو محاسبه های خودتون تورم رو حساب نمی کنید و اینکه ممکنه همین بورس عامل تورمی بشه و بعد بازم میگین دستوریه؟
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 0
      اقتصاد ایران جز بورس راهی نداره، حالا هر چی می خواهید اسمش رو بذارید دستوری یا غیردستوری
    • علی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      1 0
      هرکی نگاه کنه ریزمعاملاتو میفهمه دستوری منفی میکنم