۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
مغایرت آئین‌نامه شورایعالی بورس با شرع و قانون
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت مطرح کرد

مغایرت آئین‌نامه شورایعالی بورس با شرع و قانون

پاک بین، مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت گفت: آئین نامه اجرایی سهام عدالت ابهامات زیادی دارد و با دستور سال۸۵ و دستور جدید مقام معظم رهبری و با قانون و شرع و قوانین جاری کشور در تضاد است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، داریوش پاک بین مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت و رئیس کمیسیون بازار سرمایه، بیمه و اتاق تعاون ایران درباره جزئیات سهام عدالت گفت: متاسفانه دولتها اراده ای برای آزادسازی سهام عدالت نداشتند تا اینکه دستور آزادسازی از سوی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه صادر شد تا بر این اساس دولت فقط مدیریت کند و اموال را به خود مردم بازگرداند.

وی افزود: معمولاً کسی منویات رهبری را گوش نمی کند و یا اینکه عملی کردن منویات ایشان توسط مسئولان خیلی طول می شود اما در این مورد خاص بلافاصله پس از دستور رهبری، سازمان خصوصی سازی گزینه روش مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را برای مردم طراحی کرد که بعد هم گزینه غیرمستقیم را برداشت اما ایراد این کار عدم فرهنگ سازی از قبل بود چون مردم ما هنوز از مزایای هر یک از روش های مستقیم و غیرمستقیم خبر ندارند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت عنوان کرد: طبق اعلام سازمان سپرده گذاری تا به این لحظه ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند و از مجموع ۴۹ میلیون و ۱۱۵ هزار نفر هم حدود ۳۰ میلیون به صورت غیرمستقیم و در شرکت های سرمایه گذاری باقی ماندند.

از این ۱۹ میلیون نفر حدود ۲ میلیون نفر سهامشان را فروختند و مابقی افرادی هم که در شرکت های سرمایه گذاری باقی ماندند قرار شد شرکت های سرمایه گذاری به بورس ورود کنند و قیمت گذاری شوند تا مردم سهام خود را هر جا که دلشان خواست با مزایای بهتر بفروشند و سود بهتری کسب کنند.

این مقام مسئول با اشاره به ابلاغ دستورالعمل آئین نامه اجرایی سهام عدالت توسط شورای عالی بورس در روز شنبه گفت: این آئین نامه ابهامات بسیار زیادی دارد و با دستور سال ۸۵ و دستور جدید مقام معظم رهبری و با قانون و شرع و قوانین جاری کشور به شدت در تضاد است.

پاک بین معتقد است که این آئین نامه حقوق بسیار زیادی از مردم و شرکتهای سرمایه گذاری و تعاونی را سلب می کند و نباید به این سرعت تدوین شود زیرا رهبری به شورای عالی بورس فقط اجازه داده بودند که این آئین نامه را بنویسد اما نگفته بودند که بدون اذن ایشان ابلاغ کند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت، افزایش تعداد سهامداران و فعالان بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: آیا بازیگران این بازار واقعی هستند یا اینکه ما فقط می خواهیم اسامی را به این بازار اضافه کنیم!؟ ما علاوه بر ثبت اسامی باید فرهنگ سهامداری را هم به مردم -البته از دوران کودکی- آموزش دهیم.

وی در بخش دیگری از این برنامه یادآور شد: قرار بود سهام عدالت اول به شش دهک درآمدی داده شود اما بنده که مدیر یکی از تعاونی ها بودم می دیدم که اسم فلان معاون وزیر و معاون فلان سازمان هم در دهک های درآمدی ثبت شده است! نهایتاً در سال ۱۳۸۹ این شش دهک درآمدی به شش دهک جمعیتی تبدیل شد تا از ۸۰ میلیون نفر ایرانی حدود ۵۵ میلیون نفر بتوانند سهام عدالت دریافت کنند.

۳,۵ میلیون نفر از این جمعیت برگ فراخوان خود را نگرفتند یا اینطور هم می توان گفت که برگه فراخوان به دستشان نرسید و لذا ۵۱ میلیون نفر با دریافت برگ قطعی سهامداری، سهامدار شدند اما حدود ۲ میلیون نفر از این تعداد هم با اینکه سود سهام را در مرحله یک و دو دریافت کردند اما اسمشان در سامانه سهام عدالت نیست!

وی با طرح این سوال که چرا پرتفوی ۶۱ شرکت سهام عدالت به ۴۹ شرکت تقلیل پیدا کرده گفت: آیا ارزش این ۴۹ شرکت به اندازه ۶۱ شرکت است و چرا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از سبد سهام عدالت کم شد!؟

پاک بین گفت: دهک های یک و دو یعنی کشاورزان، عشایر و بسیجیان فاقد شغل (رزمندگان) مشمول ۵۰ درصد از سهام به صورت (یارانه) رهبری شده بودند اما طی اقدامی در سال گذشته و بدون هیچ اطلاع قبلی فقط سرپرست های خانواده شامل این یارانه شدند و اعضای خانواده آنها عملاً حذف گردیدند!

این مقام مسئول در بخش دیگر با اشاره به خسارت و ضرر مردم بابت فروش سهام عدالت خود به بانکها در یک مقطع زمانی افزود: این ضررها ناشی از عدم اطلاع رسانی و آگاهی درست کارگزاران و بانکها اتفاق افتاد.

وی با طرح این سوال که سازمان خصوصی سازی با چه مجوزی سهام ها را برداشته است گفت: سازمان طی قراردادی با شرکت های سرمایه گذاری این سهام را فروخته و از آنها وکالت گرفته که اگر تتمه سود کفایت اصل سهام را نکند شرکت های سرمایه گذاری شش ماه وقت داشته باشند تا بدهی دولت را بپردازند اما به جای ابلاغ مبالغ بدهی به شرکتها خودشان سایتی درست کردند و گفتند مردم مابه التفاوت را بپردازند که مردم هم به این سهام ها اعتمادی نداشتند و پولی هم ندادند و از سویی دیگر سهام ها را به قیمت قبل برداشتند و سهام های جدید را به قیمت جدید فروختند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت تصریح کرد: اگر اطلاع رسانی درستی به تعاونی های سهام عدالت در اقصی نقاط کشور صورت می گرفت خیلی از مردم نیازمند کشورمان الان از سهام عدالت جا نمی ماندند.

این مقام مسئول در پایان ضمن اینکه قرارداد بانکها با مردم برای خرید سهام عدالت را به قرارداد "ترکمانچای" تشبیه کرد از رئیس قوه قضائیه نیز خواست تا به آئین نامه شورای عالی بورس ورود و رسیدگی کند و جلوی اجحاف حق مردم را بگیرد.

کد خبر: ۳۲٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha