۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
ترامپ در عرصه اقتصادی در امریکا چندان موفق نبود
تحلیل کارشناسان داووس از چرایی استقبال سرد داووس از ترامپ

ترامپ در عرصه اقتصادی در امریکا چندان موفق نبود

در روز اول اجلاس داووس رییس جمهور امریکا در مورد موفقیت هایش در عرصه اقتصادی گفت اما سخنان او انتقادات زیادی به همراه داشت به خصوص جنگ های تجاری ترامپ که این بار کشورهای دوست ( اروپایی) را هدف قرار داده است.

بازار-مونا مشهدی رجبی: دونالد ترامپ رییس­ جمهوری امریکا در سخنرانی روز اول خود در اجلاس جهانی داووس اعلام کرد:« اقتصاد امریکا در یک شکوفایی بزرگ و رونق عظیم اقتصادی قراردارد. رونقی که در تاریخ دنیا بی­سابقه بوده است». او تمامی این موفقیتها را به سیاستهای اقتصادی اجرا شده توسط دولتش نسبت داد و بردیدگاه انتخاباتی خود یعنی اولویت دادن به امریکایی­ها تاکید دوباره کرد. او تهدید زیست محیطی را جدی ندانست وگفت:« افرادی که مدام هشدار می­دهند تنها یک هدف را دنبال می­کنند. آنها می­خواهند بر ما مسلط شوند و اقتصاد ما را ویران کنند. ولی من با این رویکرد مقابله می­کنم».

بعد از این سخنرانی رسانه های دنیا به بررسی ابعاد مختلف این سخنرانی پرداختند.یکی از مهمترین سوال­ها اینجا بود که آیا ترامپ واقعا تاثیری شگرف روی اقتصاد امریکا داشت یا خیر؟

شبکه رادیویی « ان پی ار» در حاشیه اجلاس داووس و بعد از سخنرانی ترامپ، مصاحبه ای با یکی از کارشناسان اقتصادی حاضر در داووس انجام داد و در مورد صحت گفته­ های ترامپ در عرصه اقتصادی امریکا از او سوال کرد. اسکات هورسلی کارشناس اقتصادی و یکی از تحلیل­گران ارشد اقتصادی است که طی 10 سال اخیر مسولیت رصد داده­های اقتصادی امریکا و تحلیل آنها را برای رسانه«سی ان بی سی» بر عهده داشته است. متن مصاحبه او را با شبکه رادیویی « ان پی ار» می بینید:

به نظر شما عملکرد اقتصادی دولت ترامپ به اندازه­ای که خودش ادعا می­کند درخشان است؟ آیا سیاستهای اجرا شده توسط دولت در سالهای اخیر توانست زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم کند؟

بدون شک این طور نیست. البته  طی دوره ریاست جمهوری او برخی از شاخصهای مهم اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری کاهش یافت. هم اکنون نرخ بیکاری در امریکا برابر با 3.5 درصد است که پایین­ ترین نرخ طی نیم قرن اخیر است و بازار سهام هم در سالهای اخیر عملکرد خوبی داشت. اما واقعیت این است که بازسازی اقتصاد امریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما شروع شد. ما در دور دوم ریاست جمهوری او شاهد آغاز روند افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش بیکاری بودیم.

از طرف دیگر برخی از شاخصهای مهم هم در این دوره کاهش پیدا کرده است. مثلا متوسط نرخ رشد اقتصادی امریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برابر با 2.6 درصد بود که پایین­ترین نرخ طی 50 سال اخیراست. متوسط نرخ رشد اقتصادی نیم قرن اخیر در امریکا 3 درصد بود.

در نتیجه جنگ تجاری که ترامپ ایجاد کرد، هم تجارت در امریکا کاهش یافت و هم رشد اقتصادی کمتر شد. این جنگ تجاری که در ابتدا با چین شروع شد و اخیرا هم به روابط  امریکا با اروپا کشیده شده، موضوعی بسیار نگران کننده است. ترامپ در اجلاس داووس هم اروپا را تهدید کرد که تعرفه کالاهای وارداتی از اروپا به خصوص خودرو را افزایش می­دهد و این به معنای آغاز یک درگیری اقتصادی دیگر در سطح جهان است.

یکی از مسایل مهمی که در اجلاس سال جاری داووس مطرح است، تغییرات جوی و گرمایش زمین است اما رییس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در مورد این مساله صحبتی نکرد.آیا او در مورد این بحران بزرگ جهانی در جلسات دیگر داووس صحبت کرد؟

او زیاد در این زمینه صحبت نکرد و حتی در یک جلسه تاکید کرد دستور خروج امریکا از توافق زیست محیطی پاریس هم توسط او صادر شده است. او در سالهای حضورش در کاخ سفید تلاش کرد تا قوانین زیست محیطی را نادیده بگیرد. ترامپ مانند شمار زیادی از اعضای کابینه اش، در مورد دیدگاه های علمی که باعث شد تا توافق پاریس شکل بگیرد تردید دارد. البته او اصولا با علم میانه خوبی ندارد و تنها به کسب درآمد مقطعی می اندیشد.

برخورد اولیه با او در اجلاس داووس چگونه بود؟

 سران کشورهای حاضر در اجلاس و مقامات برگزارکننده اجلاس با او بسیار مودبانه برخورد کردند ولی برخوردهای گرم و صمیمی نداشتند. داووس همیشه محلی برای حضور افرادی بود که به جهانی ­سازی معتقد بودند و می­خواستند شرایط را نه برای یک عده خاص یا مردم یک کشور خاص بلکه برای تمام دنیا بهبود بخشند. در جلسات داووس همیشه در مورد ضرورت آزادی تجارت و تاثیر مثبت آن روی اقتصاد دنیا صحبت می­شد و سیاستهای رییس جمهور امریکا بر خلاف این دیدگاه ها است. ترامپ حتی در سخنرانی داووس هم  روی سیاست خود مبنی بر اولویت دادن به امریکایی ها تاکید کرد و گفت «اصلی ترین وظیفه یک کشور توجه به نیازهای مردمش و در اولیوت قرار دادن آنها است». این دیدگاه مخالفان زیادی در میان حاضران در جلسه دارد .

 هفته گذشته او موفقیهای زیادی در عرصه تجاری کسب کرد. امضای توافق تجاری امریکا با چین که باعث کاهش تنش های بین دو کشور می­شود طرح تجاری امریکا با کانادا و مکزیک هم به توافق منجر شد. به نظر شما باید منتظر جنگ­های تجاری جدیدی باشیم یا این بحران­ها به اتمام رسیده است؟

به نظر من جنگ های تجاری ترامپ ادامه دارد و نا امید کننده تر اینجاست که این بار کشورهای دوست را هدف قرار داده است. افزایش تعرفه گمرکی برچند دسته از اقلام وارداتی از فرانسه یکی از این سیاستها است که بدون شک باعث می شود تا فرانسه هم درصدد پاسخگویی و مقابله به مثل برآید.ا گر فرانسه طرح وضع مالیات بر شرکتهای امریکایی ارایه دهنده خدمات دیجیتال از قبیل گوگل و فیس بوک را اجرا کند، بدون شک اقتصاد امریکا متضرر خواهد شد.

البته اخیرا امانویل مکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد در پی مذاکرات تلفنی با ترامپ تصمیم بر آن شد که تعرفه های تجاری افزایش پیدا نکند. این سخنان مکرون با تهدیدهای اخیر ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد علیه کشورهای اروپایی مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی کالاها تفاوت زیادی دارد.

کد خبر: ۳٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha