۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
 هشدارهای هراسان؛ فشار  امریکا  برای توقف پروژه گاز روسی
وود مکنزی تحلیل می کند

هشدارهای هراسان؛ فشار امریکا برای توقف پروژه گاز روسی

شرکت مشاور و تحقیقات انرژی وود مکنزی در گزارشی اعلام کرد با تکمیل خط ‌لوله نورد استریم ۲ و اتصال خط گاز از روسیه به آلمان، قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا در حدود ۲۵ درصد افت خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شرکت تحقیقات انرژی وود مکنزی اعلام کرد که با اتمام پروژه خط لوله نورد استریم ۲ که از زیر آب از روسیه تا آلمان کشیده شده،  مصرف کنندگان اروپایی از قیمت گاز کمتری بهره مند می شوند.

همچنین تحلیلگران این شرکت پیش بینی می کنند که پس از آغاز پمپاژ گاز طبیعی با مسافت ۱۲۰۰ کیلومتری که از دریای بالتیک به سمت آلمان می رسد توسط روسیه، قیمت گاز طبیعی در اروپا تا ۲۵ در صد سقوط خواهد کرد.

وود مکنزی در گزارش خود همچنین گفت: اگر پروژه خط لوله نورد استریم ۲ به صورت ناتمام باقی بماند، انتظار می‌رود قیمت متوسط هر واحد گرمایی انگلیسی از گاز بنچ‌مارک تی‌تی‌اف اروپا به حدود ۴ دلار برسد.   اما اگر همان‌طور که پشتیبانان این پروژه انتظار دارند، این پروژه بتواند در اوایل ۲۰۲۱ افتتاح شود، ما می توانیم تخمین بزنیم که متوسط قیمت در بازار TTF در آن سال حدود ۳ دلار را تجربه کند.

تسهیلات انتقال  که بیشتر با عنوان TTF شناخته می شود، یک نقطه تجارت مجازی برای گاز طبیعی در هلند است که به عنوان پلتفرم هلندی بازار بنچ مارک اروپا محسوب می شود.

 بدیهی است که قیمت های پایین گاز خبر خوبی برای مصرف کنندگان اروپایی بوده که می تواند مصرف کلی گاز را افزایش دهد زیرا منطقه به گاز بیشتری احتیاج دارد که به تدریج جایگزین زغال سنگ خواهد شد.

با این حال، تکمیل خط لوله توسعه یافته روسیه برنامه های ایالات متحده را برای تقویت و افزایش ارسال محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) به منطقه به چالش می کشاند.

طبق پیش بینی وود مکنزی، افزایش واردات گاز از روسیه به ضرر صادرکنندگان LNG آمریکایی خواهد بود.

تکمیل خط لوله توسعه یافته روسیه برنامه های ایالات متحده را برای تقویت و افزایش ارسال محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) به منطقه به چالش می کشد. طبق پیش بینی وود مکنزی، افزایش واردات از روسیه به ضرر صادرکنندگان LNG آمریکایی خواهد بود

انتظار می‌رود سال آینده صادرات گاز روسیه به اروپا به حدود ۱۷۶ میلیارد متر مکعب برسد، در حالی که روسیه در سال جاری ۱۶۸ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرده بود.  اگر این پروژه روسی تکمیل شود، صادرات گاز سال آینده روسیه ۲۷ میلیارد متر مکعب افزایش یافته و به ۲۰۳ میلیارد متر مکعب را ثبت خواهد کرد.

شرکت مشاور وود مکنزی همچنین اعلام کرد که اگر فروش دوباره به اروپا مانند سال گذشته محدود شود، فشار کمتری بر قیمت های هنری هاب (مرکز توزیع گاز طبیعی) وارد خواهد کرد. تاثیر آن برای تولیدکنندگان گاز بالادستی ایالات متحده می تواند قابل توجه باشد.

طبق پیش بینی وود مکنزی، افزایش واردات گاز از روسیه به ضرر صادرکنندگان LNG آمریکایی خواهد بود که تکمیل خط لوله توسعه یافته روسیه برنامه های ایالات متحده را برای تقویت و افزایش ارسال محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) به منطقه به چالش می کشاند 

تهدید جدی برای آمریکا
با انتشار خبر تکمیل این پروژه، دولت ایالات متحده تلاش های بیشتری را برای مجبور کردن شرکت های اروپایی در جهت خنثی کردن پروژه خط لوله گاز به رهبری روسیه انجام داده است.

براساس گزارش روزنامه Welt am Sonntag، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت خزانه داری و همچنین وزارت انرژی طی مذاکراتی با پیمانکاران اروپایی در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که عواقب ماندگاری در این پروژه را کاملا می دانند. طبق این گزارش، در روزهای اخیر حداقل دو کنفرانس ویدئویی آنلاین با نمایندگان شرکتهای انرژی اروپایی برگزار شده است.

ناظران این گفتگوی آنلاین اذعان داشتند که طرف های آمریکایی از در دوستی وارد شدند و در تلاش بودند تا جلو تکمیل  این پروژه را بگیرند. یکی از آنها به رسانه رسمی آلمان اعلام کرد که این موضوع از سوی امریکا  یک تهدید بسیار جدی می باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در تهدیداتی هشدار داده بود که شرکتهای درگیر در این پروژه باید به سرعت خارج شوند و یا اینکه در معرض خطر مجازات های مقرر مخالفان آمریکا قرار خواهند گرفت.

دولت ترامپ مدتها تلاش کرده  تا این پروژه را مسدود کند. هنگامی که این تلاش برای متقاعد کردن متحدان (به ویژه آلمان) مبنی بر اینکه نورد استریم ۲ وابستگی اروپا به روسیه را افزایش می دهد مثمر ثمر واقع نشد، واشنگتن شروع به انجام اقدامات واقعی کرد.

سال گذشته، ساخت این اتصال گاز از سوی روسیه به آلمان متوقف شد زیرا ایالات متحده تهدید کرد که کشتی های درگیر در این پروژه را تحریم می کند و این امر باعث شد که شرکت مستقر در سوئیس Allseas کشتی های خود را از آبهای دانمارک که آخرین قطعه ساخت در آن قرار دارد، خارج کند.  در حالی که این اقدام اتمام سریعتر این پروژه را به تعویق انداخت، اما روسیه در تلاش است تا مسیر را به تنهایی به پایان برساند.

افزایش فشار
راشا تودی در گزارشی نوشت که ایالات متحده اخیرا بار دیگر بر فشار علیه پروژه های انرژی روسیه افزوده است. در اوایل ماه جاری،  این تهدیدات منجر به اعمال مجازات هایی برای هر شرکتهایی که در آینده در رابطه با این پروژه سرمایه گذاری کرده یا در ساخت و یا نگهداری نورد استریم ۲ کار می کند،  شد.

این تهدیدات که به عنوان یک مداخله آشکار به حاکمیت اروپا در نظر گرفته می شود در حالی مطرح است که مسکو آن را رقابت ناعادلانه خوانده و استراتژی جدیدی را برای تکمیل این پروژه تدوین خواهد کرد.

همچنین،  مسکو تحریم های جدید را به عنوان نوعی فشار سیاسی از سوی امریکا قلمداد کرده که نشانگر ضعف سیستم آمریکایی ها و عدم برخورداری از هیچ ابزار موثر دیگر می باشد.

کد خبر: ۳۲٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha