۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
بلایی که بهره بانکی ۴۰درصد بر سر کشاورزی آورد/ کشاورز در پست وزارت می ماند
در گفت و گوی بازار با عضو کمیسیون کشاورزی مطرح شد

بلایی که بهره بانکی ۴۰درصد بر سر کشاورزی آورد/ کشاورز در پست وزارت می ماند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اعلام مشکلات بی‌شمار موجود در بخش کشاورزی کشور از احتمال بالای وزیر جهاد شدن عباس کشاورز خبر داد.

عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار، درباره اینکه چه شخصی سکان دار وزارت جهاد کشاورزی خواهد شد و اینکه آیا عباس کشاورز در این سمت باقی خواهد ماند یا خیر،  گفت: مشکلات حوزه کشاورزی به معنای عام در کشور بسیار زیاد است و محمود حجتی با آن همه توانایی در پیشبرد امور ناتوان ماند و دیدید که عده ای از وی ناراضی بودند؛ لذا باید فردی عالی باشد تا بتواند به همه مشکلات وزراتخانه به خوبی رسیدگی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه توان و اراده ای در دولت برای رسیدگی به مشکلات بی شمار بخش کشاورزی کشور دیده نمی شود، افزود: شاید این موضوع به دلیل اولویت های مهم تری است که دولت در دیگر برنامه های خود از جمله مقابله با تحریم ها، ساخت وساز مناطق زلزله زده و همچنین ساخت مناطق سیل زده در پیش دارد؛ به طور کلی اتفاقاتی در کشور رخ داده است که دارای اولویت بیش تری برای پرداختن است.

احتمال انتخاب عباس کشاورز به عنوان وزیر جهاد

وی ادامه داد: عباس کشاورز حداقل تا اسفند سرپرست وزارت جهاد باقی خواهند ماند و تا کنون تلاش خود را تا حد ممکن برای اعتلای بخش کشاورزی انجام داده است؛ از جایی که این شخص تا کنون عملکرد خوبی در زمینه پیش برد امور وزارتخانه از سوی دولت داشته، ممکن است در صورت معرفی به عنوان وزیر مورد قبول مجلس نیز واقع شود.

حاتمیان درباره مشکلاتی که سر راه کشاورزان یا نهاد و سازمان هایی که در بخش کشاورزی فعال هستند قرار دارد، گفت: کشاورزی چون زیان ده است، در هیچ کشوری بدون حمایت دولت نمی تواند ادامه فعالیت دهد. به عبارتی هر کسی که در زمینه کشاورزی فعالیت می کند، چه شخص حقیقی باشد، چه حقوقی و چه ارگان یا نهاد باید از دولت یارانه ویژه دریافت نماید.

عوامل متعددی که بر کشاورزی  تأثیرگذار هستند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: چون کشاورز یا همان تولید کننده به معنای عام بیش ترین احتمال زیاندهی را دارند؛ به صورتی که اگر آب کم باشد، واردات نهاده بر اثر تحریم ها دچار مشکل شود، محدودیت صادرات وجود داشته باشد، ارتباط ایران با کشوری خراب شود و ... کشاورز و تولیدکننده آسیب های بسیاری می بینند؛ به عبارتی کشاورز و تولید کننده مانند نوزاد آسیب پذیرترین هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: به طور مثال مشکلات و فجایعی که بر اثر آنفلوآنزاهای مختلف طی سال های اخیر به وقوع پیوست را همه به یاد داریم، همچنین همه می دانند که واردات مرغ از سایر کشورها و همچنین بهره های بانکی بسیار شدید چه بلاهایی تا کنون بر سر تولید کنندگان آورده است؛ حالا فرقی نمی کند که این تولیدکننده بنیاد مستضعفان باشد یا یک فرد کارآفرین.

بلاهایی که بهره بانکی پرسود ۴۰ درصدی بر سر تولید آورد

حاتمیان با اشاره به اینکه  کشاورز در کشور ما ضعیف خلق شده است، تصریح کرد: در سایر کشورها بر خلاف کشورمان برای فعالیت کشاورزان و تولیدات آنها یارانه های ویژه مستقیم یا غیر مستقیمی تعلق می گیرد. در کشور ما اگر از تمام بلایا صرف نظر کنیم، تنها بهره بانکی باعث نابودی این بخش مقدس خواهد شد؛ ولی در سایر کشورها یارانه بخش تولید وجود دارد که کمک بسیاری به اقتصاد آن کشور نیز خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: هرچند سیستم بانکی به ۳۰ یا ۴۰ درصد دریافت سود وام در بخش تولید کشاورزی راضی نمی شود ولی با ورود دولت به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در زمینه کشاورزی بسیاری از این مشکلات را رفع شد.

قطعی گاز تمامی پتروشیمی های کشور و تأثیرات آن/ فرصت کشت از دست رود، آسیب ملی خواهیم دید

وی گفت: در جلسه علنی امروز مورخ ۲ بهمن ۹۸ مطرح شد که از امروز به دستور زنگنه وزیر نفت، گاز تمام پتروشیمی های کشور قطع شده است تا مصرف گاز پایین آید و در فصل سرما به مصرف خانوار برسد؛ اما کوچکترین آسیب آن، این است که کود تولید نخواهد شد و به کشاورزان آسیب بسیاری می رسد؛ لذا باید به این نکته توجه کرد که اگر کشاورزان فرصت کشت را از دست دهند، از نظر ملی نیز آسیب خواهیم دید.

حاتمیان افزود: حمایت هایی که دولت تا کنون انجام داده است، ۱۰ درصد خدمات بوده و ۹۰ درصد جا دارد تا خدمات بیش تری ارائه کند. چون سود کشاورزان در کشور ما صفر درصد است و درآمدی که حاصل می شود تنها می تواند جوابگوی بخشی از معیشت آنان باشد؛ به گونه ای که نمی توانند حتی مبلغ اندکی را برای سال آینده خود پس انداز کنند و کشاورزان در شرایط بسیار سختی قرار دارند.

واگذاری مسئولیت های تنظیم بازار به وزارت صمت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت وظایف تنظیم بازار را از وزارت جهاد به وزارت صمت واگذار کرده و این اقدام در راستای این است که با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت شد. اکنون کشاورز رقیب مهلکی به نام واردات دارد و تا مشکلات کشاورز از نظر تعادل قیمت خرید محصول حل نشود، وضعیت درست نخواهد شد؛ به طور کلی در کشور ما ریسک های کشاورزی بیش از ۹۰ درصد و مزیت های آن شاید حتی کمتر از ۱۰ درصد است.

وی تصریح کرد: این صحبت های بنده پوپولیستی نیست و از جایی که درد مشکل اقتصاد کشور را دارم این مسائل را مطرح می کنم. بارها در جلسات مربوط به حوزه کشاورزان و دامداران و ... حضور یافته ایم و صحبت هایشان را شنیده ایم که سینه شان پر درد است و می گویند اگر ما واحد صنعتی یا تولیدی مان را به سایر صنایع تبدیل کرده بودیم، اکنون ۵۰ برابر سود می کردیم.

لزوم ارائه آب و برق  رایگان برای حمایت از تولیدات کشاورزی/ بودجه بخش کشاورزی را باید مانند نیروهای نظامی دید

حاتمیان اذعان داشت: امروز آب، برق و سایر امکانات مورد نیاز برای کشاورزی در کشور رایگان نیست و باید در کنار سایر امکانات این انرژی نیز به آنان رایگان ارائه شود. همچنین به صورت یارانه به آنان کمک ارائه کنند تا با مشکل مواجه نشوند. امروز بیش از ۱۸ میلیون نفر حاشیه نشینی که با مشکلات بسیاری از معیشت گرفته تا مسکن و ... مواجه هستند، همان کشاورزانی بوده اند که از ناملایماتی های دولت رنج برده اند و با مهاجرت از روستاها مشکلاتشان دوچندان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه وزارت جهاد تا کنون با مشکلات بسیاری مواجه بوده است، گفت: بنده نامه ای را در زمینه مزایای فصل دهم کارکنان دولت خطاب به رییس جمهور می نوشتم و گلایه داشتم که چرا این مزایا شامل سایر وزارتخانه ها که فشارهای اقتصادی بر دوش آنها نیست شده است ولی به وزارت جهاد اختصاص نیافت؛ در صورتی که بیشتر بارهای اقتصادی کشور بر دوش وزارت جهاد کشاورزی است و هزینه های خدمتشان بیش تر از سایر وزارتخانه ها است و باید بودجه آنان را مانند نیروهای نظامی دید.

دولت از محل تأمین بودجه رتبه بندی معلمان، بودجه کشاورزی را تأمین کند

وی با اشاره به اینکه نا امیدی در کشاورزان کشور موج می زند، افزود: این افراد به ما مراجعه و اعلام می کنند که ما در هیچ زمینه ای کم نگذاشته ایم ولی مشکلات زیاد داریم؛ لذا درخواست ما از دولت این است تا از هر منبعی که قرار است رتبه بندی معلمان انجام شود، از همان منبع هزینه های مربوط به بخش کشاورزی تأمین شود.

کد خبر: ۳٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha