۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سایت های خبری از چشم مخاطبان افتادند!/فیلترینگ داخلی یا تحریم های خارجی؟
دلیل اختلال در سرویس AMP گوگل مشخص نیست؛

سایت های خبری از چشم مخاطبان افتادند!/فیلترینگ داخلی یا تحریم های خارجی؟

سرویس AMP گوگل از روز دوشنبه فیلتر شده است و سایت های خبری، خبرگزاری ها و سایت های تولیدکننده محتوا را با مشکلاتی مواجه کرده است. امروز شرکت زیرساخت در بیانیه ای اعلام کرده است که این فیلترینگ موقتی بوده است.

بازار؛ گروه فناوری: سرویس AMP گوگل فیلتر شده است. کارشناسان معتقدند احتمال فیلتر شدن این سرویس بسیار زیاد است. این امر موجب شده بازدیدها از سایت های خبری، خبرگزاری ها و استارتاپ ها از طریق موبایل به طرز چشمگیری کاهش یابد و مشکلات جدیدی برای سئوی کسب و کارها ایجاد شود.

از ۶ مرداد برخی فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال در سرویس AMP گوگل؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد خبر دادند که در نهایت باعث ایجاد اختلال در ارائه سرویس آنها شده است. برخی این اختلال را به فیلترینگ ارتباط داده و برخی دیگر ایجاد تحریم جدید از سمت گوگل را عامل این اختلال اعلام کردند. در این بین برخی از مدیران فعال در حوزه کسب‌وکارهای مجازی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست‌کاری در شبکه زیرساخت را دلیل اصلی اختلال در سرویس‌های خود عنوان کردند.

محدودیت های جدید در ارتباطات اینترنتی کشور
کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌ای که در توییتر خود منتشر کرده خبر از ایجاد محدودیت‌های جدید در ارتباطات اینترنتی کشور داده است.

این کمیسیون در بیانیه‌ خود با اشاره به اختلال‌های زیرساختی و اینترنتی اخیر اعلام کرده که در کنار  اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا و فشار ناشی از مشکلات اقتصادی، حالا خبرهایی در خصوص اختلالات و ایجاد محدودیت‌ در ارتباطات اینترنتی به گوش می‌رسد. در این اطلاعیه آمده است در شرایطی که نگرانی از قطع اینترنت و محدودیت به شبکه ملی اطلاعات کماکان سایه خود را بر سر کسب‌وکارها نگاه داشته، ایجاد اختلال در زیرساخت اینترنت کشور، پهنای باند ضعیف و متزلزل، نبود مراکز داده استاندارد و عدم رعایت حداقل‌ها در سرویس‌دهی و  مهم‌تر از همه نبود نظارت بر استانداردها و SLA ها، نفس کشیدن را برای اقتصاد دیجیتال کشور دشوارتر از قبل کرده است. در این بیانیه مدرک یا اطلاعاتی مبنی بر اینکه چگونه این کمیسیون از ایجاد محدودیت‌های جدید در زیرساخت ارتباطی کشور با خبر شده منتشر نشده است.

در این بیانیه با ابراز نگرانی از قطع مجدد زیرساخت‌های ارتباطی آمده است: «فعالان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در غیاب پاسخ روشن و شفاف از سوی مسوولان زیرساخت و شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت در قبال تعهدات‌شان به کسب‌وکارها، در هر محفلی نگرانی از احتمال قطعی مجدد زیرساخت‌ها و حتی به مانند سال گذشته قطعی اینترنت کشور (ایران اکسس) را هم مطرح می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به بیانیه کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر در آذر سال ۹۸ و به دنبال قطع سراسری اینترنت در آبان ماه یادآور شده که درشرایط تحریم ظالمانه، شرایط اقتصادی نامناسب و شیوع ویروس کرونا “واردکردن شوک‌های ناگهانی به فعالان اقتصاد دیجیتال، باانجام عملیات کارشناسی نشده یا آزمایش وخطا، مسدودشدن ترافیک AMP، قطع دسترسی به CDN های بین‌المللی، نبود مکانیسم شفاف در فیلترینگ به مثابه دردسرهای متناوب این حوزه است. ” این کمیسیون در بیانیه خود تاکید کرد که اقتصاد نوپای دیجیتال تحمل این شوک‌های مضاعف را ندارد.

اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی در این بیانیه خواسته که در اولین فرصت مسئولان مربوطه نسبت به شفاف‌سازی و الزام شرکت‌های فراهم کننده خدمات زیرساخت به پاسخگویی در قبال تعهدات اقدام نموده و به وظیفه رگولاتوری خود در این حوزه عمل کند و از هرگونه فعلی که موجب بروز فاجعه برای اقتصاد متزلزل دیجیتال شود جلوگیری به عمل آورد. این کمیسیون در پایان این بیانیه  قطع اینترنت یا اختلال در آن، به دلیل اثر تخریبی بالا، دیگر یک راه‌حل قلمداد نشده و خود ایجاد کننده بحران است و عدم توجه به نبض زنده اقتصاد کشور در این شرایط، قطعا عین بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی آشکار است.

مشکلات سایت ها 
 از دسترس خارج شدن سرویس AMP گوگل سایت های خبری، خبرگزاری ها و استارتاپ ها را با مشکل مواجه کرده و میزان بازدید موبایلی را از سایت ها به شدت کاهش داده است.

عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: دولت  فیلتر سرویس AMP گوگل را انکار کرده، کشورهای دیگر نیز تاکنونی اظهار نظری درباره تحریم یا فیلتر این سرویس برای ایران ارائه نکرده اند.

او افزود: با این همه بسیاری متوجه مشابهت هایی در فیلتر داخلی شده اند. به طور مثال زمانی که کلاد پلیر فیلتر شد نیز شباهت هایی با فیلتر سرویس AMP گوگل داشت.

طالبی اهمیت سرویس AMP گوگل را در باز کردن سایت ها توسط موبایل عنوان کرد و گفت: تمامی سایت های خبرگزاری، خبری و محتوایی از این سرویس استفاده می کردند. به طور کلی فیلترینگ این سرویس موجب کاهش چشمگیر بازدیدهای موبایلی از سایت ها شده است. زمان باز کردن سایت با موبایل دو صفحه باز می شود که یکی از آن ها سریعتر است، سرویس AMP گوگل صفحه کندتر را حذف کرده و سرعت لود کردن سایت را افزایش می دهد.

او افزود: در تلاش هستیم تا دقیقا بفهمیم ماجرا فیلترینگ بود یا تحریم. منابع و دوستانمان در مجموعه‌های داخلی مرتبط به ما گفته‌اند که فیلترینگی در کار نبوده اما از آن سو تست‌های کارشناسان حکایت از فیلترینگ دارد. متاسفانه در این چند ماه صحبت‌های ضد و نقیض درباره این موارد زیاد مطرح شده و می‌خواهیم خودمان از گوگل و با کمک کارشناسان خبره پی به اصل ماجرا ببریم. احتمال تست فیلترینگ این سرویس وجود دارد.

طالبی گفت:  بازدید از سایت‌های خبری در همین ساعات فیلتر شده به شدت کاهش پیدا کرده و سئوی این سایت‌ها دستخوش تغییرات منفی شدیدی شده است. که اگر فیلترینگی در کار بوده، باید آن را یک فیلترینگ از نوع کور اطلاق کرد که بدون توجه به عواقب و ضررهای آن، صورت گرفته است.

مهدی رودکی، مدیرعامل ایران سئو گفت: رویکرد کلی AMP کمک به کاربران موبایلی برای دیدن سریع‌تر اخبار و مقالات است. این سرویس باعث می‌شود که سرعت بارگذاری سایت‌های خبری بسیار کاهش پیدا کند و از آنسو باعث شده بود که برخی سایت‌های خبری آنسوی مرزها نیز در دسترس کاربران موبایلی قرار بگیرند؛ موضوعی که شاید بتواند دلیلی برای فیلترینگ این سرویس باشد.

به گفته او سایت‌ها و مدیران سایت‌های خبری در یک دوراهی تصمیم سخت قرار گرفته‌اند و باید تصمیم بگیرند که از سرویس AMP خارج شوند یا خیر، چرا که خروج از این سرویس نیز به این راحتی نیست و باید بهینه‌سازی‌های گوناگونی برای سایت ایجاد کرد تا بازدیدکنندگان به مشکل نخورند.

فیلترینگ سرویس AMP گوگل موقتی بود
شرکت زیرساخت در بیانیه خود اعلام کرد که محدودسازی سرویس AMP گوگل به دستور مقام قضایی خطاب به اپراتورها رخ داده که پس از بررسی مجدد، این دستور با مساعدت مقام قضایی طی چند ساعت لغو شده است.

تحریم ها به اندازه کافی استارتاپ ها و سایت های خبری را تحت فشار و محدودیت قرار داده است. حال چه دلیلی دارد که سرویس AMP گوگل از داخل فیلتر شود؟ البته احتمال تحریم یا همان فیلترینگ از خارج از کشور نیز وجود دارد. فعالان کسب و کارهای اینترنتی در شرایطی فعالیت می کنند که از داخل فیلتر هستند و از خارج تحریم.

کد خبر: ۳۲٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      0 0
      از ۶ مرداد برخی فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال در سرویس AMP گوگل؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد خبر دادند که در نهایت باعث ایجاد اختلال در ارائه سرویس آنها شده است. برخی این اختلال را به فیلترینگ ارتباط داده و برخی دیگر ایجاد تحریم جدید از سمت گوگل را عامل این اختلال اعلام کردند. در این بین برخی از مدیران فعال در حوزه کسب‌وکارهای مجازی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست‌کاری در شبکه زیرساخت را دلیل اصلی اختلال در سرویس‌های خود عنوان کردند.