۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
کمبود نیروی انسانی اقتصاد هند را فلج کرده است

کمبود نیروی انسانی اقتصاد هند را فلج کرده است

شرکت‌های هندی، در بازگرداندن میلیون‌ها کارگر مهاجری که از ابتدای اپیدمی ویروس کووید-۱۹ از شهرهای بزرگ گریختند ناتوان مانده اند و این مسئله از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل روبرو کرده است.

 به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، کارگرانی که از مناطق فقیر هند می‌آمدند و در همه بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی از ساخت و ساز ساختمان گرفته تا نساجی فعال بوده اند، ستون فقرات سومین قدرت اقتصادی آسیا قلمداد می‌شوند. قرنطینه اجباری از پایان ماه مارس با هدف متوقف کردن اپیدمی به فرار گسترده کارگرانی که از ادامه کار منع شده بودند، منجر شد. این کارگران جز بازگشت به روستاها به همراه خانواده‌های خود گزینه دیگری پیش رو نداشتند.

برای مثال آسمان خراش‌های بمبئی، توسط کارگرانی که از ایالات فقیر کشور از جمله اوترا پرادش و اودیشا آمده بودند، ساخته شده اند. این افراد در بخش‌های دیگری همچون نیروی انسانی در بخش امنیتی، آشپزی و یا - برای زنان - در بخش خدمات منزل نیز فعال بوده اند. ۸۰ درصد از کارکنان بخش ساخت وساز در ایالت مهاراشترا که بمبئی مرکز آن است، با توقف کار در کارگاه‌های ساختمانی در ماه بهار مشاغل خود را از دست داده و پایتخت اقتصادی هند را ترک کرده اند.

چهار ماه پیش، در حالی که روند لغو محدویت‌ها به تازگی آغاز شده بود، برخی از کارگران بازگشتند، اما بیش از ۱۰ هزار کارگاه ساختمانی به دلیل نبود نیروی کار انسانی همچنان تعطیل هستند.

راجش پراجاپاتی فعال بخش ساخت و ساز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما برای بازگرداندن کارگران اقدامات مفیدی از جمله اعطای بلیت رایگان هواپیما، بیمه سلامت در برابر کووید-۱۹؛ و معاینات روزانه پزشکی انجام داده ایم. اما این اقدامات تا این لحظه تاثیری نداشته است.

گروه هیراناندانی غول ساخت و ساز، در اقدامی کم سابقه در روزهای قرنطینه به پرداخت حقوق به کارگرانش ادامه داد. اما در حفظ نیروی کار انسانی اقبال چندانی نداشت. این شرکت نتوانست بیشتر از حدود ۳۰ درصد از ۴۵۰۰ کارگر خود را به ماندن در کارگاه‌های ساختمانی راضی کند.

نیرانجان هیراناندانی Niranjan Hiranandani میلیاردر هندی و از بنیانگذاران این شرکت در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما به آن‌ها رسیدگی کردیم. به آن‌ها غذا دادیم، امنیتشان را تامین کردیم، مراکز و تاسیسات درمانی در اختیارشان قرار دادیم، حتی مهد کودک‌های سیار در اختیار بچه‌های شان قرار دادیم.»

ناندرا مودی نخست وزیر هند در برابر این بحران اقتصادی شتابزده برای لغو محدودیت‌های اعمال شده برای شرکت‌ها وارد عمل شد. این اقدام در حالی انجام گرفت که اپیدمی در هند در حال گسترش بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مبتلا در این کشور شناسایی شده بود.

بیش از ۳۱ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید - ۱۹ جان باختند و این آمار، هند را در جایگاه ششم جهانی قرار داده است و این در حالیست که از نظر کارشناسان این رقم بسیار کمتر از آمار واقعی تلفات است. به رغم کاهش تمهیدات بازدارنده، اقتصاددان‌ها نسبت به وضعیت شرکت‌های هندی بدبین هستند. این شرکت‌ها با مشکلات مالی و توقف پروژه‌های شان به دلیل کمبود نیروی انسانی روبرو هستند.

در بمبئی سفارش در بخش ساخت و ساز ۹۰ درصد کاهش یافته است. پانکاج کاپور Pankaj Kapoor مدیر کابینه مشورتی لیاز فوراس Liases Foras در بمبئی این بخش از یک سو با کاهش سفارت و از سوی دیگر به دلیل نیروی کار انسانی با مشکل روبروست.

کاپور با اشاره به کندی کار در کارگاه‌های ساختمانی و کاهش فروش ساختمان نیز بر اعتباراتی که وام دهندگان به این بخش اختصاص می‌دادند، نسبت به آینده ساخت وساز ابراز نگرانی کرد.

اسیم کومار Aseem Kumar مدیر کل موسسه صادرکنندگان نساجی در راجاستان Rajasthan که با اوضاع آشفته‌ای دست و پنجه نرم می‌کند در گفتگو با این خبرگزاری گفت: اوضاع در باقی بخش‌ها بهتر نیست. سازمان وی اداره ۳۰۰ کارگاه صادر کننده پوشاک به اروپا، آمریکا و ژاپن را اداره می‌کند. بسیاری از این شرکت‌ها به کارگران شان وعده اعطای مسکن، بیمه و یا افزایش ۲۰ درصدی دستمزد را داده اند تا آن‌ها را به بازگشت به کار ترغیب کند. اما موفقیتی کسب نکرده اند.

کومار گفت: در تحویل اکثر سفارشات برای فصل آینده تاخیر به وجود آمده، چرا که کارگری برای کار نیست. فاجعه در بخش حمل و نقل نیز موجب شده بسیاری از کارگرانی که به رغم ترس از ابتلا به ویروس کرونا حاضر شده اند به محل کار خود بازگردند، قادر به بازگشت نیستند.

کد خبر: ۳۲٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha