۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
مهمانی ۱۶۰ روزه کرونا؛ بازار زمین‌گیر شد، اقتصاد از نفس افتاد
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

مهمانی ۱۶۰ روزه کرونا؛ بازار زمین‌گیر شد، اقتصاد از نفس افتاد

ساری - میهمانی ۱۶۰ روزه کرونا، بازار و کسبه های مازندران را زمین گیر کرد و شوق کسب و کار را از آنان گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران در روزهایی که برای بهار طبیعت آغوش بازکرده بود با شیوع ویروسی ناخوانده و مزاحم زمینگیر شد و تمام رشته های بازارایان و بخش های مختلف صنفی در استان به یکباره دود هوا شد.

اوایل تصور براین بود که این ویروس ناخوانده چندروزی مهمان می شود و باروبنه می بندد اما روزها به ماه رسید و ماه ها از پی هم می گذرد و کرونا به جای رفتن، صاحبخانه شده است.

اصناف و کسبه دیگر حال و روز گذشته را ندارند و نمی دانند فردا بازار باز هست یا خیر و شور وشوق کسب و کار در دل تابستان که باید به روزهای شور و نشاط کاسبی در شمال باشد، را از دست داده اند.

هر روز که بر شمار روزهای کرونایی افزوده می شود، ضررو زیان و خسارت چرتکه می اندازد و بدهی ها از دستمزد کارگران گرفته تا اجناسی که روی دست باد کرده است، گریبان کارفرمریان را می گیرد.

حال و روز ناخوش بازارهای ساری
بازار نرگسیه ساری همانند دیگر سال ها و تابستان گذشته باصفا نیست، برخی اصناف از بیکاری چرت می زنند و عده ای نیز دست بر زیرچانه گرفته اند وچشم براه مشتری هستند.

وارد بازار که می شوی، با کسبه ای به نام مشهدی جعفر همصحبت می شوم، می گوید: به یاد ندارم اینچنین بازار از نفس افتاده باشد، حتی در آن سرمای سوزان سال ۸۶ که چندروز همه استان تعطیل و درگیر شده بود.

وی با بیان اینکه مازندران با مسافر و گردشگری گره خورده است، ادامه می دهد: چرخه اقتصاد استان مانند زنجیر به هم پیوسته است و کاهش ورود مسافر به معنی ضرر اصناف و کسبه.

این بازاری ساروی با بیان اینکه میزان فروش و درآمد روزانه از روزی چند میلیون تومان به چندهزار تومان رسیده است، می گوید: برخی اصناف و کسبه به ناچار برای فروش محصولات و تامین مخارج به دستفروشی روی آورده اند.

یک کافه دار ساروی نیز با بیان اینکه کرونا بیشترین آسیب را به بخش پذیرایی ها و کافه ها وارد کرده است، نیز می گوید: بحران کرونا ضربه سختی به ما وارد کرد و ناچار شدیم دو کارگر کافه را بیرون کنم و خود به تنهایی به کار در مغازه بپردازم.

محمدی با اظهار اینکه هیچ وقت پیش بینی نمی کردیم که کسب و کار ما به این حال و روز بیفتد، یادآور شد: برای جبران خسارت تسهیلات درنظر گرفته شده بسیار ناچیز است و نمی توان به این رقم های اندک، خسارت ها را جبران کرد.

کرونا به ۱۴ رسته شغلی از جمله رسدوران ها، اغذیه فروشی ها، تولید و توزیع پوشاک، آجیل و خشکبار و آموزشگاه ها و گیم نت ها آسیب زده است و آمارهای متولیان امر نشان می دهد که اوضاع بازار چندان خوب نیست و بیش از ۲۵ هزار نفر در استان مازندران برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند و تاکنون ۵۰ هزار کسبه برای دریافت تسهیلات کرونایی ثبت نام کردند که سهم مازندارن در این بخش هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان است.

وجود چک های برگشتی، بالابودن سود و ناچیز بودن رقم تسهیلات حمایتی از عوامی است که سبب استقبال کم اصناف و بازاریان مازندران برای ثبت نام دریافت تسهیلات کرونایی است

وجود چک های برگشتی، بالابودن سود و ناچیز بودن رقم تسهیلات حمایتی از عوامی است که سبب استقبال کم اصناف و بازاریان مازندران برای ثبت نام دریافت تسهیلات کرونایی است. از سوی دیگر بیمه نبودن نیروها و مشکلات ورود به سامانه و ثبت نام از دیگر چالش های فراروی اصناف به شمار می رود.

خسارت کرونا به ۱۸۰۰ فعال اقتصادی در محمودآباد
در محمودآباد به گفته غلامرضا شریعت فرماندار شهرستان محمودآباد بحران کرونا به هزار و ۸۰۰ فعال اقتصادی و کسبه شهرستان خسارت شد که تاکنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ۹۰۶ نفر برای بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام کردند، اظهار داشت: از این تعداد ۷۴۹ نفر بیمه بیکاری دریافت کردند.

شریعت با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان و ممنوعیت برگزاری آیین های عروسی و ترحیم در شهرستان خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی برای کاهش بیماری شد.

ثبت نام ۵۰ هزار نفر برای دریافت وام کرونا
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز، سهمیه استان برای دریافت تسهیلات خسارت ناشی از کرونا را ۱۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند و بیش از هفت هزار نفر از شاغل بخش و حمل و نقل در این زمینه ثبت نام کردند.

وی نرخ سود تسهیلات کرونایی را شش درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم متقاضیان در فرصت باقیمانده نسبت به ثبت نام اقدام داشته باشند.

مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مازندران بیشترین خسارت را از شیوع بحران کرونا دیده است، می گوید: خسارت گردشگری از دست ما خارج شده و منتظر تصمیم گیری دولت و کشور در این بخش هستیم.

کرونا برای صنعت نوپای گردشگری مازندران یک سم کشنده به شمار می رود و منجر به بیکاری فعالان زیادی در این صنعت شده است و این مسئله ما را به بحران اقتصادی سوق می دهد

وی افزود: کرونا برای صنعت نوپای گردشگری مازندران یک سم کشنده به شمار می رود و منجر به بیکاری فعالان زیادی در این صنعت شده است و این مسئله ما را به بحران اقتصادی سوق می دهد.

با اوج گیری دوباره کرونا، بسیاری از بازارهای محلی مناطق و شهرهای قرمز مازندران تعطیل شد و محدودیت ها برای فعالیت اصناف و واحدهای کسبی در استان افزایش یافته است. این وضعیت درحالی است که ارزش اقتصادی اصناف و واحدهای کسب استان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و ماهانه بحران کرونا در صورت تعطیلی اصناف بیش از هشت هزار میلیارد ریال به این بخش خسارت می زند.

کد خبر: ۳۲٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha