۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
استفاده از آفت کش های دوستدار طبیعت اولویت جهاد کشاورزی
کشاورز تأکید کرد

استفاده از آفت کش های دوستدار طبیعت اولویت جهاد کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولویت ما مصرف آفت کش هایی است که دوستدار طبیعت هستند و باید استفاده از آنها بیشتر شود.

به گزارش بازار به نقل از ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی اظهار کرد: در زمینه نهاده های کشاورزی مانند آفت‌کش، کود و بذر، مسئولیت و تجارت در این بخش مربوط به بخش خصوصی است و دولت در آن دخالت ندارد.

وی افزود: بخش خصوصی باید این مسئولیت را مدیریت کند، میزان تولید را افزایش دهد، کیفیت را بالا ببرد و تنوع بخشی به محصولات را مد نظر قرار دهد.

کشاورز تاکید کرد: انتظار من این است که برای هر عامل خسارت‌زا حداقل ۵ آفت کش داشته باشیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی توصیه کرد: به خاطر ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی و مدیریت قیمت باید به بخش نهاده‌های کشاورزی کمک کنیم تا تولید به داخل کشور منتقل شود و میزان واردات کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید به کیفیت آب توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: باید تولید آفت‌کش‌هایی که آب کمتری مصرف می کنند را افزایش دهیم تا  استفاده از آب مدیریت شود، همچنین باید دستگاه های پاشش هم ارتقا پیدا کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: اولویت ما به مصرف آفت‌کش‌هایی است که دوستدار طبیعت هستند و باید استفاده از آنها بیشتر شود، زنبورداری شغل بزرگی است و آفت کش ها بر روی این حشره تاثیر می گذارند، بنابراین باید مراقب زنبورعسل و حشرات مفید باشیم.

کشاورز ادامه داد: باید بیشتر وارد مقوله آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیستی شویم که شرکت‌های خصوصی خوبی هم در داخل بر روی این آفت کش ها کار می کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با نهاده کود گفت: نهاده کود، وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد و میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هر یک کیلو کود حدود ۲۸ کیلوگرم در عملکرد محصولات تاثیر دارد و طرحی که ارائه شد برای کود این بود که مانند آفت کش ها دارای شناسنامه شود و این طرح باعث رونق در تولید این محصول شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان مصرف کود در ایران بیان کرد: شش سال قبل میزان مصرف کود در ایران 1.2 میلیون تن بود که ۳۵ درصد از این میزان را هم وابسته به واردات بودیم اما در حال حاضر میزان مصرف به 2.4 میلیون تن رسیده که از این میزان کمتر از ۱۵ درصد آن وارد می شود.

کشاورز در رابطه با اهمیت امنیت مواد غذایی اظهارکرد: محصولات غذایی داخلی و وارداتی توسط وزارت بهداشت کنترل می شود، ما به سلامت جامعه حساس هستیم و آن را تحت کنترل داریم، بنابراین خواهشمندیم جامعه را بی دلیل نگران نکنید.

وی افزود: استانداردهای کشور ما در بسیاری از محصولات بسیار سختگیرانه است و در شرایطی که جامعه نیاز به آرامش دارد، این مسائل غیرکارشناسی نباید مطرح شود.

کشاورز با اشاره به اهمیت تولید بذر در کشور تصریح کرد: تولید بذر در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و تنوع در این بخش بسیار بالا رفته است که بیشتر آن را مدیون بخش خصوصی هستیم و باید از این بخش حمایت کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی تجهیزات خوبی برای تولید بذر دارد اما تنها مشکل در خصوص بذر این است که در برخی محصولات به واردات وابسته هستیم.

کشاورز تاکید کرد: حدود ۲۹ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید می‌شود که بذر آن را وارد می‌کنیم و در صدد آن هستیم تا با حمایت های وزارت جهاد کشاورزی مقداری از آن در داخل تولید شود که هم ایجاد ارزش افزوده و هم ایجاد اشتغال می کند، همچنین باعث کاهش قیمت تمام شده محصول هم می‌شود.

کد خبر: ۳٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha