۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
مشکلات تمام نشدنی گل‌فروشی‌ها؛ کرونا روی گل‌ها نشست
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

مشکلات تمام نشدنی گل‌فروشی‌ها؛ کرونا روی گل‌ها نشست

شاهرود- گل‌فروشی‌ها و مشاغلی که به این حوزه وابسته هستند این روزها با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند از سوی دیگر شائبه‌ای که ویروس کرونا روی گل می‌نشینند و آن را به دیگران انتقال می‌دهد باعث شده تا گل‌فروشی‌ها بازار سابق را نداشته باشند.

بازار، گروه استان‌ها: ازگل‌هایی می‌گویند که خیلی‌هایشان بی‌مشتری مانده‌اند از سبدهای گل مصنوعی که روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و جای رنگ و بو و طراوت گل‌های طبیعی را می‌گیرند چاره‌ای هم نیست! کمتر کسی این روزها گل می‌خرد.

گل‌فروشی‌هایی که بعضاً سه دهه سابقه داشتند و زینتی به خیابان‌های شهرمان می‌بخشیدند این روزها حال‌وروز خوبی ندارند کاسبی بسیاری‌شان زرد و پژمرده است

درد دل گل‌فروشی‌های استان سمنان تقریباً مشابه است گرانی بی‌منطق برخی گل‌ها، کاهش مشتری، شائبه‌های کرونایی در کنار کاهش عروسی و عزا و مراسم دیگر سبب شده تا برخی از گل‌فروشی‌های حتی عطای کاسبی را به لقایش ببخشند نمونه آن جمع‌کردن چند مغازه گل‌فروشی باسابقه شاهرودی و سمنانی بود که دل حتی مردم را نیز به درد آورد.

کاسبی بی رونق
محسن محمدی یکی از گل‌فروشی‌های باسابقه استان سمنان دراین‌باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: بازار گل‌فروشی‌ها از بهمن‌ماه ۹۸ تاکنون با چالش‌های فراوانی روبرو شده است هرچند قبل از آن‌هم نمی‌شد گفت گل‌فروشی شغل پردرآمدی است اما ازآن‌پس مشکلات فراوان شدند.

محمدی بابیان اینکه وقتی حال جامعه خوب باشد که ازنظر اقتصادی و فرهنگ و جامعه و نشاط و ... مردم بیشتر سراغ گل، کتاب، ورزش و دیگر مسائل می‌روند لذا کاسبی گل‌فروش‌ها چندان ‌هم خوب نبود که دست‌آخر کرونا و این تعطیلی‌ها ضربه آخر را به این پیکر نامه جان زد.

وی می‌افزاید: چند اتفاق هم‌زمان درباره گل‌فروشی‌ها رخ داد نخست این بود که یک‌باره عرضه کاهش یافت درنتیجه ما ضرر زیادی برای ماندن گل‌های بدون مشتری دادیم از سوی دیگر عرضه کاهش یافت و پرورش‌دهندگان گل متضرر شدند درنتیجه قیمت‌ها کمی بالا رفت از سوی دیگر مردم وقتی به دیدار بیماران می‌رفتند حداقل یک شاخه گل می‌بردند که متأسفانه اعلام کردند گل برای بیماران کرونایی نبرید اما مردم کرونایی اش را نشنیدند و کلاً دیگر برای هیچ‌کس گل نبردند درنتیجه ما روزبه‌روز ضعیف‌تر شدیم.

کاهش مشتری
این گل‌فروش با ۲۳ سال سابقه می‌گوید: ماجرا به همان‌جا هم ختم نمی‌شد عید نوروز آمد و امسال هیچ فروشی نداشتیم حتی در این دوران مغازه‌هایمان ‌هم‌بسته بود سال گذشته فقط در یک‌قلم بنده طی ۱۵ روز شش میلیون تومان سبزه فروختم اما در نوروز ۹۹ مجموعاً ۱۰۰ عدد سبزه سه هزارتومانی آوردم که ۳۵ تایشان‌ هم بدون مشتری ماند.

اگر روزی سه‌شاخه گل می‌فروختم که از هرکدامشان دو هزار تومان سود بگیرم اکنون هر ۱۰ روز سه‌شاخه از همان گل را می‌فروشم و دانه‌ای سه هزار تومان سود می‌گیرم کافی است حسابی سرانگشتی کنید تا ببینید من چه می‌گویم

محمدی می‌افزاید: بازهم ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شد بلکه بعد از عید فکر می‌کردیم کمی اوضاع بهتر می‌شود و مثلاً صاحبان مغازه‌ها اجاره‌هایشان را می‌بخشند یا کاهش می‌دهند اما این اتفاق رخ نداد و بلافاصله وقتی‌که به دنبال تهیه اجاره بودیم به‌یک‌باره دلار گران شد که روی همه‌چیز تأثیر می‌گذاشت این یعنی من گلی را که شاخه‌ای پنج هزار تومان می‌خریدم و هفت هزار تومان می‌فروختم امروز باید ۱۷ هزار تومان پول بدهم و ۲۰ هزار تومان بفروشم.

کرونا ضربه زد
دیگر گل‌فروش نیز نظرات مشابهی دارد، محمدمهدی صفایی بابیان اینکه وقتی کرونا همه‌گیر شد شایعه آمد که ویروس روی گل می‌نشیند از سوی دیگر برای بیماران کرونایی نباید گل برد چراکه حساسیت‌برانگیز است و یک‌باره گویی کاسبی ما ازاین‌رو به آن رو شد، به خبرنگار بازار می گوید: در این برهه زمانی متاسفانه مشتری‌هایمان از روزی ۱۰ تا ۲۰ مورد به هفته‌ای ۱۰ مورد کاهش یافت.

موضوع تأسف‌برانگیز این است که هزینه‌های ما هم مثل همه انسان‌هایی که در این شهر زندگی می‌کنند دو برابر شد اما درامدمان نصف و حتی یک‌سوم! حال شما بگویید که ما چطور ارتزاق کنیم

وی بابیان اینکه تعطیلی عروسی‌ها، مراسم و مهمانی‌ها و حتی عزا از دیگر عواملی بود که باعث شد تا گل‌فروشان به مرز ورشکستگی برسند، تأکید کرد: گل‌هایی که برای یک ماشین عروس تا قبل بهمن‌ماه ۹۸ نصب می‌کردیم در معمولی‌ترین حالت ۱۵۰ هزار تومان بود امروز همان گل‌ها را باید ۳۵۰ هزار تومان بخریم تا بتوانیم ۴۰۰ هزار تومان بفروشیم تازه اگر یک عروسی برگزار شود! مشتری که سال قبل گلی را سه هزار تومان می‌خرید امسال آن را ۱۴ هزار تومان پول نمی‌دهد.

نگرانی‌ها بجا است
برخی معتقد هستند که شیوع ویروس کرونا از طریق گل شایعه است اما دکتر اسماعیلی متخصص بیماری‌های عفونی به خبرنگار بازار می‌گوید: ابتدا باید گفت ویروس کرونا روی همه سطوح می‌نشیند و بسته به آن سطح میزان ماندگاری‌اش نیز متفاوت است درنتیجه ویروس هم می‌تواند روی گل بنشیند هم‌روی اسکناس! پس اینکه فردی می‌گوید گل نمی‌خرم چون روی آن کرونا نشسته اما همان فرد دسته‌ای اسکناس در دستانش دارد و این حساسیت را برای آن پول‌ها به یاد نمی‌آورد چیز درستی نیست.

اسماعیلی می‌گوید: از سوی دیگر نگرانی مردم هم بجا و درست است زیرا بسیاری از انواع گل دارای گرده و ذراتی هستند که نشستن آن‌ها بر روی مجاری لنفی و دهانی و بینی سبب بروز برخی آلرژی‌ها، تنگی نفس، اخلاط و ... می‌شود درنتیجه باید به هر دو طرف ماجرا حق داد.

وی می‌افزاید: ما بارها اعلام کردیم گلی که قرار است برای بیمار بیاورید را حتماً خریداری کنید اما به پرستاران و کادر درمانی از سوی بیمارتان اهدا کنید که هم کار زیبایی بابت قدردانی است و هم مطمئن باشید که بیمارتان نیز راضی‌تر می‌شود. از سوی دیگر می‌توان به یاد بیماری که در بیمارستان است و برای نذرشفای او درخت یا گل کاشت مثلاً در بلواری از خیابان‌ها یا درگذری یا کوچه‌ای به یاد بیمار گلی را غرس کرد همان‌طور که در تهران با استقبال خوبی مواجه شد که هم اقتصاد گل‌فروشان بچرخد و هم مردم نگرانی نداشته باشند.

مهمانی تعطیل
کاهش مهمانی‌ها، عروسی‌ها و حتی مراسم عزا دیگر عاملی بود که گل‌فروشان را با مشکل روبرو کرد از تعدادی گل‌فروش شاغل در سطح استان سمنان درباره حمایت‌های دولتی و اتحادیه می‌پرسیم.

صاحب گل‌فروشی مریم که نام خانوادگی خود را نمی‌گوید معتقد است: به اتحادیه نامه زدیم حتی تماس گرفتیم اعلام کردیم که ما برای اجاره مغازه مشکل‌داریم سه ماه مغازه بسته بود اما صاحب مغازه اجاره‌اش را تا قران آخر می‌خواهد از سوی دیگر تمام گل‌هایمان خراب شدند و اگر قرار باشد دوباره مغازه باز شود ما باید جنس تازه بخریم درنتیجه یک‌شبه ۳۰، ۴۰ میلیون تومان ضرر را چطور جبران کنیم؟ اما هیچ پاسخ درستی به ما ندادند.

علی بابیان اینکه اتحادیه البته مقصر نیست چراکه صنعت معدن، اصناف و استانداری و ... باید ابلاغ کنند تا اتحادیه هم به ما کمک کند، می‌افزاید: تمام‌کاری که برای ما کرده‌اند معرفی برای دریافت وام است که آن‌هم شامل همه واحدهای آسیب‌دیده از کرونا می‌شود البته آن‌هم با چه شرایطی آن‌قدر بروکراسی پیچیده‌ای در این مسیر وجود دارد که باید گفت عطایش را باید به لقایش بخشی.

وی می‌افزاید: مگر صاحب مغازه من صبر می‌کند که من ۴۵ روز دیگر اگر همه نهادها و ارگان‌ها با وام من موافقت کنند نهایتاً! ۱۵ میلیون تومان تسهیلات کرونا به من بدهند که با آن‌هم اجاره مغازه این چهار ماه را بدهم هم گل تازه بخرم مغازه‌ام را راه بیندازم تا کاسبی کنم ؟ از همه این‌ها بگذریم فرض من همه این شرایط را هم مهیا کردم مشتری از کجا بیاورم وقتی همه‌چیز تعطیل است؟

حمایت از گل فروش ها
از او می‌پرسم پس راه‌حل چیست می‌گوید: هیچ ما باید ببندیم و برویم کارگری کنیم، بعد از ۱۵ سال کار بروم کار دیگری را انجام دهم در همین یک ماه سه مغازه از همکارانم تعطیل کردند باید بپرسم آن‌ها چه‌کار می‌کنند من هم همان کار را کنم.

اتحادیه گل‌فروشان اما اعلام می‌کند که واحدهای متضرر از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند و این تسهیلات به شکلی است که بتواند حمایت خوبی آر واحدهای عرضه گل انجام دهد.

اما همه‌چیز عرضه‌کنندگان و مغازه‌دارها نیستند بلکه تولیدکنندگان ‌هم با مشکل روبروهستند، گل‌ها بر اثر تقاضای اندک از بین رفتند و بهار و تابستان بهترین فصل عرضه گل را از دست دادند لذا به نظر می‌رسد باید کاری فراتر از اعطای یک وام برای گل‌فروشان انجام داد تا شاهد تعطیلی بیشتر آن‌ها نباشیم. گل‌فروشانی که نگین خیابان‌های بی روح استان سمنان هستند.

کد خبر: ۳۲٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha