۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
نیاز به تسهیل مقررات تجارت، در شرایط تحریم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

نیاز به تسهیل مقررات تجارت، در شرایط تحریم

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تهاتر و واردات در مقابل صادرات را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات ارزی کشور پیشنهاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بپذیریم ارزی که در بیرون از کشور بلوکه شده است و یا شرکای خارجی مان اجازه بازگشت آن را نداده اند یا صادر کننده ها آن را بر نمی گردانند حق ملت است.

ارز صادرات مهمترین منبع درآمد کشور
وی با اشاره به اینکه دشمن صادرات نفت را به حداقل رسانده است، ادامه داد: ارز صادرات مهمترین منبع کشور است که با آن کالاهای ضروری خریداری می شود، اما اینکه ارزها برنگشته است دلایل مختلفی دارد.

این نماینده مجلس سپس گفت: ای کاش خودمان را ملزم به رعایت قانون و اخلاق حرفه ای می دانستیم، بدون اینکه دولت برایمان الزامی در نظر بگیرد. الان ۲۷ میلیارد دلار ارز در خارج کشور داریم و ضروری است بانک مرکزی الزامات جدی برای بازگشت آن در نظر بگیرد.

راهکاری برای حل مشکلات ارزی
وی با بیان اینکه مشکلاتی وجود دارد و سوئیفت نداریم، همچنین صرافی ها نمی توانند راحت کار کنند، اظهار داشت: راه هایی همچون تهاتر و واردات مقابل صادرات وجود دارد که می توان ارز را به کشور بازگرداند و باید از این طریق ارز را سریع به کشور برگردانیم.

مرحبا سپس با اشاره به اینکه بانک مرکزی مرجع رسمی اعلام ارز است و باید در این خصوص شفاف سازی کند، ادامه داد: لازم است صادرکننده و مراجعی مثل وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت ایران به این آمار دسترسی دقیق داشته باشند که صادرکننده تکلیف خودش را بداند.

نیاز به تسهیل مقررات تجارت در شرایط تحریم
در بخش دیگری این نماینده مجلس اشاره ای هم به مشکلات صادرات و تجارت خارجی داشت و تاکید کرد: قانون کپی رایت نداریم، بنابراین، شرکت های معتبر دنیا در خرید نرم افزارمان دچار محدودیت هستند. در شرایط تحریمی، قوانین در زمینه تجارت باید تسهیل شود. همچنین کیفیت محصولات تولیدی باید بالا رود.

وی ادامه داد: با بستن قرارداد با کشورهای دوست می توانیم محدودیت های مان را پوشش دهیم. راهکار –برای توسعه تجارت- قراردادهای دو جانبه است و اینکه به صورت کنسرسیوم عمل کنیم تا بتوانیم محصولات مان را صادر کنیم.

کد خبر: ۳۱٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha