۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
تخصیص ارز نیمایی قیمت حبوبات را افزایش داد؛ عدم امکان برداشت مکانیزه و بی‌انگیزگی کشاورزان
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

تخصیص ارز نیمایی قیمت حبوبات را افزایش داد؛ عدم امکان برداشت مکانیزه و بی‌انگیزگی کشاورزان

بجنورد- تخصیص ارزنیمایی، تعرفه‌های گمرکی و ممنوعیت واردات و صادرات به دلیل شیوع کرونا و عدم امکان برداشت مکانیزه در کشت حبوبات از جمله دلایلی هستند که مسئولان خراسان شمالی مزید بر علت دانستند تا این افزایش قیمت در حبوبات رقم بخورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مدتی است حال‌وروز وضعیت اقتصادی کشور روبه‌راه نیست و نرخ بسیاری از اقلام و کالاها گوی سبقت را ربوده و پیشتاز در افزایش قیمت‌ها شده و از توان خریدمردم کاسته و نارضایتی را به وجود آورده است.

یکی از شهروندان در خصوص افزایش قیمت حبوبات در بازار می‌گوید: با توجه به اینکه حبوبات از کالاهای اساسی و ضروری هر خانوار ایرانی به شمار می‌رود اکنون وضعیت قیمتی حبوبات به‌گونه‌ای شده است که برای خرید یک کیلو عدس باید مبلغ سه کیلو عدس را که در ماه‌های گذشته خریداری می‌شد، پرداخت کنیم و همین مسئله موجب کاهش توان خرید در بازار شده است.

در این روزها ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز، جلوگیری از واردات برافزایش قیمت حبوبات در استان خراسان شمالی نیز دامن زده است

مریم جعفری با اظهار اینکه افزایش قیمت حبوبات، شرایط انجام تخلف را برای سودجویان فراهم کرده است به‌گونه‌ای که محصولات مشابه باقیمت‌های متفاوت و به بهانه افزایش قیمت در بازار عرضه می‌شود، می‌افزاید: مسئولان همیشه می‌گویند نظارت بر بازار وجود دارد اما علاوه بر نظارت، قیمت‌ها نیز باید کنترل شود؛ این‌که در این شرایط قیمت لوبیا و لپه بیش از ۲۰ هزار تومان بیشتر شود توجیه ندارد.

شرمنده خانواده‌ام
یکی دیگر از شهروندان که به گفته خود کارگر است، می‌گوید: اصلاً معلوم نیست در بازارچه خبر است هر موقع که برای خرید به مغازه‌ها می‌روی،قیمت‌ها نسبت به دفعه قبل افزایش‌یافته است؛ کار به‌جایی رسیده که بسیاری از افراد اقدام به حذف بسیاری از اقلام از سبد خانوار خودکرده‌اند.

یونس عباس زاده اظهار می‌دارد: متأسفانه طی سال‌های اخیر بیشترین ظلمی که در بحث اقتصادی صورت گرفت، متوجه کارگران روز مزدی شد که دستشان از زمین و آسمان کوتاه است و مسئولان که اصلاً انگارنه‌انگار این قشر از جامعه زندگی و هزینه‌دارند.

وی می‌افزاید: حال این ویروس کرونا نیز مانند زلزله‌ای بر سر ما کارگران روزمزد آوار شده و در مقابل نیز قیمت‌ها بی‌حساب‌وکتاب در حال افزایش است.

این شهروند ادامه می‌دهد: هرروز شاهد افزایش قیمت یکی از کالاهای اساسی هستیم و اکنون افزایش قیمت حبوبات نیز به آن اضافه‌شده و غیرقابل‌تصور است و به‌طور مثال قیمت عدس محلی در عمده‌فروشی‌ها ۱۵ هزار تومان، لوبیا درجه‌یک ۲۳ هزار تومان، نخود ۱۴هزار تومان است اما در خرده‌فروشی این عدد ۱۰ الی ۱۵ درصد باید افزایش یابد.

دیگر توان خرید همان یک کیلو حبوبات را هم نداریم، باید تا چه اندازه شرمنده خانواده شویم این افزایش قیمت‌ها در بازار بر چه اساسی است

یکی از فروشندگان خواربار در بازار نیز با تأیید افزایش قیمت حبوبات در سال جاری می‌گوید: افزایش قیمت ناگهانی حبوبات در بازار نه‌تنها مردم بلکه ما بازاریان را نیز غافلگیر کرده است.

صدیقی در خصوص بازار فروش می‌افزاید: با توجه به اینکه حبوبات در گروه کالاهای مصرفی مردم است و به‌طورمعمول در پخت بیشتر غذاها حداقل یکی از انواع این محصولات کاربرد  دارد حال این افزایش قیمت برای این افراد مشکلاتی را ایجاد کرده به‌طوری‌که اکنون در شرایط فعلی بیشتر شهروندان فقط در حد مایحتاج روزانه خرید می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون اکثر خریداران نیز پس از رؤیت قیمت‌ها،سری تکان می‌دهند و از مغازه خارج می‌شوند.

افزایش ۲۰درصدی حبوبات
رئیس اتحادیه خواربارفروشان در خراسان شمالی نیز از افزایش ۲۰ درصدی قیمت حبوبات در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: حذف تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به حبوبات یکی از دلایل افزایش قیمت حبوبات در سطح بازار شده است.

محمدرضا معماریانی بابیان اینکه حبوبات از لیست کالاهای اولویت‌دار خارج‌شده و به آن ارز نیمایی اختصاص پیداکرده است، اظهار می‌دارد: همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی و ممنوعیت واردات و صادرات به دلیل شیوع کرونا مزید بر علت شد تا این افزایش قیمت رقم بخورد.

وی می‌افزاید: با توجه به گرانی گوشت قرمز و مرغ و اینکه به دلیل شیوع این بیماری بسیاری از مردم غذاهای آماده را در برنامه‌های خود حذف کرده‌اند که اکنون میزان تقاضا بالا و کاهش عرضه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت می‌تواند باشد.

خراسان شمالی در تولید حبوباتی ازجمله عدس و نخود می‌تواند نقش داشته باشد اما تولید لپه، لوبیاچیتی و لوبیا چشم‌بلبلی در استان ما انجام نمی‌شود

رئیس اتحادیه خواربارفروشان در خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال که چه میزان احتکار می‌تواند در این افزایش قیمت‌ها مؤثر باشد، می‌گوید: اکنون احتکار در افزایش قیمت حبوبات هیچ نقشی ندارد زیرا در حال حاضر حبوباتی وجود ندارد که بخواهند انبار کنند.

معماریانی می‌افزاید: علاوه بر آن نیز تعداد عمده‌فروشان سطح استان و ظرفیت انبارهایشان محدود است و همه انبارها دارای کد شناسایی هستند و به‌صورت هفتگی موجودی انبار ارائه می‌شود و امکان احتکار به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکخ خراسان شمالی در تولید حبوباتی ازجمله عدس و نخود می‌تواند نقش داشته باشد اما تولید لپه، لوبیاچیتی و لوبیا چشم‌بلبلی در استان ما انجام نمی‌شود، ادامه می‌دهد: این محصولات از استان‌های کرمانشاه، آذربایجان و...  وارد استان می‌شود.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان در خراسان شمالی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده که فصل برداشت حبوبات می‌رسد با کاهش قیمت مواجه شویم.

عدم امکان برداشت مکانیزه
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز بابیان اینکه انتظار برای افزایش تولید حبوبات در این استان عملی نشد، می‌گوید: ممنوعیت واردات حبوبات به کشور و افزایش قیمت آن، این انتظار را در استان به وجود آورده بود که کشاورزان تولید بیشتری در محصول حبوبات در سال جاری داشته باشند.

جواد تشکری همچنین با اظهار اینکه اما این انتظار عملی نشده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید حبوبات در سال جاری همانند سال‌های گذشته باشد، ادامه می‌دهد: نبود برداشت مکانیزه یکی از عللی که موجب می‌شود تا کشاورزان تمایل چندانی به کشت حبوبات در استان نداشته باشند بود.

وی می‌افزاید: ارقام نخود و عدسی که در این استان کشت می‌شود از نوع پاکوتاه است درنتیجه امکان برداشت مکانیزه آن وجود ندارد و به دنبال آن هستیم تا ارقام نخود پابلند را وارد استان کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه میزان واردات عدس به کشور نسبت به نخود بیشتر بوده است می‌گوید: با ممنوعیت واردات هر دو محصول، کشور نیاز بیشتری به عدس دارد تا نخود، بنابراین به کشاورزان کشت عدس توصیه می‌شود.

به گفته تشکری افزایش قیمت حبوبات در بازار این احتمال را می‌دهد که کشاورزان بیشتری در سال آینده تمایل به کشت آن محصول داشته باشند.

کد خبر: ۳۲٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha