۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
تشریح جزئیات طرح های جدید وزارت کار برای کارآفرینان
مدیرکل کارآفرینی و اشتغال استان تهران مطرح کرد

تشریح جزئیات طرح های جدید وزارت کار برای کارآفرینان

دهقان، مدیرکل کارآفرینی و اشتغال استان تهران گفت: وزارتخانه اخیراً به مجوزدهی برای برگزاری باشگاه های کارآفرینی اقدام کرده تا کارآفرینان فارغ از بروکراسی اداری در محیط های غیررسمی دغدغه های خود را با دولتی ها در میان بگذارند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سعید دهقان مدیرکل کارآفرینی و اشتغال استان تهران در وزارت کار با اشاره به اینکه تعاریف متفاوتی از کارآفرینی به ویژه در ایران وجود دارد گفت: ما در ایران گاهاً کارآفرینی را با اشتغال زایی هم تراز می دانیم درصورتیکه اشتباه است و عصاره کارآفرینی بهره برداری از فرصتهاست.

وی معرفی کالای جدید، ارائه روش نوین در تولید محصول، کشف جدید و یا تعریف ساختار جدید را به عنوان مهمترین شاخص های بهره برداری از فرصتها برشمرد و گفت: متاسفانه این شاخص ها و تعاریف با سطح کارآفرینان ما در ایران مطابقت ندارد.

مدیرکل کارآفرینی و اشتغال استان تهران در وزارت کار صفاتی نظیر خلاقیت، پیشرو بودن، آینده نگری، ریسک پذیری، ارزش آفرینی و خلق ثروت را به عنوان صفات مشترک بین همه کارآفرینان دنیا معرفی و تصریح: اگر ما در ایران چنین کارآفرینانی نداریم به دلیل ضعف آموزشی در آموزش و پرورش و نیازسنجی آموزش عالی است.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در سال های اخیر توسط وزارت کار و همکاری وزارت آموزش و پرورش گفت: حدأقل فایده این باشگاه نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری در ذهن دانش آموزان است.

وی شیوع ویروس کرونا را فرصت مناسبی برای نهادینه سازی نوآوری و کارآفرینی در ذهن دانش آموزان دانست و اظهار کرد: کارآفرینی موضوع آموزشی و تزریقی نیست بلکه به عنوان یک صفت شخصیتی و قابل پرورش شناخته می شود و البته این مهم بر عهده نظام آموزشی است.

دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت کار چه خدماتی به کارآفرینان داده و تا چه حد در این زمینه موفق عمل کرده گفت: در اینکه با شاخص های آماری نمی توان اشتغال را تبیین کرد و در اینکه کارآفرینی در ایران به معنای واقعی عملیاتی نشده هیچ شکی نیست اما ما در حال حاضر شهرک های صنعتی در اطراف تهران داریم که نیازمند مهارت هایی اند که از بخش فنی و حرفه ای بیرون می آید که ما این مهارت ها را نداریم چراکه آموزش ها منطبق با نیاز بازار نبوده اند.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین فرهنگ کارآفرینی از زمان مدرسه گفت: هیچ یک از ما حاضر نیستیم که فرزندمان را به کارگاه تراشکاری یا باغ کشاورزی ببریم اما حاضریم دهها جزوه و کتاب آموزشی و تقویتی تهیه کنیم چراکه همچنان به آموزش های کلاسیک اعتقاد داریم.

دهقان مبنای بیش از ۸۰ درصد کارآفرینی را در آموزش های پایه می داند و می گوید: اگر تفکر کارآفرینی از مهدکودک آغاز شود قطعا به اشتغال منتهی خواهد شد و البته حاکمیت هم به این نتیجه رسیده که آموزش های کلاسیک جوابگوی کارآفرینی و اشتغالزایی نیست.

وی درباره اجرای طرح های جدید وزارت کار در این زمینه عنوان کرد: وزارتخانه اخیراً به مجوزدهی برای برگزاری باشگاه های کارآفرینی اقدام کرده و فارغ از بروکراسی اداری زمینه ای فراهم شده تا کارآفرینان بتوانند در محیط های غیررسمی دغدغه های خود را با دولتی ها در میان بگذارند.

دهقان طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را از جمله سیاست های مداخلاتی وزارتخانه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان ما معمولاً تخصص ندارند ما هم فارغ از بروکراسی اداری و بحث بیمه و مالیات یک بستر ۶ ماهه ای را آماده کردیم تا فارغ التحصیلان دانشگاهی در محیط واقعی کسب و کار را یاد بگیرند.

این مقام مسئول در توضیح بیشتر این طرح گفت: دولت در بخش فارغ التحصیلان تا ۴ ماه یک هزینه کارورزی را پرداخت می کند تا کارفرما هیچگونه پرداختی و دغدغه ای بابت مالیات و بیمه و مسائل قانون کار در ارتباط با کارورز نداشته باشد و حتی در این ۴ ماه مسئولیت بیمه مدنی فرد هم با دولت است. اگر بعد از ۴ ماه کارفرما فرد را جذب کرد دولت تا ۴ ماه سهم بیمه کارفرما را پرداخت می کند و در صورت جذب نکردن هم هیچ حرجی بر کارفرما نیست.

وی ادامه داد: برای افراد غیر فارغ التحصیل هم آموزش هایی در محیط واقعی کسب و کار به مدت یک سال ارائه می شود و کارفرمایان هم فارغ از دغدغه بیمه و مالیات می توانند نیروهای مورد نیاز خود را به محیط کسب و کار واقعی برده و به آنها آموزش دهند.

دهقان اقدام وزارتخانه در مراکز مشاوره کارآفرینی و شتاب دهندگی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما کارآفرینان بسیار توانایی در استان تهران داریم که اصلاً ما را تحویل نمی گیرند و اشتغال های بسیار بزرگی را در کشور ایجاد کردند چراکه ایده نو داشتند و هیچ مجوزی هم از جایی نگرفتند.

کد خبر: ۳۲٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha