۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
روزگار ناخوش اقتصاد سبز کرمان
یادداشت

روزگار ناخوش اقتصاد سبز کرمان

رفسنجان- ایام برداشت پسته در کرمان فرا می رسد اما روزگار مهمترین پایه اقتصادی کرمان مبهم تر از همیشه است.

بازار؛ گروه استان ها: برداشت پسته تا یک ماه دیگر در بزرگترین استان کشور آغاز می شود، صنعتی که بیش از یک میلیون اشتغال در استان کرمان را به خود اختصاص داده و یکی از مهمترین فرصت های اشتغال فصلی برای هزاران نفر در کشور محسوب می شود.

اما سوال اینجاست کرونا با پسته چه کرده است، صنعتی که هر سال ۱.۷ میلیارد دلار ارز آوری داشت این روزها در گردابی گرفتار شده است که در سال های پس از انقلاب در ایران تکرار نشده است، تحریم های گوناگون غربی ها نیز در این سالها نتوانست جلوی صادرات پسته را بگیرد.

حتی برچسبی که اروپا در زمینه وجود آفلاتوکسین در پسته ایران طی دهه گذشته زد نیز نتوانست مانع صادرات طلای سبز شود اما هم اکنون حداقل ۶۰ درصد پسته سال گذشته در انبارها مانده است و بازارهای پسته بین المللی قفل شده است.

چین مشتری ۸۰ درصد پسته استان کرمان در خفقان اقتصادی فرو رفته و مشتری های هنگ کنگی و چینی تمایلی به واردات هیچ محصولی ندارند.

انبارهای پسته ایران در دبی نیز مملو از محصولی است که مشتری ندارد، این سرنوشت انواع خشکبار در ماه های گذشته است.

در این میان دیپلماسی اقتصادی ایران که اتفاقا ارتباط بسیار مطلوبی هم با چین دارد ناکارآمد بوده است. در حالیکه امکان انتقال کرونا با مصرف پسته وجود ندارد و محصول بسته بندی به سادگی می تواند جای خود را در بازارهای جهانی حتی در زمان شیوع کرونا باز کند اما همه چیز در رکودی عجیب قرار گرفته است.

صادر کنندگان پسته منفعل مانده اند، تولید کنندگان هنوز شوک سال گذشته را فراموش نکرده اند و بازار خود را برای برداشت پسته در سال جاری آماده می کند اما هیچ کس راهی برای صادرات محصول پیدا نکرده است.

در استان کرمان مسئولان گویی اصلا در جریان مشکل صنعت پسته نیز نیستند و سکوت عجیبی کرده اند، اتاق بازرگانی هم تنها به ابراز نگرانی و تاسف دل خوش کرده است و دولت هم آنچنان با کرونا درگیر است که فراموش کرده که از مهمترین محصول کشاورزی ارزآور حمایت کند

در استان کرمان مسئولان گویی اصلا در جریان مشکل صنعت پسته نیز نیستند و سکوت عجیبی کرده اند، اتاق بازرگانی هم تنها به ابراز نگرانی و تاسف دل خوش کرده است و دولت هم آنچنان با کرونا درگیر است که فراموش کرده که از مهمترین محصول کشاورزی ارزآور حمایت کند.

مرزهای شرقی و جنوبی کشور کما بیش باز هستند اما محموله های صادرتی بعضا در مرزها معطل مانده اند و برخی در کانتینرها در حال خراب شدن هستند.

اما هنوز محصول پسته ایران مشتری خود را در بازارهای سنتی پیدا نکرده است و تجار بین المللی تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند و همه چیز تحت تاثیر ویروس قرار گرفته است.

محصول پسته که در سخت ترین تحریمها و حتی در طول دفاع مقدس تحریم پذیر باقیمانده بود حالا اسیر ویروسی میکروسکوپی شده و مشخص نیست چه زمانی قفل بازار باز می شود.

در این میان مطالبه از مسئولان کشور در راستای افزایش رایزنی ها برای پیدا کردن راهکاری با دولتهای وارد کننده پسته ایران باید افزایش یابد.

عدم توجه دولت به بازگشایی قفل هایی که کرونا بر اقتصاد زده است می تواند در روزهای و ماههای آینده شرایطی بسیار سختی را به خصوص از نظر تامین ارز مقابل چشم اقتصاد دانان قرار دهد که باز کردنش می تواند آنقدر دیر شده باشد که هزینه های سنگینی را بر دوش اقتصاد بگذارد.

از دست دادن بازارهای سنتی پسته، نابودی پسته سال گذشته، کاهش قیمت پسته در بازارهای داخلی و خارجی در سال جاری، از دست رفتن هزاران فرصت شغلی، ورشکستگی کشاورزان و هزاران شغل بالادستی و پایین دستی پسته تنها بخشی از خسارت هایی است که می تواند این صنعت را تهدید کند.

رایزنی با وارد کنندگان و در نظر گرفتن راهکارهایی مانند بسته بندی، نظارت های بهداشتی در زمان فرآوری محصول تنها بخش کوچکی از راهکارهایی هستند که می تواند مشکلات پیش آمده را بر طرف کند.

حال باید دید آیا وزارت کشاورزی و وزارت صمت و بخش خصوصی همچنان بر سکوتشان در زمینه حمایت از محصولات صادرات محور ادامه خواهند داد و پنجره ای برای رفع مشکلات موجود را به روی بخش خصوصی باز خواهند کرد.

کد خبر: ۳۱٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha