۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
روزگار سخت مشاغل خرد همزمان با تاخت و تاز کرونا؛ قطار وعده‌های دولت به مقصد نرسید
گزارش میدانی بازار؛

روزگار سخت مشاغل خرد همزمان با تاخت و تاز کرونا؛ قطار وعده‌های دولت به مقصد نرسید

اصفهان - اصناف و مشاغل خرد همزمان با شیوع کرونا بیشترین آسیب را از این ویروس منحوس متحمل شدند و بعد از حدود شش ماه هنوز نتوانسته اند کمر راست کنند و در این میان وعده های بی شمار دولت برای حمایت از مشاغل آسیب دیده نیز عملیاتی نشده و هیچ سرانجامی نداشته است.

هادی نجف زاده؛ بازار: همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از مشاغل طرح های مختلفی از طرف دولت برای حمایت از رسته های مختلف شغلی به اجرا درآمد.

در این میان اصناف و مشاغل خرد به عنوان یکی از بزرگترین رسته های آسیب دیده از کرونا متاسفانه حال و احوال مساعدی نداشته و ندارند و به نظر می رسد با ادامه شیوع این ویروس امید چندانی هم به بهبود شرایط نداشته باشند.

همراه با آسیب های مکرر این مشاغل از کرونا بی مهری مدیران و مسئولان کشوری هم که قول حمایت از اصناف و مشاغل را داده بودند تاکنون ره به جایی نبرده و بسیاری از صاحبان مشاغل در این رسته یا در حال تعطیلی هستند و یا اینکه ورشکست شده اند.

پر واضح است مشاغل خرد به دلیل گستردگی فراوان در جامعه و استقرار در هر کوی و برزن سهم بزرگی در رونق تولید و جهش اقتصادی کشور دارند که باعث اشتغال زایی تعداد بسیاری از افراد نیز شده اند  و هرگونه آسیب به آنها باعث ضربه به اقتصاد کشور در گستره ملی می شود.

شهرک کارگاهی امیرکبیر کاشان دیگر آن رونق همیشگی را ندارد. کرونا تیر خلاص را بر صاحبان مشاغل این شهرک زده است و عملا به جز تعدادی واحد کارگاهی سنگ‌بری و برخی دیگر از واحدهای صنفی دیگر این شهرک در سکوت و سکون کامل به سر می برد.

علی خانی یکی از صاحبان اصناف این شهرک است. وی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا عملا فعالیت کاری او به نصف رسیده است، اظهار داشت: بر خلاف وعده های دولت مبنی بر حمایت از اصناف و مشاغل خرد هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کرونا، عدم حمایت دولت و  تغییر شغل ۱۸۰ درجه ای
وی با اشاره به وضعیت شغلی یکی از دوستانش که در صنف تراشکاری فعالیت داشته است، ابراز داشت: با شیوع کرونا و افزایش قیمت ناگهانی بسیاری از مواد اولیه و عدم حمایت از طرف دولت، بسیاری از افراد مجبور به تعطیل کردن واحدهای شدند و به مشاغل دیگر روی آورده اند.

مشاغل خرد به دلیل توانگری مالی کمتر نسبت به کارخانجات صنعتی بزرگ و با وجود قوانین مالیاتی و بیمه ای سختگیرانه و عدم تعدیل آنها از طرف دولت عملا از چرخه اقتصادی کشور کنار گذاشته شده اند

این صاحب صنفی تصریح کرد: دوست من که در کار تراشکاری بود با توجه به بدهی و همچنین رکود بازار کاسبی خود را رها کرد و هم اکنون مشغول ارائه خدمات فنی همانند راه اندازی و تعمیر وسائل خانگی است.

وی با بیان اینکه دولت نه برای اعطای وام اقدام فوری کرد و نه مشکلات بیمه و مالیات مشاغل را برطرف کرد، بیان داشت: مشاغل خرد به دلیل توانگری مالی کمتر نسبت به کارخانجات صنعتی بزرگ و با وجود قوانین مالیاتی و بیمه ای سختگیرانه و عدم تعدیل آنها از طرف دولت عملا از چرخه اقتصادی کشور کنار گذاشته شده اند.

خانی با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا دو کارگر در واحد او مشغول به کار بودند، یادآور شد: با شیوع کرونا و آشفتگی بازار از یک جهت و افزایش قیمت مواد اولیه اشتغال کارگران برای ما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود چون عملا هیچ کاری وجود نداشت و به همین دلیل آنها را جواب کردم.

تعهد به کار برخی واحدهای صنفی با وجود ضرر و زیان اقتصادی
وی با بیان اینکه واحدهای صنفی زیادی مشابه واحد صنفی او به صورت نیمه وقت مشغول فعالیت هستند، تاکید کرد: بسیاری از این واحدها به دلیل اجبار و ناچاری به خاطر تعهداتی که داده اند و حتی برخی به خاطر حرف مردم و اعتباری که دارند بالاجبار مشغول فعالیت هستند در حالیکه برخی با ضرر و زیان کار می کنند.

این صاحب صنفی افزود: متاسفانه مشاغل و اصناف خرد به حال خود رها شده اند و بیشترین توجه دولت و فعالان اقتصادی و رسانه ای به واحدهای صنعتی بزرگ است.

یکی دیگر از صاحبان اصناف در این شهرک کارگاهی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه اوضاع و احوال این شهرک خود گویای جو حاکم بر فعالان اقتصادی در اصناف و مشاغل خرد است، گفت: اصناف در همه شهر متاسفانه دارای مشکلات فراوانی در مورد مسائل بانکی، بیمه ای و مالیاتی شده اند که متاسفانه هیچ همراهی نیز از طرف دستگاه های مربوطه نمی شود.

وی که صاحب یک کارگاه تولیدی سنگ‌بری است، ابراز داشت: در بازار سنگ حجم مشتریان ما نه به دلیل افزایش قیمت سنگ بلکه به دلیل اوضاع بد اقتصادی مردم و چشم پوشی از هزینه هایی مانند استفاده از سنگ به شدت کاهش یافته است.

دردسرهای مضاعف تولید و  روی آوردن صاحبان مشاغل به بازار بی دغدغه دلالی
عباسی یکی از اثرات منفی شرایط کنونی را افزایش دلالان و واسطه ها در دیگر بازارها دانست و تصریح کرد: به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از صاحبان مشاغل خرد به خصوص در قسمت تولید عطای حضور در این حوزه را به لقای او بخشیده و با فروش تمامی امکانات و املاک خود حوزه تولید را رها کرده و رو به سوی بازار بی دردسر دلالی می آورند.

وی ضرورت اهتمام مسئولان و مدیران شهر به مشاغل خرد و اصناف سطح شهرستان را لازم دانست و افزود: تصور من این است که اصناف و مشاغل خرد می توانند یک عامل مهم در چرخیدن چرخ اقتصادی جامعه باشند چراکه این مشاغل با سرمایه ای کم راه اندازی شده و می تواند زمینه اشتغال افراد فراوانی را در سطح کشور فراهم کند.

این صاحب واحد کارگاهی گفت: متاسفانه فریاد صاحبان مشاغل خرد به جایی نمی رسد و در اکثر زمانها بیشترین آسیب ناشی از وجود بحرانها در کشور نصیب همین اصناف و مشاغل خرد شده است.

دغدغه ها و گفتنی های فعالین اقتصادی اصناف بیش از آن چیزی بود که تصور می کردیم. برخی از این افراد به وضوح موج ناامیدی از ادامه کسب و کار در آنها دیده می شد و اجبار به خاطر اعتبار و آبرو را مهمترین دلیل ادامه فعالیت می دانستند.

دولت به دلیل قدرت و همچنین روابط گسترده واحدهای صنعتی و نام بزرگ این واحدها بیشترین توجه خود را به آنها معطوف کرده و از واحدهای اقتصادی کوچک که محرک اقتصادی خانواده ها هستند، غافل مانده است

همانطور هم که گفته شد متاسفانه دولت بر خلاف تمام وعده وعیدهایی که به این اصناف برای پرداخت وام و تسهیلات داده بود به هیچکدام از آنها عمل نکرد و نصیب این هموطنان از شیوع کرونا و اوضاع بد اقتصادی از یک طرف و افزایش قیمت مواد اولیه سردرگی در ماندن یا رفتن است.

ظرفیت های فراوان اصناف و مشاغل خرد در رونق اقتصادی جامعه و کشور
یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های فراوان اصناف و مشاغل خرد در رونق اقتصادی جامعه و کشور به خصوص اقشار کمتر برخوردار افزود: متاسفانه دولت به دلیل قدرت و همچنین روابط گسترده واحدهای صنعتی و نام بزرگ این واحدها بیشترین توجه خود را به آنها معطوف کرده و از واحدهای اقتصادی کوچک که محرک اقتصادی خانواده ها هستند، غافل مانده است.

وی با بیان اینکه توجه به واحدهای مختلف صنعتی باید نسبی باشد، گفت: کسی منکر فعالیت گسترده واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی در اقتصاد کشور نیست ولی این نگاه صفر و صدی به گلوگاه های اقتصادی باید تغییر کند.

کیوان فرامرزی واحدهای کوچ اقتصادی و مشاغل خرد را در توسعه اقتصادی یک کشور استراتژیک خواند و بیان داشت: در همین بحران کرونا بر خلاف تمام دنیا به دلیل واحدهای صنفی خرده فروشی فروشگاهی در کوچه و خیابانها و خرید مردم از این واحدها، مراجعه به فروشگاه های بزرگ همانند آنچه در اروپا و آمریکا دیدیم، نبود.

وی چرخه مشاغل خرد به خصوص در تامین مایحتاج غذایی و بهداشتی مردم در ایران را یک نمونه موفق در بحران کرونا دانست و تاکید کرد: دولت و فعالان اقتصادی باید با الهام از این چرخه توجهی ویژه به مشاغل خرد و اصناف داشته باشند نه اینکه آنها را به حال خود رها کنند.

سهم مشاغل خرد در رفع مایحتاج ضروری مردم
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحران کرونا ممکن است تا ماه ها ادامه داشته باشد، ادامه داد: با این وجود مشاغل خرد می توانند با حمایت های لازم سهم بزرگی در رفع مایحتاج ضروری مردم داشته باشند به شرطی که وعده های داده شده جنبه واقعیت به خود بگیرد.

در اوج بحران کرونا مهمترین دغدغه مردم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خود است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد مشاغل و اصناف خرد به دلیل وسعت و گستردگی در تمام سطح کشور نقش غیرقابل انکاری در تامین مایحتاج و همچنین معیشت خانواده ها می توانند ایفا کنند؛ اشتغال زایی و فروش بی واسطه و آسان به مردم می تواند کمترین اثر توسعه مشاغل و اصناف خرد در جامعه باشد. در کنار آن به واسطه این اصناف و با یک برنامه ریزی پویا مشاغل خانگی نیز می تواند توسعه دو چندان داشته باشد که کمترین بهره آن اوضاع اقتصادی و معیشت خانواده هاست.

نکته دیگر گستردگی مشاغل خرد است که در حوزه های مختلف خدماتی، صنعتی، تولیدی و صنفی می توانند به ارائه خدمت به مردم بپردازد. استفاده از ظرفیت های بالقوه این مشاغل و همچنین مشاغل مرتبط با آن حتی در توسعه و رونق صنایع تولیدی و صنعتی بزرگ نیز نقش مهمی دارد که امیدواریم با رسیدگی با اوضاع مشاغل خرد در جامعه شاهد شکوفایی اقتصادی کشور باشیم.

کد خبر: ۳۲٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha